صرفه‌جویی 107 مگاواتی، راهکار تابستان بدون خاموشی در تبریز

صرفه‌جویی 107 مگاواتی، راهکار تابستان بدون خاموشی در تبریز

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با توجه به محدوديت‌هاي توليد برق و همچنين افزايش شديد رشد مصرف برق، صنعت برق همچنان با چالش گذر از پيك تابستان مواجه است و گذر بدون خاموشي از پيك تابستان در كشور، از اهمیت بالایی برخوردار است. در اين راستا استفاده از تمام ظرفيت‌هاي کشور، مورد تاكيد مسئولان وزارت نيرو و شركت توانير است.
هر ساله جهت گذر از پيك تابستان، طرح‌هايي با عنوان برنامه‌هاي پاسخگوئي بار از سوي شركت توانير جهت اجرا به شركت‌هاي برق سراسر كشور ابلاغ مي‌شود. جهت گذر از پیک بار تابستان سال 99، مطابق تکلیف ابلاغی شرکت توانیر، شرکت توزیع نیروی برق تبریز به مقدار 33 مگاوات کاهش بار از محل همکاری مشترکان خانگی و تجاری در اجرای برنامه پاسخگویی بار توسط نهادهای تجمیع‌کننده و به مقدار 74 مگاوات نیز کاهش بار از محل سایر برنامه‌های پاسخگویی بار مشترکان صنعتی دیماندی، کشاورزی، اداری دیماندی و سایر مصارف دیماندی را به انجام خواهد رساند که تحقق این امر مستلزم همکاری تنگاتنگ سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های مرتبط و تمامی مشترکان است.
پتانسيل‌سنجي و اولويت‌بندي اجراي طرح‌هاي موثر و زودبازده با هماهنگي‌هاي انجام يافته با استانداري آذربايجان‌شرقي، شركت توانير، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، هيئت امناي شهرك‌هاي صنعتي، شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي استان آذربایجان‌شرقی، واحدهاي صنعتي به‌ویژه واحدهاي صنعتي با ديماند بالاي يك مگاوات و شركت آب منطقه‌اي و جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در دستور كار اين شركت قرار دارد و امید است با همکاری‌های تمامی ذینفعان، تابستان 99 را بدون دغدغه‌ی خاموشی سپری کنیم.
کلیات چارچوب و حوزه‌ عمل برنامه‌های پاسخگویی بار جهت کاهش و کنترل پیک شبکه‌ سراسری در تعرفه‌های مختلف صنعت برق در این گزارش آمده است و مشترکان می‌توانند در طرح‌های پاسخگویی بار شرکت کرده و از مزایا و پاداش‌های آن بهره‌مند شوند.
مشترکان صنعتی دیماندی در سه بخش برنامه ذخیره عملیاتی، برنامه کاهش یا قطع بار برنامه‌ریزی شده صنایع (شامل جابجایی تعطیلات هفتگی از روز جمعه به یکی از روزهای کاری هفته، کاهش بار برنامه‌ریزی شده در ساعات اوج بار شبکه، کاهش/قطع بار برنامه‌ریزی شده 24 ساعته -مانند انجام تعمیرات و تعطیلات سالانه- و تعیین ساعت کار برنامه‌ریزی شده) و برنامه‌ استفاده از مولدهای اضطراری (خود تامین) اجرا می‌شود.
بخش مشترکان کشاورزی نیز با هدف مشارکت مشترکان تاثیرگذار در پیک بار شبکه‌ سراسری و مدیریت سمت تقاضا برنامه‌ کاهش یا قطع بار برنامه‌ریزی شده کشاورزی در قالب دو برنامه‌ قطع بار برنامه‌ریزی شده مشترکان چاه آب کشاورزی و کاهش بار برنامه‌ریزی شده مشترکان دیماندی کشاورزی برای مشترکان تعرفه‌های کشاورزی تدوین شده است.
برنامه‌ کاهش بار برنامه‌ریزی شده مشترکان عمومی و سایر مصارف و برنامه استفاده از مولدهای اضطراری (خود تامین) نیز برنامه‌های بخش مشترکان دیماندی اداری را تشکیل می‌دهند.
مشترکان سایر مصارف (تجاری) دیماندی نیز مشمول برنامه‌ کاهش بار برنامه‌ریزی شده‌ مشترکان عمومی و سایر مصارف و برنامه استفاده از مولدهای اضطراری (خود تامین) می‌شوند.
مشترکان دیماندی ایستگاه‌های پمپ گاز فشرده CNG  نیز می‌توانند با رعایت مصرف از مزایای برنامه قطع بار برنامه‌ریزی شده مشترکان ایستگاه گاز طبیعی فشرده استفاده کنند.
لازم به ذکر است مشارکت در دو برنامه به صورت همزمان در صورتی مجاز خواهد بود که دو برنامه با یکدیگر تداخل زمانی نداشته و مشترک دارای پروفایل بار حداقل ساعت به ساعت باشد. همچنین شرکت‌های توزیع مجاز‌ می‌باشند، مشترکانی که در برنامه‌های پاسخگویی بار مشارکت ننمایند را برای پایداری شبکه‌ سراسری برق در اولویت مدیریت بار اضطراری قرار دهند.
این گزارش حاکی است، مشترکان خانگی و تجاری غیر دیماندی نیز با عمل به توصیه‌های مصرف بهینه برق و مشارکت در برنامه‌ پاسخگویی بار مشترکان خانگی و تجاری از طریق تجمیع‌کننده‌ها سهم قابل توجهی در کاهش پیک بار سال 99 خواهند داشت.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات