برخورد با وقفه در ساخت‌و‌ساز

برخورد با وقفه در ساخت‌و‌ساز

http://www.bananews.ir/عادت برخی سازنده‌ها به نیمه‌کاره رها کردن پروژه‌های ساختمانی در تهران که تقریبا تبعاتی مشابه «خانه‌های خالی» در بازار مسکن به همراه دارد، زیر ذره‌بین مسوولان مدیریت شهری قرار گرفته است. به موجب دستورالعملی که اخیرا به اجرا درآمده است با توقف بیش از ۲ ماه عملیات ساختمانی در پایتخت – چنانچه سازنده آن دلیل موجه نداشته باشد – برخورد می‌شود. همچنین پیشنهاد شده لایحه‌ای برای دریافت «عوارض سنگین» از زمین‌های بایر و ساختمان‌های نیمه‌کاره تنظیم و به شورای شهر تهران داده شود.

با توقف بیش از ۲ ماه ساخت‌وساز در پایتخت برخورد می‌شود

اخطار به ساختمان‌های نیمه‌کاره

معاون شهردار تهران: در تدارک لایحه مالیاتی برای کاهش زمین‌های بایر و ساختمان‌های نیمه‌کاره هستیم

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در پایتخت دو اقدام برای پایان دادن به توقف عمدی ساخت‌وسازها و همچنین رفع آنچه هم‌اکنون در مناطق مختلف تهران نیمه‌کاره رها شده، در دست «اجرا» و «پیگیری» قرار گرفته است.

در حال حاضر سازنده‌ها مکلف هستند هنگام درخواست صدور پروانه، یک تعهد محضری مبنی بر «عدم وقفه عملیات ساختمانی حداکثر بیش از ۲ ماه» ارائه کنند تا درصورت توقف بیش از ۲ ماه، شهرداری‌تهران اجازه رفع اثر را داشته باشد.

مدیریت شهری تهران در عین حال تصمیم گرفته برای کاهش تعداد ساختمان‌های مسکونی نیمه‌کاره در پایتخت که به دنبال بیماری خانه‌های خالی، زمینه کاهش مصنوعی عرضه در بازار مسکن را فراهم کرده است، لایحه‌ای برای تصویب در شورای‌شهر تنظیم کند تا به موجب آن «عوارض‌سنگین» از صاحبان پروژه‌هایی که در مسیر ساخت‌وساز تعلل می‌کنند، گرفته شود.

در کلانشهر تهران طبق آنچه رییس انجمن انبوه‌سازان می‌گوید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از ساخت‌وسازها در مراحل میانی ساخت متوقف می‌شوند که علت عمده آن ناشی از «شوک‌مالی» سازنده و افت ناگهانی نقدینگی در حین فعالیت است. این در حالی است که بخشی از پروژه‌های نیمه‌کاره، به صورت عمدی و برای کسب فرصت از دوره رونق مسکن به این شکل در می‌آید که البته در این قبیل ساخت‌وسازها، مالک به خواب‌سرمایه و هزینه‌هایی که از این طریق از دست می‌دهد، توجهی ندارد.

در حال حاضر چنانچه عملیات ساخت‌وساز بیش از دو سال از زمان صدور پروانه، زمان ببرد، معادل یک‌دوازدهم قیمت منطقه‌ای ملک، از مالک عوارض دریافت می‌شود که این نرخ به دلیل ناچیز بودن آن، ابزار بازدارنده محسوب نمی‌شود.

در این باره هیربد معصومی‌معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به زیاد شدن تعداد ساختمان‌های نیمه‌کاره یا زمین‌های بایری که تنها مجوز ساخت‌و‌ساز برای آنها گرفته شده، به دنیای‌اقتصاد گفت: معاونت شهرسازی به دنبال پیشنهاد لایحه‌ای است که براساس آن از زمین‌هایی که تا چندین سال بایر یا نیمه‌کاره رها می‌شوند عوارض سنگینی دریافت شود تا از این طریق اجازه تعلل از کسانی که پروانه می‌گیرند و در مهلت قانونی ساخت‌وساز را تمام نمی‌کنند، گرفته شود.

معصومی تصریح کرد: وجود ساختمان‌های نیمه‌کاره در سطح شهر تهران علاوه بر اینکه آثار منفی برای بازار مسکن به همراه دارد باعث لطمه به زیباسازی و منظر شهری می‌شود، به همین خاطر پیشنهاد می‌شود ضوابط صدور پروانه به گونه‌ای شود که مجوز ساخت به افرادی که سازنده واقعی هستند داده شود.

در همین زمینه مدیرکل دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران نیز تصریح کرد: براساس مصوبه شورای‌شهر در صورتی که مالک ساختمان در حال ساخت در مهلت قانونی، عملیات ساخت‌وساز را به سرانجام نرساند، در مرحله اول با اخطار شهرداری مواجه می‌شود و در مراحل بعد در صورت تمام نشدن عملیات ساختمانی بابت هر ماه طولانی‌شدن پروژه، معادل یک‌دوازدهم قیمت منطقه‌ای از مالک عوارض دریافت می‌شود.

سازنده‌های ساختمان‌های مسکونی در تهران به موجب تعهدنامه محضری که توسط سازمان آتش‌نشانی از آنها اخذ می‌شود موظف هستند عملیات ساخت را بیش از ۲ ماه متوقف نکنند و در صورتی که بیش از این مدت و بدون دلیل موجه قانونی، پروژه متوقف شود، شهرداری اجازه ورود به پروژه و تعیین تکلیف آن را دارد.

چرا ساختمان‌ها نیمه‌کاره رها می‌شوند؟

توقف پروژه‌های ساختمانی یا طولانی شدن پروسه ساخت‌وساز ممکن است به دلایل متعددی روی دهد. فوت سازنده، اختلاف سهامداران در پروژه‌های مشارکتی یا کمبود منابع مالی از جمله دلایلی است که یک پروژه را متوقف می‌کند، اما مهم‌ترین دلیلی که انبوه‌سازان برای توقف پروژه‌ها به آن اشاره می‌کنند کمبود اعتبارات مالی و نبود بازار مناسب است.

به گزارش بنانیوز ، عضو سابق هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: رهاشدن ساخت‌و‌ساز ساختمان‌ها در پایتخت دلایل زیادی دارد. ممکن است فوت مالک یا بروز اختلاف میان سهامداران یا تامین نشدن اعتبار مالی پروژه‌ها از دلایل رایج برای توقف پروژه‌های ساختمانی باشد، اما آنچه که موجب می‌شود مالکان انگیزه‌ای برای حل مشکل پروژه نداشته باشند، نامناسب بودن فضای اقتصادی بازار مسکن است.

محمد مهدی مافی ادامه داد: ممکن است مالک به جای فروش ملک به دنبال ارزش افزوده‌ای که از بابت خواب سرمایه به دست می‌آورد، باشد. به هر حال مالکین انگیزه قوی برای اتمام فوری ساختمان خود را ندارند.

او به اهرم‌هایی که می‌تواند توسط شهرداری به کار بسته شود، اشاره کرد و گفت: در این مواقع شهرداری می‌تواند اهرم‌هایی را بگذارد تا پروژه‌هایی که در مقیاس وسیع متوقف می‌شوند با آنها برخورد شود.

مافی با اشاره به مشکلات ناشی از توقف پروژه‌ها گفت: جز هدر روی ثروت مالی که به وجود می‌آید زیاد شدن ساختمان‌های نیمه کاره چشم‌انداز بدی را در شهر به وجود می‌آورد. مافی اضافه کرد: اما متاسفانه تاکنون عوارضی از بابت طولانی شدن کار ساخت‌وساز جز باطل شدن جواز ساختمان از مالکین دریافت نشده است.

تعلل، منفعت اقتصادی ندارد

اما به اعتقاد ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه‌سازان تهران این تحلیل که تعلل مالکین در روند ساخت‌وساز به خاطر وضعیت اقتصادی نامناسب و رکود موجود در بازار است، چندان درست نیست.

او اظهارکرد: تعلل در عملیات ساختمانی به این دلایل از لحاظ اقتصادی تفکر درستی نیست چون این کار موجب خواب سرمایه می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که چند درصد از ساختمان‌های پایتخت به شکل نیمه کاره رها می‌شوند، گفت: بسته به دلیل توقف پروژه دارد. ساختمان‌هایی که به دلیل مسائل فنی متوقف می‌شوند بین ۱۰ تا ۱۵ درصد هستند، اما آنهایی که با کمبود اعتبار مواجه می‌شوند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هستند.

 

 

    نظرات