پیشنهاد تامین وام ساخت مسکن از بودجه عمرانی

پیشنهاد تامین وام ساخت مسکن از بودجه عمرانی

http://www.bananews.ir/عضو کمیسیون عمران: ارزش زمین‌های مسکن مهر سه برابر شد

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اعلام هزینه ۳۰ هزار میلیارد تومانی بابت واگذاری زمین رایگان و پرداخت تسهیلات بانکی ساخت در طرح مسکن‌مهر با بازتاب‌هایی در بین نمایندگان مجلس روبه‌رو شده است.

برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس ضمن دفاع از اختصاص زمین‌هایی که قیمت آنها در زمان واگذاری برای ساخت مسکن‌مهر متر مربعی ۸۰ هزار تومان بوده، معتقدند: در حال حاضر ارزش همین زمین‌ها به واسطه ساخت‌وسازهای انجام شده روی آنها و تبدیل آنها به مناطق شهری، حداقل ۳ برابر افزایش پیدا کرده و به متر مربعی ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. برخی دیگر از نمایندگان نیز با اشاره به اینکه پرداخت ۱۵ هزار میلیارد وام ساخت و ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه واگذاری زمین برای این طرح ملی ناچیز است، تصریح می‌کنند: از آنجا که دولت از ابتدای امسال برای تامین منابع بانکی وام ساخت مسکن‌مهر با مشکل روبه‌رو شده، بهتر است از سال آینده اعتبار لازم برای پیشبرد این طرح در بودجه عمرانی دولت دیده شود. از آنجا که از مجموع ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده از سوی دولت برای ساخت واحدهای مسکونی مهر ۱۵ هزار میلیارد تومان از طریق بازپرداخت تسهیلات از سوی متقاضیان به حساب دولت باز می‌گردد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌معتقدند که این میزان تسهیلات برای حرکت بزرگی که در قالب پروژه ملی مسکن مهر در حال انجام است، رقمی‌ناچیز به نظر می‌رسد.

زمین ارزان نبود واگذاری رایگان نمی‌شد

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ‌در اینباره معتقد است: اختصاص زمین‌هایی با متوسط قیمت ۸۰ هزار تومان از سوی دولت برای ساخت واحدهای مسکونی مهر با هدف کاهش هزینه‌های دولت برای ساخت این واحدها صورت گرفته است. لاهوتی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: از سوی دیگر این امر با هدف کاهش قیمت زمین و صفر کردن نرخ آن برای متقاضیان به منظور ارائه زمین رایگان به اقشار کم درآمد جامعه بوده است. این عضو کمیسیون عمران گفت: دولت با انتخاب زمین‌های ارزان‌تر اگرچه متحمل هزینه‌های زیادی برای آماده سازی زیرساخت‌ها شده، ولی در عمل موفق به واگذاری رایگان زمین به متقاضیان نیز گردیده است؛ امری که در صورت انتخاب زمین‌هایی با قیمت بیشتر موفق به اجرای آن نمی‌شد.

ضعف در بودجه عمرانی کشور

در این میان جعفر قادری یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از نواقص موجود در محتوای بودجه عمرانی کشور به دنیای اقتصاد گفت: پروژه ملی مسکن مهر از این نظر که در راستای اجرای عدالت اجتماعی موفق به ارائه زمین رایگان و مسکن مورد نیاز اقشار کم درآمد جامعه شده است، طرحی ارزشمند و شایسته تقدیر است. قادری افزود: اما اینکه اعتبارات مورد نیاز برای این بخش از چه محلی تامین شود و در اختیار متقاضیان قرار گیرد محل اشکال است و این ایرادی است که در این زمینه به دولت وارد می‌شود. وی توضیح داد: افزایش و ایجاد پول پرقدرت برای ارائه تسهیلات به متقاضیان و در نظر گرفتن بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی موضوعی است که نیازمند اصلاح و تامل بیشتر است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: این موارد و تمهیدات مربوط به آن باید در بودجه عمرانی کشور مورد توجه قرار گیرد که بودجه کنونی فاقد چنین امری است. وی راهکار بهبود شرایط کنونی ساخت‌وساز مسکن مهر را ارائه تسهیلات مورد نیاز این طرح از محل اعتبارات بانکی عنوان کرد و گفت: افزایش نقدینگی برای ساخت این واحدها اشتباه بزرگی است که در برخی موارد دولت مرتکب آن شده است.

ارزش زمین به زیرساخت‌ها است

ابوالقاسم رحمانی از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس با رد ارزش ۸۰ هزار تومانی زمین‌های خریداری شده از سوی دولت برای ساخت مسکن مهر، ارزش این زمین‌ها را در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد. رحمانی گفت: ارزش زمین به امکانات موجود در آن است و طبیعی است که ارزش زمین‌های شهرهای جدید که در ابتدای امر فاقد کوچک‌ترین امکانات زیر ساختی بوده است تا این حد پایین باشد. وی با اشاره به تلاش دولت برای آماده سازی زیرساخت‌ها در شهرهای اقماری جدید همچون پرند، پردیس و هشتگرد، از تسهیلات دولتی به عنوان تداوم هزینه‌های صورت گرفته از سوی دولت برای خریداری زمین و آماده سازی شهرهای اقماری یاد کرد و گفت: اگر روز به روز در حال مشاهده افزایش ارزش زمین‌های واقع در شهرهای جدید هستیم به دلیل همین تسهیلات و تخصیصات دولتی است.

جلوگیری از انفجار جمعیتی با زمین ارزان

نماینده مردم بافت در مجلس نیز با ابراز بی اطلاعی از تعامل مجلس و دولت به منظور توجیه انتخاب شهرک‌های اقماری برای ساخت واحدهای مسکونی مهر از ابتدای طرح تاکنون این بحث را نیازمند تحلیل بیشتر و انجام بررسی‌های دوجانبه با دولت دانست. محمد تقی بختیاری افزود: این امر برعهده وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه باید جزئیات و دلایل انتخاب این شهرک‌ها را به صورت دقیق تشریح کند. این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به معضل افزایش جمعیت در کلانشهرها گفت: اینکه هر مترمربع از این زمین‌ها ۸۰ هزار تومان باشد یا نباشد معیار تعیین ارزش مسکن مهر نیست. وی افزود: مهم‌ترین دلیل ساخت این واحدها در شهرک‌های اقماری ایجاد راه حلی برای گریز از انفجار جمعیت در شهرهای بزرگ است. بختیاری قضاوت درباره میزان ارزش زمین‌های مسکن مهر را نیازمند تحلیلی مناسب از وضعیت تک تک شهرهای جدید با توجه به شرایط خاص آنها دانست.

 

 

    نظرات