هفته پرماجرای بازار آهن رقم خورد

هفته پرماجرای بازار آهن رقم خورد

http://www.bananews.irبه‌رغم تعطیلی مذهبی و انتظار محدود شدن بازار در‌این مدت، بازار آهن هفته گذشته را با نوسان‌های متعددی پشت سرگذاشت و برخلاف هفته قبل آن قیمت‌ها روند رو به رشد به خود گرفت و با امیدهایی که نسبت به حجم معاملات‌ایجاد شد تعداد معامله گران بازار افزایش یافت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اما مهم‌ترین عامل بروز‌ این تحولات و سرچشمه اصلی‌این تحولات کاهش قابل توجه موجودی شمش در بازار و افزایش قیمت آن بود. از آنجا که طی دو ماه اخیر بازار شمش با پیشنهادهای ارزان قیمت تر از سطح واقعی مواجه بود در نتیجه انگیزه‌ای برای تجار جهت واردات وجود نداشت و با اتمام محموله‌های ارزان قیمت، بازار با کمبود مواجه شد.‌این امر در نهایت عاملی شد برای افزایش نرخ میلگرد در بازار و رسیدن آن به رقم ۹۳۰ تومان ضمن‌اینکه تیرآهن نیز در سایزهای ۱۴ تا ۱۸ در حدود ۹ هزار تومان در هر شاخه افزایش یافت . میانگین رشد میلگرد ۱۴ تا ۱۸، ۲ درصد و میانگین رشد تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ نیز ۳ درصد بود. میلگرد از ۸۸۸ تومان به ۹۱۸ و تیرآهن نیز از رقم ۲۱۱ هزار تومان به ۲۱۵ هزار تومان در سایزهای ۱۴ تا ۱۸ رسید.

ضمن ‌اینکه ورق نیز با ۹ درصد رشد قیمت در معاملات بورس مواجه شد و به تبع آن ‌این هفته انتظار معامله گران‌ این است که پس از ارائه مجوز، نرخ مقاطع نیز در روز یکشنبه افزایش یابد.

اما سوال اصلی ‌این است که آیا با وجود افزایش قیمت‌ها از سوی عرضه‌کنندگان به خصوص در بازار مقاطع، آیا بازار نیز کشش و توان ادامه دادن با‌این نرخ‌ها را دارد یا خیر. از آنجا که بخش قابل توجهی از معاملات بازار آهن همواره معاملات عمده و پروژه‌ای است در صورتی نرخ‌های پیشنهادی می‌تواند در بازار ماندگار باشد که مصرف نیز به همان میزان تقویت شود حال آنکه شواهد و تجربه بسیاری از معامله‌گران نشان می‌دهد‌ این گونه معاملات حجم قابل توجهی هنوز در بازار ندارد و تنها عاملی که می‌تواند فرآیند اصلاح قیمت‌ها را که مدتی بود به دلیل فاصله کم بین نرخ شمش و محصول نهایی وقفه افتاده بود، نگه دارد بازارسازی‌های تجار و عرضه‌کننده‌ها است که البته پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ‌این شرایط تا اواسط مهر باقی خواهد ماند و از‌این زمان به بعد با ورود محصولات نهایی وارداتی و همچنین نزدیک شدن به فصل بارش و دوره کم مصرفی بازار آهن روند معاملات تغییر خواهد کرد.

اگرچه اصلاح نرخ‌ها منطقی است و بازار مدت‌ها به دنبال آن بود و به همین دلیل هفته گذشته آزاد گذاشتن قیمت ورق در بورس و رشد قیمت‌ها در بازار آزاد تا حدودی امید تولیدکننده‌ها و تجار را موجب شده، اما نباید ‌این موضوع را نیز از نظر دور نگه داشت که در حال حاضر فولادسازان با نگرانی تامین شمش مواجه شده‌اند و به همین دلیل موضوع سیاست‌گذاری‌های به موقع در بازار شمش و امر واردات ‌این کالا مجددا مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته است چرا که اقدام دیرهنگام در‌این خصوص نمی‌تواند به ‌این زودی‌ها معضل کمبود شمش را حل کند به خصوص که به گفته بسیاری از تجار پایین بودن نرخ شمش‌های وارداتی طی ‌این مدت برخی از معامله گران ‌این بازار را حذف کرده و عملا برای ترمیم بازار‌ این کالا زمان می‌برد.

اما در حال حاضر یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح بازار، گمانه‌زنی از آینده بازار و تکلیف قیمت‌ها در ‌این شرایط است و بسیاری از تجار به‌رغم بهبود نرخ‌ها، اما همچنان از مشکلاتی که تولید‌کننده‌ها با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند از جمله افزایش هزینه نهایی کالا، تامین شمش و بدهی‌های بانکی نگران بوده و از این‌رو پیشنهادهای متعددی در خصوص اعطای تسهیلات اعتباری ارزان جهت تامین شمش و خودداری از بازگشت دوباره محدودیت‌ها به معاملات بورس مطرح می‌شود.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در معاملات هفته گذشته با توجه به مخالفت با افزایش نرخ پایه محصولات مبارکه در بورس و طی معاملات روز یکشنبه، انتظار نمی‌رفت که ‌این عرضه که قرار شد تا روز سه‌شنبه دوباره عرضه شود آزاد گذاشته شود، اما در نهایت با مجوز دریافت شده از سازمان حمایت در نهایت نرخ ورق مبارکه در روز سه شنبه با رقابت کارگزاران تا رقم ۷۸۰ رشد کرد و با ‌این افزایش ۹ درصدی بازار با شرایط جدیدی مواجه شد.

در مورد بازار مقاطع برخی تجار پیش‌بینی می‌کنند نرخ ‌این محصول نیز با رقابت در ‌این هفته افزایش پیدا کند به خصوص که عرضه‌های شهریور ماه است و بسیاری از معامله‌گران به بهبود معاملات در ‌این ماه و رونق بازار تا اواسط مهر امیدوارند و خرید را بر نخریدن ترجیح می‌دهند. اما برخی از تجار در عین حال با توجه به ‌اینکه عمده مانور بازار مقاطع بر روی تیرآهن است معتقدند با توجه به عرضه تیرآهن‌های دیگر شرکت‌ها در بورس از جمله سیادن و جهان فولاد غرب به زودی انحصار ‌این کالا برداشته خواهد شد.

 

 

 

    نظرات