پروژه‌های عمرانی شهرداری و استقبال از بهار متوقف  ...

پروژه‌های عمرانی شهرداری و استقبال از بهار متوقف ...

پروژه‌های عمرانی شهرداری و استقبال از بهار متوقف شود/ وزارت کشور باید اختیارات نمایندگان عالی دولت در استان‌ها را افزایش دهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری صبح امروز و در آغاز هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورا به تشریح مطالبی درخصوص ویروس کرونا که این روزها نه تنها کشورما بلکه بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده است، پرداخت و گفت: در ابتدا یاد تمامی جانباختگان ناشی از این ویروس، بویژه شهدا سلامت، پزشکان و پرستارانی که در خط مقدم خدمت به مردم قرار دارند، را گرامی می‌داریم.

وی در ادامه از تلاش‌های مستمر دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در صف اول این جهاد و مبارزه قرار دارد، تشکر و قدردانی کرد و افزود: از آخرین اپیدمی جهانی که کشور ما نیز درگیر آن بوده، حدود 120 سال می‌گذرد؛ آنفولانزا اسپانیایی که یک سوم شهروندان اروپا و 2.5 میلیون نفر از هموطنان ما را درگیر خود کرد.

حیدری با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از دستاوردهایی که در آن زمان برای مقابله با شیوع ویروس کسب شده است، گفت: موضوع قرنطینه شهر و کشور یکی از همین موضوعات بوده که حتی در سال 1271 یکی از عناصر دربار ناصرالدین شاه و همچنین امیرکبیر در موضوع مواجه با بیماری وبا، قرنطینه مرزها را مطرح و اجرایی می‌کنند.

وی اظهارکرد: امروز نیز تا دیر نشده باید از تجربه قرنطینه مرزها و شهرها استفاده کنیم؛ همچون تجربه‌ای که در عصر معاصر کشور چین هم بهره برد.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه مدیریت شهری از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور نسبت به آن حساس شد و اعضای شورا با تعامل خوب شهردار محترم و معاونان ایشان وارد کار شدند، گفت: براساس همین دغدغه‌مندی، 10 میلیاردتومان در اختیار شهرداری مشهد و 5 میلیاردتومان نیز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت تا اقدامات لازم در جهت مقابله با این ویروس انجام شود.

حیدری خاطرنشان کرد: خوشبختانه مدیریت شهری مشهد خدمات بسیار خوبی نیز در بحث ضدعفونی کردن وسائل حمل‌ونقل عمومی، ایستگاه‌های قطارشهری و اتوبوس، میادین، تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی و ... ارائه کرده و حتی در زمینه تعطیلی شهر هم پیش‌قدم شده که در فضای اجتماعی مطرح است و عموم شهروندان از آنها آگاه هستند.

وی با تقدیر از پیگیری مجدانه استاندار محترم خراسان رضوی و تشکیل ستاد مبارزه با کرونا از ابتدای شیوع این ویروس، افزود: مدیران عالی استان و تمامی افرادی که در قبال مردم مسئولند، باید متناسب با شرایط تصمیم‌گیری‌ کنند؛ طی 72 ساعت اخیر، آمار مبتلایان به کرونا و فوتی‌ها افزایش قابل توجهی داشته و نگرانی جدی ایجاد کرده است.

حیدری با بیان اینکه اطلاع‌رسانی خوبی در سطح شهر انجام شده و عموم مردم تشویق به حضور در خانه‌ها شده‌اند، اظهارکرد: با این وجود متاسفانه بازهم شاهد تردد و رفت‌وآمد عده‌ای از شهروندان در فضای عمومی شهر هستیم که تذکرات را جدی نگرفته‌اند.

وی افزود: در چنین شرایطی، استفاده از ابزارهای قدرت و حاکمیتی خواست عموم است تا بتوان در جهت کنترل و کاهش ترددهای شهروندان قدم‌های موثری برداشت.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در فضای کنونی، احتمال جنگ بیولوژیکی را می‌توان متصور بود، گفت: اگر باورمند به این موضوع هستیم، پس فرمانده میدان باید قدرتمند بوده و کنترل و مدیریت شرایط را دست بگیرد؛ فرمانده‌ای با قدرت تصمیم‌گیری بالا و لذا دولت محترم و وزارت کشور باید اختیارات لازم را به نماینده عالی خود در استان‌ها بدهند تا به تناسب شرایط تصمیم‌گیری کنند چراکه به شکل میدانی در عرصه حضور دارند.

حیدری در ادامه جلسه گفت: اعضای شورای شهر بعنوان نمایندگان مردم، خواسته‌ها و مطالبات آنها را در این خصوص پیوسته مطالبه کرده و به مدیران و مسئولان ذی‌ربط منعکس نموده که اولین مورد آن، افزایش اختیارات استاندار محترم است؛ افرادی که در مقابل این افزایش اختیارات مقاومت می‌کنند باید تبعات تصمیمات خود را هم بپذیرند.

وی با تاکید بر لزوم قطع زنجیره تولید مبتلا به ویروس، افزود: این مهم جز با کاهش تردد، ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی محقق نمی‌شود؛ تمامی ابزارهای مشوق این حرکت باید کنترل شود و با خواهش‌درمانی نمی‌توان شرایط را مدیریت کرد.

حیدری، محدود شدن سیستم حمل‌ونقل عمومی را دیگر اقدام پیشگیرانه دانست که باید اجرایی شود و تصریح کرد: ورود اتباع خارجی از طریق مرزهای هوایی و زمینی باید متوقف شود و اگر اضطراری هم وجود دارد، تمهیدات لازم برای قرنطینه افراد اجرایی شود.

وی در ادامه از نهادهای ذی‌ربط خواست که ورود و خروج به مشهد از مبداء کنترل شود و اگر این مهم، اتفاق نیفتاد، از ابتدای حوزه‌های استحفاظی خراسان رضوی، مسئولین امنیتی و انتظامی استان مانع از ورود خودروها شوند.

رئیس شورای شهر مشهد، تعطیلی صنوف و مراکز تجاری غیرضروری را دیگر خواسته عمومی دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی و ادارات نیز باید به شکل کشیک در زمینه‌های مختلف به عموم شهروندان پاسخگویی کنند.

حیدری در ادامه صحبت‌های خود از برخورد عالمانه تولیت محترم آستان قدس رضوی برای تعطیلی حرم مطهر رضوی کمال تقدیر و تشکر را کرد و گفت: همه ما هویت و هستی خود را مدیون بارگاه منور رضوی هستیم و خود را خادم زائر و مجاور این آستان قدسی می‌دانیم ولی شرایط امروز، وضعیت خاصی است و مردم اگر بدانند امکان تشرف آنها به حرم مطهر وجود ندارد، سفر خود را متوقف کرده و یا مقصد خود را تغییر می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آموزه‌های دینی‌مان، زیارت امام‌رضا(ع) را از دور نیز می‌توان انجام داد و این امام همام پذیرای ارادت و زیارت ما خواهد بود.

حیدری از دغدغه‌مندی و دلسوزی استاندار محترم خراسان رضوی بابت پیگیری مجدانه کارها تقدیر و تشکر کرد و گفت: مردم حامی تصمیماتی هستند که برای سلامت آنها و جامعه مهم است؛ امیدواریم وزارت کشور این ظرفیت را در اختیار استانداران قرار دهد تا تصمیمات لازم را در جهت جلوگیری از شیوع کرونا اتخاذ کنند.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: با علم به امکانات و توانایی‌های مدیریت شهری، در خدمت شهروندان هستیم و جمع‌آوری زباله‌ها مستمر انجام می‌شود ولی بسیار پسندیده است که مردم هم در این زمینه با تولید زباله کمتر و تفکیک زباله از مبداء به یاری پاکبانان و نیروهای خدوم خدمات شهری بیایند؛ شهرداری نیز باید همچون گذشته ظرفیت‌ها و امکانات بهداشتی لازم را برای این نیروها فراهم آورد.

حیدری افزود: با توجه به روند رو به رشد و چشمگیر ابتلا به ویروس کرونا و لزوم حفظ سلامت شهروندان، بویژه خادمان مردم در عرصه مدیریت شهری، شهردار محترم باید تدابیر لازم برای توقف پروژه‌های عمرانی شهری را بیندیشد تا مشکلی در این خصوص پیش نیاید؛ همچنین اقدامات انجام شده در حوزه استقبال از بهار نیز تا همین حدی که انجام شده، کفایت می‌کند و بیش از این نیاز به فعالیت‌های بیشتر نیست.

وی با بیان اینکه در کنار تمامی این اقدامات، مدیریت شهری مشهد تمهیدات حمایتی لازم برای اقشار و اصناف آسیب‌دیده از وضعیت کنونی را پیش‌بینی کرده است، گفت: امیدواریم دولت محترم نیز با بسته‌های حمایتی ویژه اقشار کم‌درآمد و ساکنان مناطق کم‌برخوردار به یاری آنها بشتابد.

حیدری در ادامه از تمامی خیرین، سمن‌ها و نهادهای مردم‌نهاد که مخلصانه به کمک و یاری دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت شهری و ... آماده‌اند، قدردانی کرد و گفت: در کنار این مجموعه‌ها، شوراهای اجتماعی محلات و دفاتر تسهیلگری نیز در زمینه توزیع پک‌های بهداشتی و مایع‌های ضدعفونی و ... نیز ایفای نقش کردند که در مقابل همت و تلاش همه این عزیزان باید تعظیم کرد.

رئیس شورای شهر مشهد از شکل‌گیری پویشی ویژه حمایت از آسیب‌دیدگان خبرداد و تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی متمرکز و سازمان‌یافته تمامی نهادهای خدماتی همچون آستان قدس رضوی، هلال احمر، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، بهزیستی و ...، بتوان اقدامات منسجم و هماهنگ انجام داد تا مانع از موازی‌کاری شویم.

حیدری گفت: امیدواریم با عنایت ویژه امام‌رضا(ع) و دعای خیر مردم و رعایت نکات بهداشتی، این بحران را هرچه زودتر سپری کنیم.

یکی از اصلی‌ترین علل برگزاری هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، بررسی و تصویب لایحه بودجه سال 99 شهرداری بود که رئیس شورای شهر مشهد در این خصوص از فعالیت‌های مستمر کمیسیون‌ها، بویژه کمیسیون تلفیق که در این شرایط خاص، جلسات مستمر برای بررسی لایجه پیشنهادی بودجه برگزار کردند، تشکر و قدردانی کرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات