بیانیه اعضای شورای اسلامی شهر سنندج در راستای رفع تصرف"کوچه رش"

بیانیه اعضای شورای اسلامی شهر سنندج در راستای رفع تصرف"کوچه رش"

شهر سنندج مدت هاست که از زخم هایی که بر پیکره تپه های آن نقش بسته است رنج می برد و شاید از این پس تلقی نام " شهر هزار تپه " بر این شهر زخم خورده محلی از اِعراب نداشته باشد.و شاید در آینده ای نزدیک نتوانیم بر فراز هیچ یک از این تپه ها نظاره گر پستی و بلندی های زیبای شهر باشیم.
متاسفانه در این میان دستگاه های متولی امر هر ازچند گاهی اراضی یک یا چند تپه را به بعضی ارگان ها که به زعم خود به فکر توسعه شهر بوده اند را واگذار نموده اند. این ارگانها هم بدون توجه به خواست عموم مردم اقدام به ساخت و سازهایی نموده اند که بعضاً بدون اخذ مجوزهای قانونی بوده است.
در این شرایط اسف بار در سالهای گذشته اداره کل راه و شهرسازی استان اقدام به واگذاری 15 هکتار از اراضی کوه " کوچکه رش " به پارک علم و فناوری نموده است که البته مبتنی بر  مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان بوده است اما متاسفانه علیرغم تصریح مصوبه مذکور مراحل واگذاری به تمامی انجام نشده و بدون تصویب موضوع در شورای عالی شهرسازی و معماری این واگذاری فاقد وجاهت قانونی می باشد.
شورای شهر سنندج در سال گذشته با پیگیری های مستمر کمیسیون عمران و خدمات شهری خود و برپایی جلسات مستمر با مسئولین و مکاتبه با استاندار محترم وقت خواستار توقف این ساخت و ساز غیر قانونی شد. که پیرو این پیگیری ها و دستور استاندار محترم جلساتی تشکیل و اداره کل راه و شهرسازی و دفتر فنی استانداری موضوع تعیین اراضی جایگزین بمنظور واگذاری به پارک علم و فناوری را در دستور کار خود قرار دادند که متاسفانه به دلایل نامعلومی این امر محقق نگردید.
در نقشه های ارائه شده سال گذشته توسط پارک علم و فناوری به استاندار و مدیران استانی مستحدثات فراوانی و از جمله دو هتل پیش بینی شده اند که بیانگر تصمیم متولیان امر بر احداث هزارن مترمربع ساختمان بر روی این کوه تاریخی می باشد.
متعاقباً در سالجاری مجدداً تخریب کوه کوچکه رش بعنوان یکی از نمادهای شهر سنندج شروع گردید و شورای شهر سنندج ممانعت از دیوارکشی و تصرف را پیگیری نمود که متاسفانه بدلیل عدم همکاری بعضی ارگانها با شهرداری عملاً این امر محقق نگردید لذا طی دو نامه جلوگیری از این تخریب از استاندار محترم درخواست شد که نتیجه این پیگیری ها دستور استاندار محترم مبنی بر رفع تصرف از مازاد بر 15 هکتار بوده است که به هیچ عنوان موردنظر شورای شهر سنندج نمی باشد و ما همچنان خواستار رفع تصرف از تمامی اراضی این تپه می باشیم .
ما اعضای شورای شهر سنندج اعتقاد راسخ داریم که توسعه همه جانبه در گرو قانون مداری و توجه تمامی ارگانها و دستگاههای دولتی و غیردولتی و سازمان های مردم نهاد و فعالان اجتماعی فرهنگی و زیست محیطی به قانون مداری و احترام به خواست و نظر عموم مردم می باشد لذا قویاً درخواست می نماییم که :
1-زمینه رفع تصرف تمامی تپه های شهر فراهم تا این پتانسیل خدادادی که نه تنها متعلق به تمامی شهروندان عزیز و هم استانی هایمان بلکه متعلق به تمامی هموطنان می باشد(همه جای ایران سرای من است.)به دامان" شارکم سنه " بازگردند.
2-مصوبه مورخ 1398/9/16  شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با عنوان "طرح ویژه ساماندهی تپه های سنندجً  که با هدف "جلوگیری از ساخت و سازهای بدون برنامه" و با رویکرد "سامان دهی فضاهای سبز و باز" در جهت "تعیین نقش تپه ها در شهر، ایجاد عرصه های عمومی، توجه به منظر طبیعی و منظور داشتن ظرفیتهای گردشگری غیرمتمرکز" می باشد و  مبتنی بر مطالعات وسیع صورت گرفته توسط دانشگاه کردستان با کارفرمایی اداره کل راه وشهرسازی استان بوده است بعنوان یکی از مهمترین اسناد فرادستی کاملاً اجرایی شود تا ان شاالله متناسب با پتانسیل هر تپه فعالیت های مبتنی بر ساماندهی حفاظت و احیاء تپه ها و چشمه ها در منظر طبیعی شهر انجام گیرد.
3-با احترام به خواست عموم همشهریان هرچه سریعتر دیوارهای بتنی نصب شده در کوچکه رش جمع آوری و با متخلفان بی توجهی به مصوبات شورای برنامه ریزی استان و شورای عالی شهرسازی و معماری که بدون طی فرایند قانونی واگذاری زمینه تخریب این نماد طبیعی
" شارکم سنه " را فراهم نموده اند برخورد قانونی لازم صورت گیرد.
رجاء واثق داریم که با اجرای
"طرح ویژه ساماندهی تپه های سنندج" که لازم الاجراء بوده و مجموعه‌ای از سیاست‌ها، ضوابط عام و خاص و نیز نقشه‌هایی مهم برای حفظ و ارتقای اکولوژیکی و اجتماعی ۲۷ تپه در داخل محدوده قانونی شهر و نیز ۲۲ تپه در داخل حریم شهر است تپه‌های سنندج به عنوان عناصری اکولوژیکی و هویتی بیش از این دستخوش توسعه ناپایدار و ناموزون قرار نگیرند.ان شا ال


ویدئو در این قسمت قرار داده شود
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر سنندج

    منبع خبر

    شورای شهر سنندج

    شورای شهر سنندج یک شورای شهر در شهر سنندج می باشد

      نظرات