پرداخت جایزه برای جذب سرمایه خارجی در حوزه زیربنایی

پرداخت جایزه برای جذب سرمایه خارجی در حوزه زیربنایی

www.BanaNews.irرییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، جزئیات پرداخت جایزه جذب سرمایه خارجی را تشریح کرد. بهروز علیشیری با تاکید بر اینکه برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیربنایی مشوق‌های بیشتری اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: امسال تا سقف ۱۰ میلیون دلار به کسانی که بیشترین جذب سرمایه خارجی را داشته باشند جایزه داده می‌شود؛ این جایزه در مناطق اصلی و آزاد به مقدار ۶ در هزار است و در مناطق محروم و در زمینه جذب سرمایه‌گذاری در فناوری پیشرفته تا ۱۵ در هزار اختصاص پیدا می‌کند.

جزئیات پرداخت جایزه جذب سرمایه خارجی

امسال تا سقف ۱۰ میلیون دلار به کسانی که بیشترین جذب سرمایه خارجی را داشته باشند، جایزه داده می‌شود

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از اختصاص ۱۰ میلیون دلار جایزه جذب سرمایه خارجی در سال جاری خبر داد و گفت: این مبلغ برای حمایت و تشویق اشخاص حقوقی غیردولتی که برای ارزیابی و جذب سرمایه خارجی فعالیت می‌کنند، متناسب با سرمایه جذب‌شده به‌صورت جایزه جذب سرمایه خارجی پرداخت می‌شود.

بهروز علیشیری که به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران حضور یافته بود در پاسخ به «دنیای اقتصاد» در مورد جزئیات این مشوق‌ها و جوایز جذب سرمایه خارجی تصریح کرد: بر اساس ماده ۶۸ قانون بودجه ۹۰ جایزه سرمایه‌گذاری خارجی همانند جایزه صادرات غیر نفتی در نظر گرفته می‌شود و امسال تا سقف ۱۰ میلیون دلار به کسانی که بیشترین جذب سرمایه‌داری خارجی را داشته باشند جایزه داده می‌شود. در مناطق اصلی و آزاد به مقدار ۶ در هزار و در مناطق محروم ودر زمینه جذب سرمایه‌گذاری در فناوری پیشرفته تا ۱۵ در هزار اختصاص پیدا می‌کند. وی گفت: برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیر بنایی مانند نیروگاه سدسازی، راه آهن مشوق‌های بیشتری اختصاص می‌یابد و سیاست دولت این است که تنها از بودجه عمومی برای سرمایه‌گذاری استفاده نشود، بلکه در کنار بودجه و فاینانس از منابع مالی سرمایه‌گذاری خارجی هم استفاده کرده و در انتقال فناوری نوین و تحقیق و توسعه به کشور استفاده کنند. علیشیری افزود: بر اساس ماده ۱۱۱ قانون برنامه پنجم اولا ساختار سازمان سرمایه‌گذاری خارجی تقویت و اصلاح می‌شود و در این زمینه نمودار کلی سازمانی تهیه شده و تا یک ماه بعد به تصویب دولت خواهد رسید. ثانیا مطالعه تشویق سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود و تا ۴۰ روز آینده مهلت ۶ ماهه این مطالعه به پایان می‌رسد و بعد گزارش آن به دولت ارائه شود.

جذب ۲ میلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج از کشور

علیشیری همچنین نحوه سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور را از دو جنبه مادی و معنوی دانست و تصریح کرد: سرمایه فکری و معنوی ایرانیان خارج از کشور مهم‌تر از سرمایه مادی آنهاست؛ اما با این وجود در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه مادی توسط این گروه در ایران سرمایه‌گذاری شده است. وی با اشاره تشکیل کارگروه ویژه برای ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: این کارگروه که به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل می‌شود با هدف افزایش آشنایی ایرانیان خارج از کشور با محیط اقتصادی ایران و همچنین مبارزه با پروژه ایران‌هراسی است.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی میزان سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور را در سال ۸۸ حدود ۳۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: رشد بیش از شش برابری سرمایه‌گذاری این گروه در سال ۸۹ نشان می‌دهد تمرکز سازمان سرمایه‌گذاری بر جذب این سرمایه‌ها است. وی با اشاره به کافی نبودن این حجم سرمایه‌گذاری توسط این گروه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور سرمایه فکری و معنوی آنهاست که با تمرکز بر این اصل می‌توانیم سرمایه‌های اصلی و فرعی آنها را به سمت ایران بازگردانیم.

سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تحریم نیست

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از عدم وجود هرگونه محدودیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به هیچ وجه مشمول تحریم نیست و فقط در حوزه‌های نفت و گاز در مبالغ بالای ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار محدودیت وجود دارد.

اختصاص ۴ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاری خارجی

معاون وزیر اقتصاد در ادامه از اختصاص ۴ میلیارد دلار از منابع کنونی صندوق توسعه ملی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خبر داد. وی گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بر اساس تصویب هیات امنای این صندوق ۲۰ درصد از منابع صندوق که بر اساس موجودی کنونی ۴ میلیارد دلار است، برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص می‌یابد و افراد و شرکت‌ها به عنوان آورده طرف ایرانی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

تاثیر نوسان نرخ ارز بر سرمایه‌گذاری خارجی

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نوسانات نرخ ارز را روی سرمایه‌گذاری خارجی تاثیرگذار دانست و گفت: هر نوسان اقتصادی بر فضای کسب و کار تاثیر می‌گذارد، نوسانات نرخ ارز هم از این قاعده مستثنی نیست. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه همانگونه که نوسانات نرخ ارز روی بنگاه‌های اقتصادی تاثیر دارد، روی سرمایه‌گذاری خارجی نیز تاثیر می‌گذارد، تاکید کرد: باید ابزارهایی تدوین شوند که جلوی تاثیر نوسانات نرخ ارز را بگیرند که از جمله این ابزارها تاسیس بیمه‌ها است. وی از آمادگی شرکت‌های بیمه برای پوشش نوسانات نرخ ارز برای شرکای سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین داخلی خبر داد و عنوان کرد: بیمه اعتبارات و صادرات بانک توسعه صادرات ایران اینگونه نوسانات را تحت پوشش قرار می‌دهد.

سوددهی بالای سرمایه‌گذاری در ایران

علیشیری در پاسخ به این سوال که میزان امنیت سرمایه‌گذاری در ایران چگونه است و آیا تحریم باعث کندشدن رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نشده است،اظهار کرد: امنیت سرمایه‌گذاری از یک طرف،‌ سوددهی بالا از سوی دیگر و همچنین پروژه‌های مفید باعث شده تا محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود نداشته باشد. وی به نرخ بازگشت بالای سرمایه اشاره کردو گفت: متوسط نرخ بازگشت سرمایه بالای ۵۰ درصد است و همین امر فضای اقتصادی را بسیار مناسب کرده است. وی سوددهی پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را بسیار بالا نسبت به سایر کشورها دانست و گفت: ایران دارای بالاترین نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری است به طوری که متوسط نرخ بازده سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی ۲۹ درصد، در بخش معدن (نفت و گاز) ۳۶ درصد، دامپروری ۵/۲۲ درصد، صنایع غذایی ۵/۳۷ درصد و فلزات اساسی ۲۱ درصد است.

آمارها واقعی است

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از واقعی بودن آمار و ارقام ارائه شده از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی خبر داد و گفت: بانک اطلاعات جامع سرمایه‌گذاری که در سال ۸۷ و اوایل سال ۸۹ تاسیس شده است تمامی‌ آمارها را براساس معیارهایی همچون ترکیبات قراردادی، گزارش حسابرسی شرکت‌ها و برگ سبز قرارداد گمرکی استخراج کرده و آن را اعلام می‌کند و آمارهای سازمان مورد تایید مجامع بین‌المللی است.

مشکل دریافت پول نفت ایران از هند فنی است

علیشیری در بخش دیگری از سخنان خود مشکل دریافت پول نفت ایران از هند را فنی عنوان کرد و افزود: به دلیل بالا بودن حجم مبادلات مشکلاتی در بخش تهاتر وجود داشت و مشکلی در بخش نقل و انتقالات پولی وجود نداشت، البته این مشکل با سایر کشورها وجود ندارد.

 

 

    نظرات