سرریز طرح‌های تغذیه مصنوعی در استان زنجان

سرریز طرح‌های تغذیه مصنوعی در استان زنجان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "یوسف رضاپور" گفت: تعداد 13 طرح تغذیه مصنوعی به حجم 46.4 میلیون مترمکعب برای تقویت سفره‌های آبخوان شهرستان‌های زنجان و سلطانیه به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: آبگیری طرح‌های تغذیه مصنوعی از ابتدای بهره‌برداری تا پایان سال 97 با اعتباری بالغ بر 360 هزار میلیون ریال در استان زنجان و با ذخیره آب 254  میلیون مترمکعب، انجام یافته که این میزان با احتساب آبگیری سال 98 (در حدود 20 میلیون متر مکعب) به 274 میلیون متر مکعب رسیده است .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان تصریح کرد: تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها به روش پخش سیلاب در دشت‌ها راهکاری است که تاکنون در خیلی از مناطق کشور اجرا شده است و در این روش با نفوذ سیلاب به درون آبخوان علاوه بر افزایش حجم مخزن و جلوگیری از روند شدید افت سطح آب زیرزمینی سبب کنترل سیل و حفاظت خاک نیز می‌شود.
این مقام مسئول، به آورد مطلوب رودخانه‌های استان در سال 98 اشاره و عنوان کرد: طرح‌های تغذیه مصنوعی ذاکر، سهرین و کبود گنبد به‌دلیل بارندگی‌های مناسب و آبگیری به‌موقع در حال حاضر سرریز هستند.
وی افزود: برداشت‌های غیراصولی و بیش از حد مجاز از منابع آب‌های زیرزمینی به همراه حفر چاه‌های غیرمجاز سبب افت شدید کمی و کیفی منابع آب شده که پیامدهای سوء آن به صورت تخریب کیفی آب زیرزمینی، افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی در استان و تخریب زیست بوم منطقه است.

رضاپور، در ادامه با اشاره به وضعیت تراز آب‌های زیرزمینی در استان اظهار کرد: از 7 دشت استان 6 دشت در حالت بحرانی قرار دارد و به‌طور متوسط سالانه 77 سانتی‌متر سطح تراز آب‌های زیرزمینی در آنها افت می‌کند که بیشترین کاهش تراز به میزان یک متر و 40 سانتی‌متر بوده و به دشت ابهر اختصاص دارد و اگر این روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره‌های آب زیرزمینی است ادامه یابد، می‌تواند ذخایر آبی استراتژیک را با بحران جدی روبرو کند.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات