خواب پریشان شهرداری از بارانهای تابستانی

خواب پریشان شهرداری از بارانهای تابستانی

مسافران منتظر سر چهارراهها، ترافیک سنگین و خیابانهای آب گرفته ارمغان روزهای بارانی خیابانهای پایتخت در فصل تابستان است.http://www.bananews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هنوز در حدود یک ماه از فصل تابستان باقی مانده است و در این گرمای عرق ریزان کسی گمان نمی کرد آسمان یک باره مهربان شود و باران ببارد. بارانی که صبحهای پر ترافیک و سختی را برای شهروندان تهرانی در سطح شهر به وجود آورده است.

ساعت ۸ صبح - میدان فردوسی

ترافیک نیمه سنگین است. هنوز ساعتی به آغاز کار مانده است. آب از کانالهای وسط میدان بیرون زده است. رانندگان منصف تر کمی آرامتر می رانند و رانندگان شتابان نیز آب را به سوی رهگذران می پاشند.

عابرانی که قصد عبور از خیابان را دارند تا مچ پا در آب فرو می روند و نگران از اینکه مبادا خودرویی نیز لباسهایشان را هم گل آلود کند به سرعت از عرض خیابان عبور می کنند.

آن سوی میدان ماموران شهرداری درب فلزی کانال را در آورده اند. دارند زباله ها را بیرون می آورند. آب آنجا عمق کمتری دارد و تپه ای از زباله نیز وسط میدان جا خوش کرده است. این معرکه با ازدحام مسافران در سه سمت میان تکمیل می شود.

ساعت ۹ صبح - میدان توحید

هنوز نم نم باران می آید. خیابان شلوغ تر شده است. ماشینها اینجا قایق سواری می کنند و مسافران نیز از ترس موجهای خروشانی که ماشینها ایجاد می کنند قانونمند شده و از پلهای عابر پیاده گذر می کنند.

تاکسیها خالی می آیند و می روند. در صورت مسافران به دنبال شنیدن کلمه دربستی هستند که مسافران اینجا هم خیال دربستی سوار شدن ندارند. بازار کار موتورها هم کساد شده است.

باران تندتر می شود. خوشیم از خنکای هوا در تابستان که ناگهان ماشینی از یکی از چاله های پر آب خیابان عبور می کند و لباسهایمان را میهمان آبهای گل آلود می کند. چند روز پیش بود که تونل توحید با یک رگبار به در یاچه ای مبدل شد و دقیقه ای مسدود شد.

شهردار تهران: بیش از ۱۰۰ نقطه آبگیر نداریم

بارانی که به نظر می رسید مدیران شهرداری را غافلگیر کرده است اما شهردار تهران با رد این موضوع گفت: براساس پیش بینی های هواشناسی ما از بارندگی ها مطلع بودیم .

محمدباقر قالیباف اضافه کرد: مطمئنیم نقاط آبگرفتگیها طبق پیش بینی ما از ۱۰۰ نقطه در شهر عبور نکند و این در حالی است که در گذشته بیش از ۷۵۰ نقطه آبگیر حتی در ابتدایی ترین بارشها داشتیم .

وی افزود: با ساخت ۵۵۰ کیلومتر کانال جمع آوری آبهای سطحی که هم اکنون در دست اجراست ، این مشکل کاملا قابل رفع است .

معاون شهردار: مشکل ۶۰۰ نقطه آبگرفتگی را رفع کردیم

اما پیش بینی های شهردار تهران چندان درست از آب در نیامد چون به گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران در بارندگی دیروز که بارش خفیفی بود ۶۰۰ نقطه آب گرفته رفع مشکل شد.

جویهای طغیانگر ؛ حاصل کار شهروندان زباله ریز

طغیان جویهای پایتخت و روان شدن آب در سطح خیابانها را بسیاری بر عدم رعایت نکات بهداشتی توسط شهروندان می دانند شهروندانی که در روزهای آفتابی زباله هایشان را در جویها می ریزند و در روزهای بارانی نیز بذری که کاشته اند درو می کنند اما تمام تقصیرها نیز به گردن شهروندان بی توجه و مغازه داران متخلف نیست.

محمد احمدی بافنده قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این رابطه می گوید: سیستمهای دفع آبهای سطحی و جویهای آب ظرفیت مشخصی دارند که اگر بیش از ظرفیت آنها بارش باران اتفاق بیفتد آب از سطح آنها بالا می آید.

وی ادامه می دهد: اینکه هنگام آب گرفتگی معابر بتوانیم بر اوضاع مسلط باشیم، نقاط آبگیر را بشناسیم و نسبت به رفع آن اقدام کنیم از همه مهمتر است که ما آن را انجام می دهیم.

احداث خطوط مترو و در ختان حاشیه ای عامل تازه آبگرفتگی

احمدی بافنده، درختان حاشیه خیابان را هم یکی از دلایل آبگرفتگی در روزهای بارانی می داند و می گوید: وجود تعداد بسیار زیاد درختان در حاشیه خیابانهای تهران علاوه بر مزایایی که دارد در مواقع بارندگی می‌تواند موجب بروز آبگرفتگی شود و باید این دو موضوع را در کنار یکدیگر بپذیریم.

برگریزان درختان خیابان ولیعصر از تابستان آغاز می‌شود و این موضوع مشکلات بسیاری در مواقع بارندگی ایجاد می‌کند، چرا که وجود چند برگ چنار می‌تواند موجب گرفتگی فیلترهای پیش‌بینی شده در معابر شهر شود.

به گفته قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران، احداث مترو و دیگر ساخت‌ و سازهای تهران می‌تواند عامل برخی آبگرفتگیها باشد.

سالها است که در روزهای بارانی با سیلابهای خیابانی روبرو هستیم . سیلهایی که هر سال قول رفع صد در صدی آن داده می شود. جویی هایی که همیشه لایروبی می شوند اما بی زباله نمی مانند. شهروندانی که بی توجه به حقوق همشهریان خود ، جویهای خیابان را پر می کنند از زباله و...

باید عادت کنیم به موج سواری در روزهای بارانی و خیس شدن لباس و نبودن ماشین و ترافیک سنگین که همه ارمغان یک باران تابستانی است. بارانی که خواب شهرداری را پریشان کرد.

 

 

    نظرات