پيام معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست به مناسبت روز جهاني آب

پيام معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست به مناسبت روز جهاني آب

پيام معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست به مناسبت روز جهاني آب
به گزارش«پارما» مراسم روز جهاني آب از سال 1993 هر ساله در روز 22 مارس مقارن با سومين روز فروردين ماه با هدف جلب توجه  همگاني و ارتقاء سطح آگاهي در خصوص اهميت آب برگزار مي شود.
در پيام معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست آمده است :
شعار امسال روز جهاني آب، "آب و تغيير اقليم" انتخاب شده تا نمايانگر ارتباط ناگسستني و تنگاتنگ تغيير اقليم و آب باشد. اين روز با نشان دادن اهميت مقابله با بحران آب، از دستيابي به هدف 6 توسعه پايدار با موضوع  "آب و بهداشت براي همه " حمايت مي كند.

انسان براي بقا به آب نياز دارد همانگونه كه تمام سيستم هاييكه به آنها وابسته است از جمله بهداشت، سلامت، صنعت و تجارت به آن نيازمندند. با افزايش روزافزون جمعيت كره زمين، تقاضا براي آب هم افزايش مي يابد كه منجر به كاهش و تهي شدن منابع طبيعي و آسيب به محيط زيست مي شود.

از راه حل هاي پيشنهادي براي اين مشكل مي توان به حفاظت از انباشتگاه هاي كربن مثل اقيانوس ها و تالاب ها، استفاده از روش هاي كشاورزي مبتني بر اقليم و  بازچرخش ايمن پساب ها اشاره كرد.

آب ارزشمند ترين منبع ماست و ما بايد با مسووليت پذيري بيشتري از آن استفاده كنيم. ما بايد بين تمام نيازهاي آبي جامعه تعادل برقرار كنيم در عين حال كه اطمينان حاصل مي كنيم فقيرترين افراد جامعه نيز از آن بي بهره نمي مانند.

پيام هاي اصلي و كليدي پويش روز جهاني آب در سال 2020 عبارتند از:
1-ديگر صبر جايز نيست (ديگر نمي توانيم صبر كنيم)، سياست گذاران در خصوص اقليم، بايد آب را در راس برنامه هاي اقدامشان قرار دهند.  در اين خصوص برنامه هاي اقدام مقابله با تغيير اقليم بايد به صورت جامع ، فرابخشي و با هماهنگي هاي فرامرزي انجام شود.
2-آب مي تواند به مقابله با تغيير اقليم كمك كند. در اين خصوص راهكارهاي پايدار، مقرون به صرفه و مقياس پذير  براي آب و بهداشت وجود دارد.
3-هركس نقشي براي ايفا كردن دارد. در زندگي روزمره هريك از ما گام هاي بسيار زيادي است كه در عين سهولت مي توانيم با برداشتن آنها به حل مشكل تغيير اقليم بپردازيم.

طبق گزارش سال 2020 سازمان ملل در خصوص توسعه جهاني آب ، تغيير اقليم، دسترسي به آب مورد نياز براي رفع نيازهاي ضروري انسان و همچنين كيفيت و كميت آن را تحت تاثير قرار داده، در نتيجه حقوق اوليه ميلياردها نفر را در خصوص برخورداري از بهداشت و آب سالم تضييع مي كند.

روزهاي جهاني با هدف آموزش ارتقاء سطح آگاهي و بسيج منابع و اراده سياسي در خصوص رفع مشكلات جهاني تعيين مي شوند. با توجه به اين كه در "روز جهاني آب" و در دهه ي" اقدام درخصوص آب براي توسعه پايدار" (2028-2018) هستيم، خوب است هر يك از ما چه در نقش سياست گذار چه مجري قانون و چه يكايك افراد جامعه از نقش و ميزان تاثيرگذاري خود در سازگاري با تغيير اقليم و مديريت آب بيشتر آگاه شويم و تمام توان خود را  در حفظ هر چه موثرتر منابع آبي كه از ارشمندترين ميراث هاست به كار گيريم در عين حال كه نسل هاي آينده را از اين ميراث گرانبها بي نصيب نمي گذاريم.

با توجه به گسترش جهاني ويروس كويد19، سايت سازمان ملل موضوع روز جهاني آب را با اين پاراگراف آغاز كرده است:

آب ميراث مشترك ما:
بهداشت دست براي مهار گسترش COVID-19 و ساير بيماريهاي عفوني ضروري است.  بنابراين اگر به صابون و آب دسترسي داريد ، براي سلامتي جامعه و خودتان دست هايتان را مرتب شسته و به پويش #SafeHands بپيونديد. در روز جهاني آب و ديگر روزها ، به ياد داشته باشيم كه دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون يا با ژل دست بر پايه الكل بشوييم و به بهترين شكل بهداشت دستان خود را براي مبارزه با كويد 19 رعايت كنيم.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات