60 درصد ظرفیت سدهای استان گلستان خالی است

60 درصد ظرفیت سدهای استان گلستان خالی است

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سیدمحسن حسینی" در حاشیه بازدید از سدهای گلستان، بوستان و وشمگیر اظهار کرد: روی آبراهه اصلی حوضه آبریز گرگانرود ۳ سد بوستان، گلستان و وشمگیر ساخته شده که با توجه به شرایط آب و هوایی و احتمال بارش زیاد تصمیم گرفته شد با کاهش ظرفیت موجود، امکان ذخیره آب ناشی از بارش روزهای آینده فراهم شود.
وی افزود: در حال حاضر سد بوستان ۱۶ میلیون مترمکعب، سد گلستان ۲۳ میلیون مترمکعب و مخزن اصلی سد وشمگیر ۷ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی برای ذخیره آب باران و جلوگیری از تخریب روان‌آب‌ها در پایین‌دست دارد.
وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، حجم باران ناشی از فعالیت سامانه اخیر، حداکثر ۸۰ میلی‌متر خواهد بود که برنامه‌ریزی برای مهار آن صورت گرفته و جای نگرانی وجود ندارد.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به برنامه‌های تکمیلی برای جلوگیری از بروز سیلاب در این استان گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در بالادست و مدیریت مخازن سدها احتمال سیلاب کم است اما با استفاده از اعتبارات حوادثی لایروبی رودخانه‌های استان به‌ویژه در حوضه گرگانرود و در شهر آق‌قلا انجام شده است.
حسینی افزود: علاوه بر لایروبی رودخانه‌ها، با رفع مشکل کانال قرنجیک در بالادست شهر آق‌قلا که بخشی از سیلاب ورودی به شهر آق‌قلا را از شمال آق‌قلا منحرف کرده و به گرگانرود در غرب شهر متصل می‌کند با استقرار 3 بیل مکانیکی و احداث دایک حفاظتی یلمه خندان به طول مجموع حدود 5309 متر و ارتفاع 2 متر در دو بخش 1300 متری و 4 هزار متری، با استقرار حدود 12 بیل هم اکنون در حال انجام است و تا روز 5 فروردین به اتمام می‌رسد، تا در صورت مواجهه احتمالی با دبی بارش خارج از پیش بینی  بتوانیم ضمن مهار سیلاب از ورود احتمالی روان آب مازاد به شهر آق قلا جلوگیری کنیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات