ایران؛ پنجمین سیمان‌ساز بزرگ جهان

ایران؛ پنجمین سیمان‌ساز بزرگ جهان

نشریه بین‌المللی سیمان ایران را پنجمین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان در سال ۲۰۱۰ معرفی کرد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کشورمان با تولید حدود ۶۱ میلیون تن سیمان توانست عنوان پنجم را در میان بزرگترین تولیدکنندگان سیمان دنیا در سال ۲۰۱۰ میلادی بدست آورد. رتبه‌های اول تا چهارم این رده‌بندی هم به کشورهای چین، هند،‌ آمریکا و ترکیه اختصاص یافت.

فاصله تولید سیمان آمریکا با ایران تنها چهار میلیون تن و فاصله تولید سیمان ترکیه با ایران تنها یک میلیون تن اعلام شده که به نظر می‌رسد در صورت ادامه رشد تولید سیمان در ایران طی سالهای آینده کشورمان می‌تواند به راحتی به سومین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان تبدیل شود.

تولید سیمان کشورهای چین، هند، آمریکا و ترکیه در سال قبل به ترتیب یک میلیارد و ۸۶۸ تن، ۲۱۶ میلیون تن، ۶۵ میلیون تن و ۶۲ میلیون تن بود. همچنین رده‌های ششم تا دهم نیز به کشورهای برزیل، ویتنام، ژاپن، روسیه و مصر اختصاص یافت. در رده‌بندی قبلی نشریه بین‌المللی سیمان ایران دهمین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان لقب گرفته بود. اخیرا نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران خبر داد که ظرفیت تولید سیمان کشور تا پایان سال ۱۳۹۰ به بیش از ۸۰ میلیون تن خواهد رسید. نشریه بین‌المللی سیمان همچنین کشورمان را پنجمین مصرف‌کننده بزرگ سیمان در جهان معرفی کرد. براین اساس مصرف سیمان ایران در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۵۶ میلیون تن بود.

ایران در رده‌بندی پیشین به عنوان دهمین مصرف‌کننده بزرگ سیمان در جهان معرفی شده بود. چین با یک میلیارد و ۸۵۱ میلیون تن، هند با ۲۱۲ میلیون تن، آمریکا با ۶۹ میلیون تن و برزیل با ۶۰ میلیون تن بزرگترین مصرف‌کنندگان سیمان دنیا در سال قبل بودند. رده‌های ششم تا دهم نیز به کشورهای ویتنام، روسیه، مصر، کره‌جنوبی و ترکیه رسید. همین نشریه ایران را دهمین صادرکننده بزرگ سیمان در دنیا در سال قبل معرفی کرده است. به گزارش بنانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صنعت ساختمان، صادرات سیمان ایران در سال ۲۰۱۰ به ۵٫۳ میلیون تن رسید. این رقم در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۰۸ میلادی به ترتیب ۵٫۵ و ۵٫۶ میلیون تن بود.

    نظرات