آغاز نصب قطعه حساس بومی‌سازی‌شده ژنراتور در نیروگاه برق‌آبی لوارک

آغاز نصب قطعه حساس بومی‌سازی‌شده ژنراتور در نیروگاه برق‌آبی لوارک

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "بهروز عارضی" با اشاره به بومی‌سازی این سیستم گفت: این سیستم که پس از سال‌ها پژوهش توسط پژوهشگاه نیرو و به کارفرمایی شرکت توسعه منابع آب و نیرو بومی‌سازی شده است، به مدت حدود دو سال انواع آزمون‌ها شامل آزمون‌های نوعی، سخت افزار در حلقه (HIL)، آزمون با شبیه‌ساز آنالوگ نیروگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته و مجوز نصب در نیروگاه برق‌آبی لوارک را کسب کرده است.
عارضی با بیان اینکه در گذشته این سیستم از کشورهای اروپایی شامل آلمان، اتریش و سوئد و فرانسه وارد می‌شد، تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های اعمال شده بر کشورمان، دستیابی به دانش فنی، طراحی و ساخت این سیستم، پیشرفت قابل توجهی در بومی‌سازی صنعتی محسوب می‌شود.
مدیر پروژه سیستم تحریک استاتیک ژنراتور سنکرون برای نیروگاه برق‌آبی به مزیت‌های این طرح اشاره کرد و گفت: سیستم تحریک استاتیک به علت اینکه هیچ عنصر دواری در ساختمان آن به کار گرفته نشده است، لذا هم از نظر دینامیک و سرعت عمل و هم از نظر نیاز کمتر به سرویس و نگهداری، دارای مزیت است. این پروژه با اتکای کامل بر توان داخلی اجرا شده و دانش فنی آن کاملا بومی تدوین شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات نصب  این سیستم در نیروگاه لوارک آغاز شده است و پس از اتمام مراحل نصب، این سیستم در نیمه اول سال جاری طی مراسمی در نیروگاه لوارک راه‌اندازی و شروع به فعالیت خواهد کرد.
لازم به ذکر است، سیستم تحریک وسیله‌ای است که برای ایجاد میدان در ژنراتور و تولید ولتاژ به‌کار می‌رود. این وسیله یکی از مهم‌ترین ابزارهای کنترل نیروگاه محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توان ولتاژ ترمینال ژنراتور را کنترل و به حفظ پایداری و قابلیت اطمینان شبکه کمک کرد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات