بستر رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری برای گذر سیلاب‌های احتمالی مهیاست

بستر رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری برای گذر سیلاب‌های احتمالی مهیاست

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "احمدرضا سدهی سامانی" افزود: تدابیر لازم جهت جلوگیری و پیشگیری از تخلفات در نقاط حادثه‌خیز استان از جمله استقرار 9 اکیپ گروه گشت مختص حفاظت از رودخانه‌ها به منظور پایش مستمر منابع آب سطحی صورت گرفته است.
سدهی سامانی ادامه داد: در سال‌های اخیر با افزایش دمای نسبی و تغییر اقلیم در استان شاهد تفاوت‌های چشمگیر در نوع و زمان بارش بوده‌ایم.
وی به نوع بارش‌ها در سال‌های گذشته استان اشاره کرد و افزود: در گذشته بارش‌های موثر در فصول پاییز و زمستان اتفاق می‌افتاده و با توجه به برودت هوا در استان بارش‌ها غالباً به صورت برف بوده، اما در سال‌های اخیر عمدتاً بارش‌ها به‌صورت باران است.
وی در خصوص مقایسه میزان بارش امسال با میزان سال آبی گذشته و میانگین بلندمدت استان خاطرنشان کرد: بارش‌ها در سال آبی جاری 426 میلی‌متر تا 10 فروردین 1399 بوده که نسبت به میانگین بلندمدت 12 درصد و نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 38 درصد کاهش بارش را در استان شاهد بودیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در خصوص میزان ذخیره آب پشت سدهای استان گفت: با توجه به بارش‌های سال آبی 99-98 سد چغاخور با ظرفیت اسمی 59 میلیون متر مکعب اکنون 76 درصد، سد سورک با ظرفیت اسمی 25 میلیون متر مکعب به‌میزان 6 درصد و سد ناغان با ظرفیت اسمی 6 میلیون متر مکعب 83 درصد پر شدگی دارند و سد چشمه زنه با ظرفیت اسمی یک میلیون متر مکعب در حال حاضر سرریز شده است.
سدهی سامانی در راستای مدیریت و کاهش خطرات ناشی از سیلاب افزود: دفتر مهندسی رودخانه این شرکت با همکاری ادارات منابع آب شهرستان‌های سطح استان نسبت به انجام فعالیت تعیین حدود بستر و حریم 1420 کیلومتر از رودخانه و تالاب‌ها، 100 کیلومتر اجرای عملیات لایروبی و ساماندهی، 140 کیلومتر مرحله دوم ساماندهی، 200 هکتار آزادسازی تصرفات واقع در بستر و حریم (128 هکتار حوضه زاینده‌رود و 72 هکتار حوضه کارون) و شناسایی حدود 250 نقطه حادثه‌خیز در سطح استان اقدام کرده است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه مسیر رودخانه‌های استان از مراکز جمعیتی عبور نمی‌کند، اظهار کرد: تدابیر لازم جهت جلوگیری و پیشگیری از تخلفات در نقاط حادثه‌خیز استان از جمله استقرار 9 اکیپ گروه گشت مختص حفاظت از رودخانه‌ها به منظور پایش مستمر منابع آب سطحی صورت گرفته است، لیکن به منظور کاهش مخاطرات ناشی از سیلاب می‌طلبد مطابق با ماده 13 آئین‌نامه مربوط به بستر رودخانه‌ها، فعالیت در مجاورت منابع آبی (رودخانه، مسیل، تالاب‌ها و ...) با کسب استعلام از شرکت آب منطقه‌ای و تعیین حدود بستر و حریم مجاری آبی صورت گیرد و دستگاه‌های متولی نسبت به پاکسازی، لایروبی و بهسازی سازه‌های تقاطعی با رودخانه‌ها اقدام کنند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات