پرندگان مهاجر از تالاب بندعلیخان ورامین به موطن خود بازگشتند

عزیز عبدالزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طی دو سال گذشته با افزایش میزان بارندگی، تالاب فصلی بندعلیخان که در گذشته به دلیل کاهش میزان نزولات آسمانی و عدم اختصاص حق‌آبه از رودخانه شور و شیرین رو به خشکی گذاشته بود، بار دیگر آبگیری شد و تعداد زیادی پرنده مهاجر، برای زمستان‌گذرانی، این منطقه را انتخاب کردند.

وی افزود: پوشش مناسب گیاهی و هوای معتدل این تالاب باعث گردیده تا پرندگانی نظیر مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و شمار اندکی فلامینگو، درنا و قو، فصل پائیز و زمستان را در این منطقه سپری کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین  اظهار داشت: حضور پرندگان مهاجر نقش مهمی در محیط زیست این منطقه دارد و باعث احیاء مراتع و زیست بوم منطقه می‌شود.

عبدالزاده گفت: در زمان حضور پرندگان مهاجر در تالاب بندعلیخان، با همکاری دامپزشکی، وضعیت ابتلاء پرندگان به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مورد بررسی قرار گرفت که هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشد.

وی افزود: از هفته گذشته و با مساعد شدن وضعیت آب و هوا در عرض‌های شمالی، بازگشت پرندگان  مهاجر از تالابهای ورامین به موطن اصلی خود آغاز شده است.
وی تصریح کرد: تالاب بندعلیخان هم‌اکنون به طور کامل آبگیری شده و سرریز آن پس از سال‌ها وارد دریاچه نمک قم شده است.

تالاب بندعلیخان در ۵۰ کیلومتری جنوب ورامین و در کویر مرکزی واقع شده است. ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات