21 درصد از سطح تالاب بين‌المللي گاوخوني اصفهان مرطوب است

21 درصد از سطح تالاب بين‌المللي گاوخوني اصفهان مرطوب است


سرپرست معاونت پايش و نظارت اداره‌كل حفاظت محيط زيست اصفهان گفت: تحليل و مقايسه تصاوير ماهواره‌اي تالاب بين‌المللي گاوخوني نشان مي‌دهد كه حدود 21 درصد از سطح آن مرطوب است.

تالاب بين‌المللي گاوخوني در شرق شهرستان اصفهان در يك دهه اخير با بحران خشكي و كاهش منابع آبي مواجه بود كه پس از سال‌ها، سهمي از حقابه آن در سال گذشته، تامين و وارد اين تالاب شد.

به گزارش«پارما» حسين اكبري در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: به استناد تحليل و مقايسه تصاوير ماهواره اي تالاب بين‌المللي گاوخوني در پايان اسفند سال 1398 حدود 21 درصد از سطح آن مرطوب شده است در حالي كه در تاريخ مشابه سال 97 اين شاخص حدود 3 درصد بود.

وي با اشاره به مساحت 47 هزار هكتاري تالاب گاوخوني اظهار داشت: تامين بخشي از حقابه اين اكوسيستم طبيعي و آبگيري آن در سال گذشته به افزايش حدود 20 درصدي رطوبت اين زيست بوم منجر شد.

اكبري خاطرنشان كرد: اواسط مهر سال گذشته پس از سال‌ها خشكي و تخصيص نيافتن و تامين نشدن حقابه زيست محيطي تالاب بين‌المللي گاوخوني، آب از سد رودشتين در 85 كيلومتري تالاب به سمت پايين دست رودخانه زاينده‌رود و تالاب گاوخوني به‌صورت موقت رهاسازي شد.

وي به آمارهاي ايستگاه سنجش و پايش هيدرومتري "شاخ كنار " در سال گذشته اشاره و اضافه كرد: مهر پارسال در مجموع 7.62 ميليون مترمكعب، در آبان 10.17، در آذر 9.4 ، دي 4.57 و بهمن 4.08 ميليون مترمكعب آب به تالاب گاوخوني رسيد.

بند شاخ كنار، آخرين سازه سنگ و ساروجي در مسير رودخانه زاينده‌رود در شرق اصفهان است.

اكبري با بيان‌اينكه 22 اسفند سال گذشته مجددا آب از سد رودشتين به‌صورت موقت و چندروزه به سمت تالاب گاوخوني رهاسازي شد، گفت: در اسفند حداقل دبي ماهانه 1.17 و حداكثر 6 مترمكعب در ثانيه در ايستگاه شاخ كنار ثبت و در مجموع در اين ماه نيز 5.24 ميليون مترمكعب آب وارد تالاب شد.

سرپرست معاونت پايش و نظارت اداره‌كل حفاظت محيط زيست اصفهان اظهار داشت: از مهر تا پايان اسفند 1398 حدود 41 ميليون مترمكعب حجم ورودي آب به تالاب برآورد شد كه معادل 23 درصد حداقل نياز آبي سالانه تالاب براي حفظ كاركردهاي اكولوژيك است.

وي حداقل نياز آبي سالانه اين تالاب بين‌المللي را به استناد مطالعات دانشگاهي 176 ميليون مترمكعب اعلام و اضافه كرد: حجم‌هاي مذكور متشكل از بخش بيشتر آب و بخش كمتر پساب است.

اكبري گفت: با توجه به اينكه تالاب گاوخوني ساليان متمادي از دريافت حقابه‌هاي زيست محيطي محروم بود و در سال 1397 به شرايط كاملا خشك و بحراني رسيد، آب دريافتي در نيمه دوم سال 1398 بيشتر به لايه‌هاي زيرين نفوذ كرد.

وي ادامه داد: همين امر موجب مرطوب شدن بخش‌هايي از شمال تالاب شد و در نتيجه ميزان كمتري آب در سطح تالاب باقي مانده است.

تالاب بين‌المللي گاوخوني واقع در شرق اصفهان يكي از بزرگترين و مهمترين تالاب‌هاي ايران است و در طول تاريخ علاوه بر ايجاد فضاي فرح بخش در شرق اصفهان، مامني براي پرندگان مهاجر و جانوران آبي و منبع درآمد و آسايش ساكنان اين منطقه بوده است.

اين تالاب كه منطقه‌اي به وسعت 476 كيلومتر مربع در 167 كيلومتري جنوب شرق اصفهان در كنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌هاي شني واقع است در يك دهه گذشته در مدت كوتاهي در سال 95 و سپس در سال 98 آب را به خود ديد.
كاهش آب ورودي، تغيير اقليم و خشكسالي و تامين نشدن حقابه‌هاي طبيعي از جمله چالش‌هايي است كه حيات اين تالاب را به خطر انداخته است.

به گفته مسوولان و كارشناسان محيط زيست، ادامه اين روند مي‌تواند تالاب گاوخوني را به كانون توليد گرد و غبار تبديل كند و تا شعاع زيادي را تحت تاثير خود قرار دهد بنابراين تامين حقابه آن ضروري است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات