مرجع صاحب صلاحیت در خصوص سلامت یوزها، متخصصان دامپزشکی هستند/ به تصمیم متخصصان در خصوص یوزپلنگ ها اعتماد کنیم

مرجع صاحب صلاحیت در خصوص سلامت یوزها، متخصصان دامپزشکی هستند/ به تصمیم متخصصان در خصوص یوزپلنگ ها اعتماد کنیم




به گزارش عصرایران، وی افزود: یوزپلنگی که در روزهای گذشته از پارک پردیسان به طبیعت منتقل شده به همراه دو یوز دیگر قریب به پنج سال تحت نظارت و مراقبت کامل بودند و همه متخصصین و سازمان حفاظت محیط‌زیست تمام تلاش‌های ممکن را برای زادآوری آنها داشته‌اند اما متاسفانه با توجه به آنکه با یک گونه بسیار بسیار پیچیده طرف هستیم، زادآوری آنها موفقیت آمیز نبوده است.
وی گفت: باعث خوشحالی است که این همه حساسیت به امر محیط زیست وجود دارد اما اگر این احساس شکل بگیرد که «فقط من می‌دانم» و اطلاعات و دانسته‌های دیگران از اساس غلط است، به خطا می‌رویم.

رئیس دانشکده محیط زیست با گلایه از برخی اخبار منتشر شده و منسوب به خود بیان داشت: بدون شک نمی‌توان منکر تلاش‌ها و حمایت‌های سازمان محیط زیست در ارتباط با حفاظت از یوز چه در محل تکثیر در اسارت و چه در طبیعت شد. قطعاً به خاطر چرخش مدیران در سالهای گذشته، اختلاف نظرهایی در خصوص نحوه نگهداری سه یوز در اسارت وجود دارد اما انکار زحمات انجام گرفته پیشین منصفانه نیست. نکته قابل توجه از نظر اینجانب در این انتقال آن است که صحبتی از موفقیت یا شکست پروژه تکثیر در اسارت در طول چندسال گذشته نبوده اما بدون شک با توجه به محدودیت زمانی و امکانات، جلسات بسیار زیادی که در معاونت محیط طبیعی، چه در زمان معاونت اسبق و چه در زمان معاونت فعلی برگذار شده، براساس نظر اکثر متخصصین زمان آن بوده که سازمان شیوه دیگری غیر از روش تکثیر در اسارت را در پیش بگیرد.دکتر باقر نظامی

ایشان افزود: پایش دقیق جمعیت یوز، بهره‌گیری از روش‌های آماری درست، برنامه‌ریزی جامع حفاظت برای احیای جمعیت، بررسی و بازنگری روش‌های سرشماری یوزها، رفع تعارضات محلی با اختصاص بودجه مناسب، بررسی آماری میزان طعمه‌های یوز در مناطق مختلف، بررسی دقیق و علمی میزان زادآوری یوز در زیستگاه‌ها، مدیریت منابع آبی، استخدام و افزایش تعداد محیط بان، همیار محیط‌بان، خرید تجهیزات مناسب برای پیگیری و رصد زیستگاه‌های طبیعی و مهمتر از همه افزایش سطح آگاهی جامعه به ویژه در سطح مردم حاشیه زیستگاهها در ارتباط با یوز از جمله اقداماتی است که انجام گرفته و بسیار ارزشمند بوده است و مطالبات کنونی جامعه در ارتباط با یوز نیز حاصل همین تلاشهای سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.

نظامی با بیان اینکه اظهارنظر در خصوص مسائل محیط زیستی به عوامل متعددی بستگی دارد و نباید مباحث تخصصی تحت تاثیر احساسات و یا فضاسازی رسانه‌ای قرار بگیرد گفت: من نگرانی علاقمندان به این گونه در معرض انقراض را درک می‌کنم، باعث خوشحالی است که این همه حساسیت به امر محیط زیست وجود دارد اما اگر این احساس شکل بگیرد که «فقط من می‌دانم» و اطلاعات و دانسته‌های دیگران از اساس غلط است، به خطا می‌رویم.

این متخصص حیات وحش بیان داشت» خواهش من از همه علاقمندان و متخصصین آن است که دست به دست هم و با همفکری، به سازمان در بهبود کیفیت کار کمک کنیم. یوز گونه بسیار پیچیده و خاصی است. شاید به همین دلیل بیش از بسیاری از گونه های دیگر تهدید شده است. لذا از همه علاقمندان می‌خواهم که به متخصصین امر بیشتر اعتماد کنند تا خدایی ناکرده موجبات دلسردی متخصصین را فراهم نکنند.

وی افزود: در مسئله احیای دریاچه ارومیه حتی بعضی از متخصصان برجسته محیط زیست عنوان کردند که هر تلاشی از سوی سازمان محیط زیست بیهوده و به دور ریختن هزینه است، اما امروز شاهد هستیم که دریاچه ارومیه زیر نظر ستاد احیا روند خوبی را طی می‌کند. در واقع با همه نقدهایی که ممکن است وجود داشته باشد باید به خرد جمعی کارشناسان در خصوص یوزپلنگ آسیایی باور داشته باشیم. این به معنای طرد نگاه‌های کارشناسی دیگر نیست، اما سازمان حفاظت محیط‌زیست متولی این امر است و بیش از هر نهاد دیگری در این خصوص طبعاً در معرض قضاوت و نظارت قرار دارد و حساسیت‌ها را درک می‌کند و ان‌شالله پاسخگوی نقدها خواهد بود.

نظامی در پایان ضمن تکذیب اخبار منتسب به خود در رسانه‌ها بیان داشت: من در جریان جزئیات مربوط به انتقال و تصمیم‌گیری‌های این اتفاق نیستم ولی همان‌گونه که پیش‌تر از جایگاه یک کارشناس گفته‌ام از تکثیر نیمه اسارت در زیستگاه‌ها به‌عنوان یکی از روش های پیشنهادی در صورت اجرای درست، کاملا حمایت خواهم کرد. ولی مسئله اصلی ما این نیست، مسئله اصلی حفاظت از یوزپلنگ در عرصه طبیعی است که سازمان با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کند
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات