کاربردهای پهپادها در جامعه/ از جنگ تا پیش بینی وضع هوا، پهپادها همه چیز را تغییر می‌دهند

کاربردهای پهپادها در جامعه/ از جنگ تا پیش بینی وضع هوا، پهپادها همه چیز را تغییر می‌دهند

شهریار تبریز / مهراب محرابی‌نیا*: با افزایش میزان دسترسی به پهپاد ها خیلی از شغل‌های خطرناک در بخشهای ساخت و ساز و تجارت جای خود را به این پرنده ها می دهند چراکه ایمن بوده، در ترافیک گرفتار نمی شوند، مقرون به صرفه هستند و نیازی به طی مسیر های پر پیچ و خم خیابانها و کو چه ها را ندارند.

بنابراین به هیچ وجه دور از تصور نیست که استارتاپ ها و شرکت های بزرگ در جهان به دنبال استفاده از این رباتهای کوچک و سبک در شبکه های توزیع خود باشند. شرکت‌های بسیاری در حال توسعه‌ مدل‌های مختلف پهپادهای بدون سرنشین هستند تا از این طریق کاربردهای آن را در زندگی انسان‌ها افزایش دهند.

در اینجا می خواهیم نگاهی به گستره فن آوری پهپاد ها در حوزه های مختلف در بین شرکتهای مختلف جهان نگاهی بیاندازیم.

مدیریت پسماند

بازیافت و زیست‌تخریب‌پذیری مدیریت پسماند جهانی را بهبود بخشیده است. با این وجود، نوآوریهای جمع آوری پسماند ها مانند پهپاد ها که کمک زیادی به تمییز کردن اقیانوس ها می کنند روز به روز بیشتر می شود. شرکت RanMarine پهپاد دریایی شبیه جارو برقی روباتیک خودکار را عملیاتی کرده است. این پهپاد برای جمع آوری پسماند ها از بنادر و دریاها استفاده می شود، در حالیکه شرکت RedZone Robotics تمرکز خود را بر روی روباتهایی گذاشته است که به حفظ سیستم های مدیریت پسماند کمک می کند.

سیستم حمل ونقل

در حالیکه تعریف ما از پهپاد ها عمدتا به وسایل نقلیه بدون سرنشین محدود است اما انواع نوظهور آنها در سیستم حمل ونقل مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال، در فوریه ۲۰۱۸، از اولین پهپاد با قابلیت حمل مسافر بدون خلبان و به صورت خودکار در چین رونمایی شد. این پهپاد توسط شرکت EHANG ساخته شده است و دارای ۴ روتور(چرخان) برای برخاست عمودی می باشد. شرکت سازنده و طراح این محصول اعلام کرده این پهپاد مسافربری در حال حاضر فقط یک مسافر با وزن ۱۰۰ کیلومتر را در مدت ۲۳ دقیقه و با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حمل می کند.

بعد از این رونمایی، شرکتهای مشهور Uber, Airbus, Boeing, and Rolls-Royce درصدند تا پهپاد های مسافر بری را به بازار عرضه کنند. همچنین سرمایه گذاران از نقاط مختلف جهان به دنبال خرید محل هایی مناسب برای نشست و برخاست هواپیماها هستند.

پیش بینی وضع هوا

دانشمندان اشکال مختلفی از سخت افزار ها و نرم افزار ها را برای جمع آوری داده‌ها بکار می برند تا به مطالعه تغییرات اقلیمی کمک کنند و تغییرات آب و هوایی را بهتر پیش بینی کنند. امروزه، بیشتر دیتا ها از طریق ساختار های ثابت و یا تصویر برداری های هوایی از مناطق جغرافیایی مختلف بدست می آیند که این کار توسط ماهواره ها صورت می پذیرد. اما این تنها راه حل موجود نیست. پهپاد ها نیز می توانند در شرایط مختلف آب و هوایی خودشان را تطبیق داده و از فواصل نزدیک تغییرات را ارزیابی کنند.

علاوه بر پهپاد های هوایی، پهپاد های داخل آب نیز برای جمع آوری اطلاعات جوی و اقیانوسی مورد استفاده قرار می گیرند. پروژه آزمایشی پهپاد های دریایی با همکاری دانشگاه واشینگتن انجام شده است. به عنوان بخشی از تحقیق، ۶ پهپاد از یک شرکت دیتا لازم را به صورت خودکار از کنار ساحل جمع آوری کرده است و کمک شایانی به پیش بینی دقیق هوا کرده است. پیش‌بینی می شود  تا سال ۲۰۲۱ حدود ۶/ ۱ میلیون پهپاد تجاری برای اطلاع از شرایط جوی محلی در آسمان به پرواز دربیایند.

برنامه ریزی شهری

همزمان با گسترش شهر سازی، شهر ها باید خودشان را با افزایش جمعیت و ازدحام تطبیق دهند. برنامه ریزی شهری از اهمیت خاصی برای شهرها برخوردار است اما این کار نیازمند حصول اطلاعات کافی در این زمینه می باشد. با استفاده از پهپاد ها، برنامه ریزان شهری قادر خواهند بود شناخت بهتری از محیط زیست داشته و پیشرفتهای قابل توجهی را با استفاده از داده ها داشته باشند.

شرکت مشاوره مهندسی Arup از پهپاد ها برای جمع آوری دیتا در مناطق پر جمعیت استفاده کرده است. برای شهرداریهایی که بودجه محدودی دارند، پهپاد ها می توانند روش کم هزینه ای برای کسب اطلاعات شهری ارزشمند محسوب شوند. مثلا، برنامه ریزان شهری می توانند با این پرنده ها متوجه شوند کدام یک از مناطق از فضای سبز کافی بهره مند هستند.

در  کشور بنین، آزمایشگاه Benin Flying، از پهپاد ها برای ایجاد نقشه هوایی شهر داسا استفاده کرده است و از این فن آوری برای طبقه بندی اطلاعات مختلف ساختار ها و مناطق روی نقشه بهره جستند. این فرایند در حالت عادی و بدون استفاده از این سیستم یک پروسه زمان بر و طاقت فرسایی بود.

کاربرد پهپاد در معماری

دیگر دوران استفاده از دوربین ها در سطح خیابانها و اطراف خانه برای گرفتن تصاویر موقع فروش خانه به پایان رسیده است. امروزه هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند با هزینه‌های کم و صرفه جویی در زمان  تصاویری کامل وچند بعدی از خانه‌های مسکونی را ثبت کرده تا مشتریان بهتر بتوانند درباره خرید آن ملک تصمیم بگیرند. تصاویر و ویدیوهای ۳۶۰ درجه ای از خانه‌ها و مستغلات این شرایط را برای خریداران مهیا می کنند تا بتواننداز مسیرهای دسترسی و یا پیاده روی در اطراف ملک مورد نظر خود اطلاع یابند. از سوی دیگر با استفاده از این پرندگان کوچک بدون سرنشین می‌توان برای نقشه برداری از مکان مورد نظر برای احداث ساختمان های جدید، اطلاعات کافی از منطقه مورد نظر را در اختیار داشت.

تبلیغات

علاوه بر تبلیغات تصویری و محیطی، پهپاد ها به عنوان رسانه های فیزیکی برای بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. آنها می توانند در زمان برگزاری رویداد های زنده یا مکانهای شلوغ به عنوان تبلیغ هوایی کاربرد داشته باشند. یکی از استارتاپهایی که در این زمینه موفق بوده است  DroneCast نام دارد که خدمات خود را درقالب بنرهای تبلیغاتی گسترش داده است و مورد توجه سایر شرکتها قرار گرفته است.

صنایع سنگین و بازرسی

بازرسی لوله های گاز و نفت، زیر ساختهای شهری از قبیل پلها و سکوهای نفتی و سیستم های انتقال آب و گاز کار سخت و خطرناکی به حساب می آیند و باید به طور دوره ای صورت گیرد. پهپاد های مجهز به دوربین ها و حسگر های مخصوص می توانند نشستی‌ها،  نوسانات فشار و همچنین تغییرات حرارتی بالا راتشخیص دهند بطوریکه نیازی به نیروی انسانی که همیشه در معرض خطر است وجود نداشته باشد.

ارسال مراسلات

در کنار سایر کاربردهای پهپاد ها در زندگی روز مره انسانها، استفاده از این پرنده ها به عنوان ابزار انتقال و تحویل در کشورهای مختلف جهان رایج شده است. پهپاد ها بواسطه وزن کم، سرعت بالا،   قدرت مانور و مصرف انرژی پایین به گزینه ای ایده آل در جوامع امروزی تبدیل شده است و در ارسال مراسلات پستی خون، اقلام پزشکی و حتی پیتزا در کشور های از قبیل سوییس، آلمان، چین، فرانسه، کره جنوبی، سوئیس، بلژیک، دانمارک، اتیوپی، غنا، هند، رواندا، نقش  ایفا می کند.  پهپادها در ترافیک گرفتار نمی‌شوند و نیازی به دنبال کردن مسیرهای پر پیچ و خم خیابان ها و کوچه ها ندارند. آنها سریع تر از هر دوچرخه، موتورسیکلت و خودرویی می‌توانند تحویل کالا را انجام دهند. بنابراین به هیچ وجه عجیب نیست که استارتاپ ها و کمپانی های بزرگ متعددی در سرتاسر دنیا به دنبال استفاده از این پستچی های کوچک و سبک در شبکه های توزیع هستند. استفاده از پهپادها به جای خودرو های حمل بار می تواند سهم زیادی در کاهش انتشار دی اکسیدکربن در هوا داشته باشند.

برای نخستین بار، اداره پست سوییس از پهپاد برای ارسال بسته های پستی استفاده کرد. پهپادی که این اداره از آن استفاده کرد، ۴ ملخه بود و جایی ویژه برای قرار دادن بسته های پستی داشت. این پهپاد بسته هایی که تا وزن ۱ کیلوگرم باشد را تا مسافت ۱۰ کیلومتر می تواند حمل کند. پس از آزمایش های موفقیت آمیز در کشور سوئیس، دیگر کشورها نیز شروع به استفاده از این تکنولوژی کردند.

مهم ترین شرکتی که در این زمینه به طور فراگیر عمل می کند،  شرکت آمازون در آمریکا می باشد. این شرکت نیز برای اولین بار در آمریکا شروع به ارائه خدمات و ارسال بسته ها با استفاده از پهپاد پستچی کرده است.

اخیرا شرکت  Project Wing استرالیا که زیر نظر شرکت گوگل کار می کند  بعد از ماه ها پرواز آزمایشی، نخستین محموله تجاری هوایی جهان را که شامل تجهیزات گلف بود را در اردیبهشت ماه امسال در کانبرا استرالیا با پهپاد به خانه آن ها تحویل داد.
مسئولان هوانوردی ملی استرالیا، پس از ماه ها بررسی نقشه ها و مسیرهای پروازی، اجازه فعالیت پهپادهای این شرکت را صادر کردند. پرواز این پهپادها در ساعات روشنایی روز است و این پرنده های بی سرنشین با کمک سیستم مکان یابی جهانی، به آدرس مشتریان می رود و بسته های سفارش داده شده را با استفاده از طناب به حیاط خانه ها منتقل می کنند.
چندی پیش هم وزیر محترم ارتباطات جناب آقای دکتر آذری جهرمی از از سرویس انتقال بسته های پستی با پهپاددر کشورمان رونمایی کرد.

شرایط اضطراری و امداد ونجات

اگر شما نیاز سریع به ارزیابی و کمک به مناطق سیل زده و یا زلزله زده و دیگر بلایای طبیعی و غیر مترقبه داشته باشید، وجود پهپاد خیلی سودمند خواهد بود. این پرنده های بدون سرنشین می توانند در سریعترین زمان ممکن میزان خسارت وارده را بررسی میزان اقدامات و اقلام مورد نیاز را برآورد کنند. نظارت و کمک برای مبارزه با آتش سوزی جنگل‌ها نیز یکی دیگر از کاربردهای پهپاد است. این وسیله با مجهز شدن به دوربین های حرارتی می‌تواند برای شناسایی دمای غیر طبیعی در جنگل‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

_____________________________

*مترجم

https://www.cbinsights.com/research/drone-impact-society-uav/

https://www.innevation.com/techtalktuesday-13-things-drones-are-doing-besides-flying-around-your-yard/

https://www.abc.net.au/news/2019-04-09/google-drone-delivery-in-canberra-given-green-light/10983684

https://venturebeat.com/2019/04/09/wing-launches-commercial-drone-delivery-service-in-canberra-australia/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات