۹۰ درصد مردم ایران آب شرب سالم مصرف می‌کنند

۹۰ درصد مردم ایران آب شرب سالم مصرف می‌کنند

http://www.bananews.ir/معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در حال حاضر ۹۹ درصد جمعیت در شهرهای ایران تحت پوشش تامین آب شرب سالم و بهداشتی هستند، ضمن اینکه در حوزه روستایی نیز وضعیت مطلوب‌تر است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا عطارزاده در مراسم آغاز به کار هفتمین نمایشگاه آب و تاسیسات فاضلاب در تهران گفت: هم اکنون تمامی کشورهای دنیا در تلاش هستند تا بیشترین استفاده از آبهای دنیا را برای تامین مایحتاج مورد نیاز مردم به کار بندند، این در حالی است که در ۲۰ سال اخیر ۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون نفر به آب شیرین دسترسی پیدا کرده و ۴۰۰ میلیون نفر نیز به امکان تصفیه فاضلاب دسترسی یافتند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود:علیرغم تمام تلاش‌های صورت گرفته هنوز یک میلیارد نفر دسترسی به آب شیرین ندارند و دو میلیارد نفر نیز نیازمند دسترسی به سیستم‌های تصفیه فاضلاب هستند.

وی تصریح کرد‌: علیرغم تمام تلاش‌های انجام شده، برای جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی اما هم اکنون حدود ۱۰ درصد از محصولاتی که تولید می‌شود ناشی از اضافه برداشت آب از مخازن زیرزمینی است که این امر لطمات به این منبع آبی استراتژیک وارد می‌‌کند، بنابراین باید برای تعادل عرضه و تقاضا اقدامات مهمی در راستای مدیریت مصرف صورت گیرد.

به گفته عطارزاده، یکی از مباحث مهم پساب‌های بعد از مصرف آب در حوزه‌های شهری و کشاورزی است که باید به سرعت تمام فاضلاب‌ها تبدیل به پساب‌های قابل استفاده برای بخش‌های مختلف شود.

معاون وزیر نیرو در ادامه به ارایه آمارهایی درباره وضعیت دسترسی مردم در ایران به آب و تاسیسات فاضلاب پرداخت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر جمعیت تحت پوشش آب شرب سالم و بهداشتی ۲ درصد از متوسط جهانی بالاتر است و به لحاظ دفع بهداشتی فاضلاب نیز میزان افراد تحت پوشش ۴ درصد بالاتر از استاندارد جهانی است که امیدواریم با برنامه‌ ریزی‌ها و اقدامات گسترده بتوانیم وضعیت را بهبود بخشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۹ درصد جمعیت در شهرهای ایران، تحت پوشش تامین آب شرب سالم و بهداشتی بوده و در حوزه روستایی نیز وضعیت مطلوب‌تر است که امیدواریم امسال با تنوع منابع مالی در نظر گرفته شده بتوان شاهد بهبود وضعیت بود.

عطارزاده ادامه داد: در دولت نهم و دهم طرح‌های بزرگ آبی و تاسیسات فاضلاب در کشور به بهره برداری رسیده است که از جمله آن طرح آبرسانی به شهرهای حاشیه خلیج فارس، طرح بزرگ آبرسانی غدیر و طرح قمرود و طرح کمال صالح است، ضمن اینکه آبرسانی به مشهد مقدس نیز عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم ۳۶ تصفیه خانه آب و ۴۲ تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری رسیده، ۱۰۰ تصفیه خانه دیگر آب هم در دست ساخت و حدود ۲۰۰ تصفیه خانه فاضلاب هم در حال احداث است.

عطارزاده به برگزاری جشن خودکفایی سدها اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران به ۲۰ کشور صدور خدمات فنی و مهندسی را دارد که امیدواریم با پشتیبانی دولت بتوان آن را گسترش داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا به حال حدود ۱۴ سد با حضور مقامات ارشد دولت در سال جاری به بهره برداری رسیده اند که از افتخارات دولت است.

 

 

    نظرات