سمپوزیوم بین‌المللی معماری و شهرسازی برگزار می شود

سمپوزیوم بین‌المللی معماری و شهرسازی برگزار می شود

http://www.bananews.ir/سمپوزیوم بین‌المللی معماری و شهرسازی با محور طراحی مرکز محله از ۲۱ تا ۲۸ شهریورماه در موزه امام علی(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) امیر محمدخانی رئیس دانشکده معماری سوره و دبیر این سمپوزیوم اظهار کرد: سمپوزیوم بین‌المللی معماری و شهرسازی با هدف ارائه راهکارهایی برای بحران هویت معماری شهرهای‌مان، پیرامون طراحی مراکزی جهت تعاملات اجتماعی در محلات با نام مرکز محله برگزار می‌شود.

وی افزود: مرکز محله پدیده‌ای است که امروز به علت عدم حضورش در شهرسازی، بافت شهری را جایگزین کرده است وهمین عامل یعنی بافت شهری می‌تواند یکی از عوامل بی هویتی معماری ما باشد که در گذشته با نام محله ، معماری ایرانی را معرفی می کرد. به طور کل طراحی مرکز محله در یکی از مراکز با اصالت تهران یکی از مهمترین اهداف اصلی این سمپوزیوم است که به مدت یک هفته از ۲۱ تا ۲۸ شهریورماه در موزه امام علی (ع) برگزار می‌شود.

محمدخانی در ادامه بیان کرد: این سمپوزیوم که به همت دانشگاه تهران، دانشکده معماری سوره، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه هنر، دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد، با حضور شش نفر از اساتید برجسته رشته معماری کشور ایتالیا و همچنین ۲۸ نفر از دانشجویان دکترای معماری این کشور به همراه ۳۰ نفر از دانشجویان برتر معماری ایران وتعدادی از اساتید بنام معماری کشورمان به طراحی برخی از محلات قدیمی تهران می‌پردازند.

وی در ادامه با اشاره به ارائه طرح‌هایی از سوی شرکت کنندگان در این سمپوزیوم برای یکی ازمناطق بافت های فرسوده افزود: با شروع این سمپوزیوم از ۲۱ شهریور ماه، کارگاه هایی با هدف طراحی مرکز محله در بافت های اصیل شهر تهران با حضور ۱۳ گروه ۴نفره که دونفر ایرانی و دونفر ایتالیایی هستند برگزار می شود. در این کارگاهها طرح‌هایی برای ساماندهی این مناطق با توجه به اصول معماری ایرانی اسلامی ارائه خواهد شد.

محمد خانی در آخر حمایت برخی از نهادهای شهری را برای برگزاری این سمپوزیوم نشان از توجه بیش از پیش مسئولین شهری به ساماندهی شمایل شهرهایمان دانست و گفت: برگزاری سمپوزیوم معماری توسط قشر تحصیلکرده کشورمان گواه از آگاهی این قشر جهت ساماندهی شمایل شهرهایمان را دارد، که البته این آگاهی بدون دغدغه مسئولین شهری ازآسیب جدی بی هویتی معماری، نمی‌تواند نتیجه ثمر بخشی را به همراه داشته باشد، ولی خوشبختانه با حمایت‌های نهادهایی چون سازمان نوسازی و زیباسازی شهرداری تهران، معاونت معماری وشهرسازی شهر تهران از این سمپوزیوم و قبول برگزاری نشست‌هایی برای مدیران ارشد از سوی معاونت محترم معماری و شهرسازی شهر تهران با موضوع تخصصی "مبلمان شهری" نشان از وجود دغدغه مسئولین شهری برای ساماندهی معماری شهرهایمان را دارد که خود خبر از آینده روشن برای شمایل شهر هایمان را می دهد.

گروه معماران ایتالیایی در تاریخ ۱۶ شهریور وارد ایران می‌شوند و به جهت آشنایی با معماری اصیل ایرانی اسلامی طی چهار روز به دیدن معماری برخی شهرهای قدیمی ایران چون شیراز، اصفهان، کاشان می‌پردازند

 

 

    نظرات