کنتور هوشمند آب و برق در کشور طراحی و ساخته شد

کنتور هوشمند آب و برق در کشور طراحی و ساخته شد

http://www.bananews.ir/محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت کنتوری شدند که همراه با محاسبه میزان برق، میزان مصرف آب چاه را هم محاسبه می کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد مهدی جعفری از مجریان طرح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ایران از نقاط خشک و نیمه خشک جهان بوده و با کمبود بارش و محدودیت منابع زیر زمینی آب رو به روست، اظهار کرد: نزدیک به ۹۰ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود که توسط هیچ منبعی هم کنترل نمی شود.

وی افزود: در گذشته کنتورها به صورت حجمی عمل می کردند به طوری که فقط از طریق الکترومغناطیس یا مکانیکی میزان برداشت آب توسط کشاورز تعیین می شد اما طبق مصوبه مجلس و سند چشم انداز باید تمام چاه های کشاورزی ایران برقی شده و بر اساس میزان کنترل برق، میزان آب هم کنترل شود.

جعفری تصریح کرد: ایده ساخت کنتور هوشمند آب و برق در سال ۸۱ دنبال شد و در سال ۸۵ به تولید انبوه رسید و از سال ۸۶ هم وارد بازار شد که تا سال جاری ۳۵هزار کنتور به فروش رسید و در حال حاضر ۲۰ هزار کنتور بر روی چاه های کشاورزی کشور نصب شده اند.

وی با اشاره به تصمیمات وزارت نیرو در الزام قرائت کنتور از راه دور گفت: دراین راستا کنتور جدیدی دو سال پیش توسط محققان این شرکت دانش بنیان طراحی شد که نسل جدیدی از کنتورهای هوشمند محسوب می شود که هم امکان کنترل مصرف آب و برق را داشته و هم امکان قرائت از راه دور را دارد. این کنتور هوشمند در مرحله تولید انبوه است که طی دو ماه آینده وارد بازار شده و جایگزین نسل قدیمی خود خواهد شد.

جعفری با بیان این که این کنتور هوشمند قابلیت قطع در زمان پیک مصرف برق را دارد، ادامه داد: ۳۵ درصد ظرفیت برق کشور برای ساعات پیک مصرف است که با استفاده از این کنتور هوشمند این میزان به ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد به طوری که با استفاده از این کنتور بر روی چاه های استان فارس که بزرگترین استان کشور از نظر تعداد چاه های کشاورزی است و قطع برق در ساعات پیک تا دو سال آینده نیازی به احداث نیروگاه جدید تولید برق وجود نخواهد داشت.

 

 

    نظرات