کوشکی و دلبر با موفقیت در زادگاهشان توران رهاسازی شدند

کوشکی و دلبر با موفقیت در زادگاهشان توران رهاسازی شدند

امیر عبدوس روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: در فرآیندی ۲ قلاده یوزپلنگی که در پارک پردیسان نگهداری می شدند عصر دیروز برای ادامه تحقیقات به پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست‌کره توران بازگشتند.

وی بیان کرد: کوشکی و دلبر طی فرآیند زنده گیری و بیهوش کردن تحت نظارت دامپزشکان سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری تیم تخصصی بیمارستان دامپزشکی به پارک ملی توران منتقل شدند.

وی تصریح کرد: آزمایش‌های مختلف، سونوگرافی و رادیولوژی، برای اطمینان از سلامت کوشکی و دلبر توسط کارشناسان انجام شده است.

عبدوس اضافه کرد: در جعبه‌ای که ایران دیگر یوزپلنگ ایرانی هفته گذشته به پارک ملی توران منتقل شد ۲ جایگاه تعبیه شده بود و کوشکی و دلبر با همان جعبه به پارک ملی توران منتقل انتقال یافتند.

وی یادآور شد: جنس جعبه‌ای که ایران، کوشکی و دلبر به پارک ملی توران منتقل شدند از جنس نوعی ام دی اف خاص هفت لایه است و قبلا از این باکس برای انتقال ۲ قلاده شیر از آفریقا به ایران استفاده شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: نوع رفتار یوزپلنگ‌ها در زادگاهشان به‌گونه‌ای بود که احساس می‌شد زادگاه خودشان را به یاد می‌آورند.

عبدوس خاطرنشان کرد: زیستگاه کوشکی و دلبر پیش از انتقال به پارک پردیسان، پارک ملی توران بوده است و اکنون ایران، کوشکی و دلبر در جایگاه‌های جداگانه نزدیک هم قرار گرفته‌اند و برنامه تکثیر این گونه ارزشمند براساس تحقیقات علمی دنبال می‌شود.

یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند.
منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

کوشکی و دلبر ۲ یوزپلنگ نر و ماده هستند که به ترتیب ۱۰ آذر ۱۳۹۳ از پناهگاه حیات وحش میاندشت و ۱۱ آذر ۱۳۹۳ از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه‌سانان به این مکان منتقل شدند.
کوشکی یوزپلنگ نر بهمن ماه ۱۳۸۶ در ۴ ماهگی و دلبر یوزپلنگ ماده فروردین ۱۳۹۰ در سه ماهگی به اسارت در آمدند.

یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، این حضور یعنی اینکه گونه ای در خطر انقراض است، حدود ۲ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده ‌اند.
در واقع ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند بنابراین باید با تمام توان از این میراث ارزشمند حفاظت کنیم.

ایران، یوزپلنگ ماده نیز سال ۹۶ در حالی که ۸ ماه داشت از قاچاقچیان در تهران گرفته شد و به پردیسان منتقل شد تا در کنار کوشکی و دلبر ناجی نسل خود باشد اما این حیوان زیبا نیز ۱۰ روز پیش به سمنان منتقل شد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات