مرکز تحقیقات یوز آسیایی تاسیس می شود

مرکز تحقیقات یوز آسیایی تاسیس می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کیومرث کلانتری، معاون سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص فرآیند انتقال یوزپلنگ های پارک پردیسان، ضمن تبریک به دوستداران یوز پلنگ ایرانی به خاطر این موفقیت گفت: امروز شاهد بازگشت یوز پلنگ از غربت به زیستگاه خودش هستیم، حدود ۷ سال پیش دو فرد یوزپلنگ از میاندشت و توران به پارک پردیسان منتقل می شوند برای تکثیر در اسارت. دو سال قبل هم توله یوزی از متخلفین میاندشت گرفته می‌شود که به پارک منتقل شد.

کلانتری، شرایط خاص زیستگاهی تهران را علت شکست این پروژه برشمرد و گفت: بعد از بررسی های شش ماهه به این نتیجه رسیدیم تا به یکی از زیستگاه خودشان ببریم تا آنجا زادآوری کنند، پارک ملی توران انتخاب کارشناسان بود.

کلانتری در خصوص محیط یوزها گفت: فضایی که در توران وجود دارد یک سایت از قبل مهیا شده است که با اندکی تغییرات میزبان این سه فرد یوز پلنگ است.

امیدوار هستیم با یوز هایی که در منطقه زیست می کنند امکان زادآوری این گونه در معرض انقراض که کمتر از ۳۰ فرد است، را داشته باشیم.

سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال مداخله در زیست گونه ها نیست، اما این سازمان به خاطر تامین جمعیت پشتیبان این پروژه ها را اجرا می کند.

کلانتری ضمن تشکر از همه دلسوزی های فعالان محیط زیست خطاب به آنها گفت: این پروژه در ۷ سال گذشته در پردیسان موفق نبوده است و چاره ای به جز انتقال به زیستگاه اصلی خودشان نداشتیم، از طرف دیگر سن اینگونه در حال بالا رفتن بود که دیگر کارایی و اثربخشی خود را از دست می دادند.

کلانتری از تاسیس مرکز تحقیقات یوز آسیایی خبر داد و گفت: در آینده مرکز تحقیقات یوز آسیایی  از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تاسیس می شود و از همه فعالان محیط زیست درخواست کرد تا به کمک این طرح بیایند.

کلانتری ادامه داد: ما برای حفظ این گونه مناطق جدیدی را حفاظت شده اعلام می‌کنیم تا این گونه به راحتی در زیستگاه خودش ادامه حیات دهد.

کلانتری در پایان گفت مرحله بیهوشی، انتقال و رهاسازی با موفقیت انجام شد و الحمدلله اکنون هر سه این حیوانات در صحت و سلامت کامل در زیستگاه خودشان حضور دارند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات