آزادراه تهران ـ شمال؛ از وعده تا عمل

آزادراه تهران ـ شمال؛ از وعده تا عمل

http://www.bananews.ir/بنا بر اعلام مسوولان به شرط تامین منابع چهار سال برای افتتاح کامل آزادراه تهران ـ شمال که به رویای پاییتخت‌نشینان برای سفری ایمن به شمال کشور تبدیل شده زمان لازم است و اکنون به نظر می رسد پرونده جدیدی برای این پروژه باز شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، آزاده راه تهران ـ شمال به ۴ منطقه تقسیم شده و بنا بر اعلام مسوولان مرتبط مناطق اول تا چهارم از پیشرفت مناسبی برخوردار شده‌اند و آن‌طور که اعلام شده، منطقه چهارم از چالوس تا مرزن آباد به طول ۲۰ کیلومتر در سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

همچنین زمان پایان منطقه اول از تهران تا شهرستانک به طول ۳۲ کیلومتر سال ۹۱ اعلام شده است.

در منطقه دو این پروژه که در اختیار بنیاد مستضعفان بوده است، تنها یک تونل آزمایشی احداث شده و منطقه سه نیز تا چندی پیش پس از سال‌ها دست نخورده باقی مانده بود که به این دلیل بنا شد که این قطعه از بنیاد مستضعفان گرفته شده و به یک کنسرسیوم بخش خصوصی واگذار شود.

در این راستا مهندس احمد صادقی- معاون وزیر راه و شهرسازی- از واگذاری قطعه دو و سه این آزادراه به یک کنسرسیوم بخش خصوصی خبر داده است.

وی با بیان این‌که قطعه دوم و سوم آزادراه تهران- شمال به کنسرسیومی متشکل از سه شرکت بزرگ که در ساخت آزادراه تخصص دارند واگذار شده است، تصریح کرد: این کنسرسیوم در حال انجام مطالعه است تا پس از تائید ما اقدام به آغاز عملیات اجرایی کند.

همچنین مدت زمان داده شده به این کنسرسیوم برای اجرای قطعه دو و سه سه سال اعلام شده است.

از سوی دیگر چندی پیش هیات وزیران بنا به پیشنهاد رئیس جمهوری و به استناد اصل ۱۲۷ قانون اساسی، علی نیکزاد - وزیر راه و شهرسازی، را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری برای اعمال اختیارات هیات وزیران درخصوص آزادراه تهران - شمال تعیین کرد.

تصمیم‌هایی که توسط نماینده یادشده درخصوص امور اجرایی موضوع مذکور اتخاذ می‌شود در حکم تصمیم‌های رئیس جمهوری و هیات وزیران بوده و لازم الاجراست و با رعایت آیین نامه داخلی هیات دولت قابل صدور است.

مطالعات ساخت آزادراه تهران ـ شمال برای نخستین بار با وعده ۵ ساله برای ساخت، در سال ۱۳۵۶ به تصویب رسید و هزینه‌ی آن طبق نظر فرانسویهایی که داوطلب اجرای آن بودند تا پایان زمان ۱۰ ساله پس از بهره‌برداری حدود ۷۵۰ میلیارد ریال برآورد شده بود اما در نهایت کلنگ این پروژه در سال ۱۳۷۵ به زمین خورد و قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان به برآورد ۲۵۰۰ میلیارد ریال و سهم الشراکه وزارت راه به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت مقطوع جهت تملک اراضی به وسیله دولت و بقیه تعهدات و هزینه‌های تکمیل و بهره‌برداری توسط بنیاد منعقد شد.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، گره‌ها و مشکلات متعدد ساخت و عملیات این پروژه را متوقف کرد و به سال۱۳۸۲ کشاند به طوری که در آن سال قرارداد ساخت منطقه یک این آزادراه با یک شرکت چینی به مبلغ ۲۴۵ میلیون دلار امضا شد اما به دلیل بروز مشکل در باز کردن اعتبار استنادی (LC) توسط ایران، نارضایتی از مدیریت شرکت چینی، تملک اراضی، موافقت بیمه چین و برخی عوامل دیگر به تعویق افتاد و عملا اعتبار استنادی آن تا اواخر سال ۱۳۸۵ باز نشده بود که به دلیل گذشت مدت زمان طولانی و مقطوع بودن قرارداد پیمانکاران چینی خواستار تغییر و افزایش قیمت تا ۷۹۰ میلیون دلار شده‌اند که سال گذشته با۴۰۰ میلیون دلار دوباره با شرکت چینی قرارداد امضا و قرار شد به مدت سه سال منطقه یک این آزادراه تحویل داده شود.

براین اساس، احداث این آزادراه به بیش از۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد این درحالی است که کل اعتبار اختصاص یافته به این پروژه طی ۱۵ سال گذشته کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به هر حال با ورود کنسرسیوم جدید به قطعه‌های دوم و سوم آزادراه و همچنین تعیین نماینده ویژه رئیس جمهوری برای اعمال اختیارات هیات وزیران درخصوص آزادراه تهران- شمال به نظر می‌رسد دور جدیدی برای تکمیل این رویای قدیمی که به منظور ارتباط مناطق مرکزی و شمالی کشور اجرا می‌شود، رقم خورده است و امید می‌رود این آزاد راه در زمان اعلام شده به بهره‌برداری برسد.

 

    نظرات