کاهش درآمد شهرداری با «مدیریت هزینه‌ها» جبران می‌شود

کاهش درآمد شهرداری با «مدیریت هزینه‌ها» جبران می‌شود

شهریار تبریز / سحر فکردار: از همان روزهای اسفندماه ۹۸ بود که برای کاهش شیوع این بیماری و تلاش برای حداقل ساختن زنجیره ابتلا به بیماری، ساز و کارهای مختلفی توسط بخش ها و نهادهای کوچک و بزرگ اتخاذ شد. ولی از همان روزهای نخست پیش بینی فشارها و آسیب های اقتصادی ناشی از این ویروس برای همگان قابل تصور بود.

توجه به همین مسائل بود که شهرداری تبریز را هم برای پیوستن به این زنجیره مهربانی همراه ساخت و مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر تبریز با تدابیری، سعی در کاهش استرس های ناشی از کرونا بین شهروندان داشت. اقدامی که در قالب تصمیماتی همچون بخشودگی اجاره بهای املاک شهرداری، تداوم محاسبه نرخ تعرفه فروردین و اردیبهشت سال ۹۹ با تعرفه مصوب سال ۹۸، تعطیلی تمامی بوستان‌های شهری و به تبع آن تعطیلی کلیه بوفه‌ها و رستوران‌های فعال در این فضاها و ... تحقق یافت.

رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به مجموعه اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز می گوید: در شورای شهر و شهرداری، ما مهلت اخذ پروانه های ساختمانی و تمامی اقداماتی که در این ارتباط است را تا اردیبهشت تمدید کرده و تخفیف‌ها نیز بر اساس همان تعرفه سال ۹۸ انجام می‌گیرد که مراجعات به حداقل برسد.

از بخشودگی اجاره بهای املاک شهرداری تا افزایش مدت تخفیفات تعرفه

شهرام دبیری در خصوص بخشودگی اجاره ماهیانه مستأجران شهرداری می‌گوید: افرادی که اماکن شهرداری را برای فعالیتهای خدماتی، فرهنگی و تجاری و ورزشی اجاره کرده و  دچار آسیب شده‌اند دوماه اجاره آنها بخشیده شد.

ولی این تمام ماجرا نبود و این مجموعه تنها به جنبه‌های اقتصادی بسنده نکرد و سلامت شهروندان را ارجح تر از هر چیزی عنوان کرد. با تکیه بر همین رویکرد بود که ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوسرانی، تاکسیرانی و قطار شهری هم از همان روزهای اسفند پارسال تعطیل شدند.

هر چند واضح است تمام این موارد در نهایت بار مالی و فشار اقتصادی قابل توجهی را متوجه مجموعه مدیریت شهری کرده و تعطیلی بسیاری از این خدمات می‌تواند بسیاری از برنامه‌های پیش بینی شده در بودجه مصوب ۹۹ را دستخوش تحول کند ولی آیا چیزی مهم‌تر از سلامتی شهروندان هم وجود دارد؟

شهردار تبریز با اشاره به اینکه بیماری کرونا شهروندان را دچار مشکلاتی کرده است، می‌گوید: تمامی شرایط شهرداری از جمله در تخفیف عوارض و ... به همان روش، از اسفند ۹۸ به فروردین و اردیبهشت امسال انتقال داده شده است و در واقع فعلا عوارض ساختمانی افزایش پیدا نمی‌کند.

ایرج شهین‌باهر ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بیماری کرونا باعث کاهش تردد شهروندان و ضرر و زیان برای کسبه شده است، در راستای فرهنگ سازی عمومی و به منظور  کمک به آنها و شریک شدن در ضرر و زیان وارده، از کلیه املاک و مستغلاتی که شهرداری اجاره داده است دو ماه اجاره بها گرفته نمی شود.

از سوی دیگر نمی‌توان نیاز شهر برای پویایی و تکاپوی عملیات عمرانی و تدوام پروژه های عمرانی و خدمات دهی عمومی را نادیده گرفت. خدماتی که مخصوصا در این روزها که بهداشت عمومی بسیار مورد تاکید است، نباید دچه وقفه شود. قائم مقام شهردار تبریز هم با بیان اینکه این مسائل تعطیلی بردار نیست بر تداوم برنامه‌های مدیریت شهری تاکید می‌کند.

کرونا، بودجه مصوب ۹۹ را دستخوش تحول کرد

رسول موسایی در گفتگو با شهریار می‌گوید: در مجموعه شهرداری تبریز بر اساس درآمدهایی که در بودجه مصوب هر ساله از طریق شورای اسلامی شهر تصویب می‌شود، درآمدهایی در حوزه‌های مختلف پیش بینی شده و بر اساس آن درآمدها هم، هزینه‌ها پیش بینی می‌شود.

موسایی با اشاره به همزمانی آغاز شیوع ویروس کرونا با موضوع بودجه بندی، ادامه می‌دهد: علی رغم اینکه بخشی از درآمدهای شهرداری تبریز در بودجه مصوب ۹۹ در این موارد پیش بینی شده بود، برای اینکه سلامتی شهروندان با خطر و تهدید مواجه نشود، حاضر به تعطیلی مجموعه هایی شدیم.

او با اشاره به برخی از این موارد تصریح می کند: سازمان‌هایی همچون سازمان سیما منظر و فضای سبز تبریز که از طریق بوفه ها، رستوران ها، عوارضی ها، منابع درآمدی داشتند و این درآمدها حذف شد. سازمان میادین شهرداری تبریز که با تعطیلی دکه‌ها و کیوسک‌های سطح شهر و بازارچه‌های محلی و تعطیلی آنها درآمد آنها تحت الشعاع قرار گرفت. شرکت واحد اتوبوسرانی و شرکت بهره برداری مترو، قسمتی از منابع درآمدی را شامل می شدند که این موارد نیز حذف شد.

قائم مقام شهردار تبریز با اشاره به تاثیر تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی بر درآمدهای شهری ادامه می‌دهد: هر چند مجموع درآمد اتوسرانی و مترو تبریز کمتر از هزینه بیمه کارکنان این مجموعه هاست، ولی بخشی از درآمد شهرداری از این مجموعه ها تامین می‌شد.

او یادآور می شود: تعطیلی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری و درآمد حاصل از اجاره بهای غرفه‌ها و رستوران های این مجموعه، درآمد حاصل از بخش های مختلف سازمان عمران و توسعه عون بن علی و... از دیگر مواردی بود که شهرداری تبریز مصمم است تمام این کاستی ها را با کار بیشتر و تلاش مضاعف در بین همکاران و مجموعه مدیریت شهری جبران کند.

کاهش درآمد شهرداری با «مدیریت هزینه‌ها» جبران می‌شود

موسایی با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش کیفیت و کمیت خدمات شهرداری هستیم، می‌گوید: امسال مدیریت بر هزینه‌های جاری مجموعه را شدت می بخشیم ولی این به معنی کاهش در حقوق پرسنل نیست بلکه این مورد را با مدیریت  هزینه جبران می‌کنیم.

عزم جدی اعضای شورای شهر  و شهردار تبریز برای سال ۹۹ حرکت کردن سکان پروژه های شهری در چند بُعد بوده که از مهمترین آنها می توان به توجه به افزایش فضای سبز تبریز اشاره کرد. اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به جا مانده از سال های پیش، اجتناب از پروژه‌های ویترینی، تدوام نهضت آسفالت، تداوم فازهای بعدی قطار شهری تبریز و... و. از جمله این موارد به شمار می‌رود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در گفتگو با شهریار می‌گوید: اگر شرایط به روال طبیعی بازگردد، در واقع فعالیت ها در این فصل کاهش یافته و در پایان سال افزایش یافته و بدیت ترتیب با افزایش این فعالیت ها در فصول پایانی سال جبران پذیر خواهد بود.

چه دوست داشته باشیم و چه غیر از این باشد، این ویروس بد قلق و پر دردسر تمام ابعاد زندگی را تحث تاثیر قرار داده است و انگار زندگی به دو قطب قبل و بعد از کرونا تقسیم خواهد شد. در این روزهای سخت و پر آشوب تلاش ها تنها برای کاهش این سختی و آشوب ها استوار بوده و هر کسی با هر توانی می‌خواهد کمی از بار این سختی کم کند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات