بیش از 40 درصد از سیلاب‌ها‌ی سال آبی جاری توسط سدها مهار شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: مجموع سیلاب‌های بالادست سدهای استان در سال آبی، یک میلیارد و 135 میلیون متر مکعب بود که 452 میلیون متر مکعب از آن مهار شد و مجموع آب پشت سدهای هرمزگان را به 590 میلیون متر مکعب رساند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، دکتر هوشنگ ملایی متوسط بارش استان هرمزگان تا 15 فروردین را 345 میلی‌متر اعلام کرد و ادامه داد: متوسط بارش هرمزگان نسبت به متوسط 52 ساله و سال آبی گذشته به ترتیب 115 و 86 درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: بیشترین میزان بارندگی در ایستگاه‌های سرخون در بندرعباس و سرکم در رودان به ترتیب 563 و 535 میلی‌متر ثبت و کمترین میزان بارندگی نیز در ایستگاه‌های دژگان و بندرلنگه با 222 و 203 میلی‌متر ثبت شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان در حال حاضر مخزن سد جگین با 210  میلیون مترمکعب ظرفیت، 100 درصد پر است، ابراز داشت: در  بارش های سال آبی جاری (مهرماه 98 تا کنون) بالغ بر 550  میلیون مترمکعب آورد به این سد وارد شده است که 490  میلیون مترمکعب آن در 6 ماهه اول سال آبی (اول مهرماه تا پایان اسفند ماه) و 60 میلیون مترمکعب آن در فروردین ماه جاری به این سد وارد شده است

وی با ذکر این نکته که در ابتدای سال آبی (مهرماه) 169 میلیون مترمکعب معادل 80 درصد مخزن سد جگین پر بوده است، ادامه داد: به منظور مدیریت سیلاب و تخلیه رسوبات کف مخزن سد جگین  451  میلیون مترمکعب از سیلاب ورودی به مخزن توسط سرریز و تخلیه گر تحتانی تخلیه شده است.

ملایی با ذکر این نکته که سد شمیل و نیان با 98.5 میلیون متر مکعب ظرفیت کاملا پر است، تصریح کرد: در سال آبی مجموع سیلاب‌هایی که وارد این سد شد 235 میلیون متر مکعب بود که 130 میلیون متر مکعب از آن از طریق دریچه‌های تحتانی سد یا به دلیل سرریز رها سازی شد.

وی با ذکر اینکه آب سدها به گونه‌ای رها سازی خواهد شد که سفره‌های زیر زمینی و دشت‌های تغذیه و بهره‌مند شوند، بیان داشتت: در حال حاضر 70 درصد (43 میلیون متر مکعب) از حجم مخزن سد سرنی میناب با 60  میلیون مترمکعب پر است.

در پی بارندگی‌ها در یک سال آبی، 75 درصد (44 میلیون متر مکعب) از سد سرنی که پیش از عید نوروز 99 به بهره‌برداری رسیده بود پر شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: مجموع سیلاب‌های بالادست سدهای استقلال میناب، سرنی و شمیل و نیان مجموعا یک میلیارد و 135 میلیون متر مکعب بود که 452 میلیون متر مکعب از آن پشت سدها ذخیره شد و 683 میلیون متر مکعب از این مقدار رها شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات