مشروح گزارش دیدار اعضای شورای شهر شیراز با نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز

مشروح گزارش دیدار اعضای شورای شهر شیراز با نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر «سید عبدالرزاق موسوی» در ابتدای این دیدار با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید، گفت: همانگونه که در همان نخستین جلسه صحن علنی شورا در سال جدید بیان کردم ما معتقد هستیم که پیام این نامگذاری صرفاً محدود به بخش‌های اقتصادی جامعه نیست بلکه هرکسی در هرجایی از مملکت مسؤولیتی دارد می‌تواند برای خودش وظیفه‌ای در این رابطه تعریف و بر اساس چهارچوب‌های آن عمل کند.
وی عدم تعریف صحیح از منابع موجود را یکی از حلقه‌های گم‌شده در زمینه تحقق شعار امسال دانست و افزود: یک نمونه تعریف ناقص از منابع موجود، موازی‌کاری فعالیت‌ها و سازمان‌های هم‌عرض است که به افزایش هزینه‌های مادی، بهره‌وری ضعیف از نیروهای انسانی و در نهایت کاهش راندمان کاری منجر می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: به اعتقاد ما ضروری است که همه ما در مجموعه‌های مدیریتی مختلف در کلان‌شهر شیراز کمک کنیم تا در راستای عملیاتی کردن شعارها و اهداف سال از امکانات و شرایط موجود حداکثر بهره‌وری را ببریم.
موسوی در ادامه اقدامات شورای شهر در سال گذشته را در سه حوزه مصوبات، نظارت و ارتباط با سازمان‌های دیگر، اثرگذار و مهم توصیف کرد و افزود: در بخش مصوبات، در سال گذشته تقویت بخش کارشناسی شورا مدنظر قرار گرفت که تعدادی از کمیسیون‌های ما خیلی خوب عمل کردند و سایر کمیسیون‌ها هم انشاءالله کاستی‌های موجود را در سال جدید جبران خواهند کرد.
وی اضافه کرد: در مرکز پژوهش‌های شورا نیز که در ابتدای سال سوم شورای پنجم شیراز با هدف تقویت پشتوانه فنی و کارشناسی مصوبات راه‌اندازی شد، کارهای خوبی انجام گرفت و انشاءالله گزارش 7 ماهه را نیز مسؤولان این مرکز ارائه خواهند کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزایش نظارت‌ها بر اجرای مصوبات شورا را یکی دیگر از دستاوردهای این نهاد در سال گذشته عنوان و تصریح کرد: ارزیابی ما از میزان اجرای مصوبات شورا در سال 97 حدود 54 درصد بود اما در سال گذشته این عدد به حدود 79 درصد رسید که نشان می‌دهد شورا گام بسیار ارزشمندی در جهت اعمال نظارت خود برداشته است.
موسوی با تأکید بر اینکه نظارت در سال جدید نیز با جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در همین شروع سال جدید بخش نظارت و ارزیابی شورا را فعال کردیم و امیدوار هستم که تا هفته آینده شاخص‌های ارزشیابی کمی و کیفی عملکرد مصوبات شورای شهر را بتوانیم به صحن ارائه کنیم که در این صورت برای اولین بار در سطح شوراهای کشور چنین شاخص‌هایی مصوب می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پایان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های چند جانبه بین شورای شهر، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی شهرستانی و استانی در سال گذشته، اظهار امیدواری کرد که در راستای وظایف و مسؤولیت‌های شورای شهر در زمینه نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی، تعاملات بین سازمانی در سال جدید تقویت یابد.
بر پایه این گزارش، در ادامه این دیدار، رؤسای کمیسیون‌های نه‌گانه شورای اسلامی شهر شیراز به ارائه‌ی گزارش عملکرد کمیسیون‌های خود پرداختند.
...
همچنین روابط عمومی نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، متن سخنان آیت الله دژکام در بخش پایانی دیدار با اعضای محترم شورای شهر شیراز را منتشر کرد که در ادامه خبر آمده است:
دو موضوع مهمی را باید مورد توجه قرار دهیم یکی مسائل اقتصادی و دیگری مسئله فرهنگی شهر شیراز است.
موضوع اقتصاد نیز که مطرح شد از اهمیت بالایی برخوردار بوده که نامگذاری امسال که از سوی مقام معظم رهبری انجام شد گوشه ای از پازل اقتصادی است، بنابراین اگر مجموعه مسائل با یکدیگر شکل نگیرد قاعدتا به حل مشکل نمی انجامد بنابراین کلیت این طرح به چارچوب اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
اقتصاد ما چگونه ممکن است در بحران فراگیر کرونا موفق شود؟ یکی از مسائل مهم در رابطه با شهرداری ها مسئله طولانی بودن زمان بهره برداری از پروژه ها و طرح هاست که متاسفانه هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.
یکی از مسائل مهم در بحث اقتصاد مقاومتی همین است که ریخت و پاش و اتلاف منابع در دستگاه های ما زیاد است اما بهره وری و بازدهی ما کم است.
موضوع دیگری که وجود دارد در ارتباط با مفید بودن اشتغال در ادارات است، مثلا برای انجام کاری مانند صدور پروانه باید چندین اتاق را پشت سر گذاشت و ماه ها منتظر شد که بسیاری از این مسائل و بروکراسی ها اگر نباشند هم زمینه فساد اداری حذف میشود هم به جهش تولید کمک میشود.
باید برای افراد جای شغل را صحیح تعریف کنیم که مشکلات برطرف شود نه اینکه در جاهایی شغل تعریف کنیم که نیاز نباشد و بار اضافی به وجود بیاید.
با توجه به صحبت مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت تولید محتوا در فضای مجازی باید به بخش رسانه و تولید محتوا دقت ویژه ای داشته باشیم.
باید در فضای مجازی فعالیت های خوبی از سوی شهرداری صورت گیرد، تا نکته های لازم پیرامون فرهنگ سازی و آموزش شهروندی صورت گیرد، باید در اعتبارات فرهنگی به این بخش پرداخته شود.
در هر دو مورد مسئله اقتصادی و فرهنگی که مطرح شد چیزی که مشکل ایجاد می کند عدم هماهنگی کسانی که در این زمینه ها مسئولیت دارند است، نباید سلیقه شخصی خود را اعمال کنیم بلکه باید هدف را بیان کنیم تا هماهنگی ها از یکدیگر گسسته نشود.
نقطه های اختلاف هدف زیاد نیست، از این رو باید نقاط هماهنگ را زیاد کرد تا به نقطه اتحاد برسیم متاسفانه چون از این مسئله عبور کردیم و می خواهیم سلیقه خود را مطرح کنیم به هماهنگی دست پیدا نمی کنیم.
مشکلی که داریم و نمی دانیم آن را مشکل اخلاقی فرض کنیم یا مشکل ساختاری بدانیم، مسئله تمامیت خواهی است، سعی کنیم این تمامیت خواهی را کنار بگذاریم و اجازه دهیم دیگر سازمان ها و نهادهای ذیربط و هم عرض نیز در اعمال مدیریت و انجام پروژه ها در کنار ما باشند.
مرز شهرداری با استانداری و فرمانداری در بسیاری از موارد در انجام پروژها و طرح ها پیدا نمی شود، اگر کنار هم قرار گرفتن فرمانداری و شهرداری را فرض کردیم نهاد اجتماعی سنتی هم خود را نشان می دهد.
باید نقش شهرداری نسبت به سایر ساختار های اداری به درستی تعریف و تبیین شود
مهمترین مسئله ای که امروز وجود دارد این است که همدیگر را درک کنیم و همدل شویم.
در بحث پژوهشگاه شورای شهر نیز مجددا از بابت تاسیس این مرکز تشکر و حمایت میکنم اما مجددا تاکید میکنم این اتاق فکر، اولا باید پشتوانه عقلانی و علمی پروژه های شورا و شهرداری باشد و اینگونه نشود که پژوهشگاه شما، صرفا به یک مکان تشریفاتی تبدیل شود. و نکته دوم اینکه در این مرکز، نباید صرفا از نیروهای یک تفکر خاص سیاسی صرفا استفاده شود.
در پژوهشگاه شورای شهر شیراز نماینده همه سلیقه ها و تفکرات شهروندان شیرازی باید حضور داشته باشند و موثر باشند.
همه شما را به خدا می سپارم موفق و پیروز باشید.
انتهای پیام/

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات