اعلام کشوری میانگین قیمت‌مسکن

اعلام کشوری میانگین قیمت‌مسکن

http://www.bananews.ir/مرکز آمار ایران با استناد به اطلاعات ثبت‌شده در سامانه رهگیری معاملات مسکن، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کل کشور طی نیمه دوم سال۸۹ را «۸۷۰ هزار تومان» اعلام کرد.

پیشتر سامانه رهگیری، میانگین قیمت مسکن در کشور طی نیمه‌اول ۸۹ را ۷۰۰ هزار تومان برآورد کرده بود که به این ترتیب در سال گذشته آپارتمان‌های مسکونی در سطح کشور بطور متوسط مترمربعی ۷۸۰ هزار تومان خرید و فروش شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ارزش معاملاتی مسکن در کشور طی سال۸۹ در مقایسه با سال۸۸ نزدیک به ۹ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که این نرخ در نیمه‌اول سال گذشته ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ما قبل ارزانتر شده بود و در نیمه دوم سال گذشته ۲ درصد نسبت به نیمه مشابه سال قبل از آن افزایش پیدا کرده بود. رشد ۹ درصدی قیمت مسکن در کشور طی سال ۸۹ بیشتر ناشی از اوضاع قیمت ملک در تهران بوده است بطوریکه در سال گذشته ارزش هر مترمربع بنای مسکونی معامله شده در پایتخت ۱۰ درصد نسبت به سال ۸۸ با رشد مواجه شد و به متر مربعی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

بر این اساس، مقایسه سطح قیمت آپارتمان در تهران و کل کشور نشان می‌دهد قیمت‌ها در پایتخت به طور متوسط ۲/۲ برابر گران‌تر از بازار کشوری است که این فاصله باعث اثرگذاری املاک تهران و نرخ رشد آنها، بر سایر شهرها می‌شود.

گزارش‌ مرکز آمار ایران در عین حال نشان می‌دهد برآیند قیمت در بازار مسکن طی سال گذشته وضعیت آرام و قابل تحملی را تجربه کرده است. در این گزارش ارزان‌ترین ملک مسکونی فروخته شده در کشور –در نیمه دوم سال۸۹ - نیز معرفی شده که هر متر مربع از آن با قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شده است. همچنین گرانترین آپارتمان فروخته شده در کل کشور نیز متری ۸ میلیون تومان ارزش داشته که در تهران معامله شده است.

روند معکوس اجاره‌بها

بر مبنای آنچه مرکز آمار ایران از اوضاع اجاره‌بها در کشور روایت کرده، مشخص می‌شود نوسان این شاخص در بازار مسکن کل کشور مخالف مسیری که در پایتخت برقرار شده، در حرکت است. در سال ۸۹ اجاره‌بهای آپارتمان مسکونی در کل کشور ۶/۰ درصد نسبت به سال ۸۸ ارزان‌تر شده است. این در حال است که نرخ اجاره در تهران طی سال۸۹ معادل ۲۵ درصد رشد کرده بود.

برآورد مرکز آمار از روی داده‌های سامانه رهگیری معاملات مسکن حاکی است: متوسط اجاره‌بهای ماهانه یک واحد مسکونی ۵۰ متری در کشور ۱۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما براساس گزارش‌های همین مرکز برای اجاره آپارتمانی با همین متراژ در پایتخت باید ماهانه حداقل ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شود که در این مقایسه، ارزش اجاری آپارتمان در تهران حدود ۳ برابر آپارتمان‌های سایر شهرها تخمین‌زده می‌شود.

 

 

    نظرات