جشن های روز جهانی زمین پاک به صورت مجازی برگزار می شود

جشن های روز جهانی زمین پاک به صورت مجازی برگزار می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در متن پیام کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز زمین پاک آمده است: در سال ۱۹۷۰ در پاسخ به بحران محیط زیست ، روز ۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت و هر چهار سال یک بار سوم اردیبهشت ماه، به عنوان روز زمین پاک انتخاب شد. روزی برای ارتقاء آگاهی و آموزش در مورد مسائل زیست محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین.

در این سال در پی برگزاری اولین روز زمین پاک، موجی از اقدامات محیط زیستی به راه افتاد. تصویب قوانین زیست محیطی، قانون هوای پاک، آب پاک و قانون حفاظت از گونه های در معرض انقراض در ایالات متحده آمریکا و تشکیل آژانس محیط زیست آمریکا از جمله اقداماتی بودند که در پاسخ به اولین روز زمین پاک صورت گرفتند.

چندی نگذشته بود که بسیاری از کشورهای دیگر هم به این دست اقدامات روی آورده و قوانینی مشابه را در کشور خود به تصویب رساندند.  این روز که بعد از گذشت ۵۰ سال همچنان یک رویداد مهم جهانی محسوب می شود و  هر ساله برگزاری برنامه ها و رویدادهای متعددی را در سراسر جهان به ارمغان می آورد، گاهی به یک روز ختم نشده و هفته ای به نام هفته زمین رابه خود اختصاص می دهد. هفت روز پی در پی مملو از رویدادهایی با تمرکز بر زندگی سبز، حفاظت و احترام به زمین.

ایران نیز در این رویداد با دیگر کشورهای جهان همراه شده و هر ساله هفته زمین پاک را که از روز دوم اردیبهشت ماه با نام روز زمین پاک آغاز می شود، به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می دارد، هرچند نه یک روز خاص بلکه هر روز به زمینی تعلق دارد که بی منت داشته هایش را در اختیار ما می گذارد و نعمت هوای پاک، آب تمیز، مناظر زیبا و هرآنچه نیاز ما انسان هاست را از ما دریغ نمیدارد. روز زمین پاک یک روز نیست بلکه یک جنبش محیط زیستی است.

۲۲ آوریل سال ۲۰۲۰، پنجاهمین سالروز نامگذاری این روز بعنوان روز زمین پاک است. چالش های فراوان و اما فرصت های بسیار موجود در اقدامات مرتبط با تغییراقلیم، این موضوع را به مهمترین موضوع پنجاهمین سالروز زمین پاک تبدیل کرده است و لذا شعار امسال روز زمین پاک، اقدام برای اقلیم انتخاب شده است. تغییر اقلیم بزرگترین چالش آینده بشریت و سیستم های حمایتگری است که جهان ما را قابل سکونت می کنند.

بر اساس مطالعات مستقل ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا، سال ۲۰۱۹ در میان ۱۴۰ سال گذشته، از لحاظ گرما جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. دمای جهانی در این سال، ۱.۷۱ درجه فارنهایت (۹۵/۰ درجه سانتیگراد) گرمتر از میانگین دمایی قرن ۲۰ گزارش شده است.

پنج سال گذشته گرمترین سالها در ۱۴۰ سال گذشته بوده اند. کره زمین آشکارا رو به گرما می رود. پس باید برای کمک به زمین ، نجات خود و دیگر ساکنین این سیاره ی دوست داشتنی، وقت را غنیمت شمرده و هرچه زودتر برای سازگاری و مقابله با تغییر اقلیم دست به کار شویم.

امسال نیز مانند هر سال در ایران همراه با سراسر دنیا این روز گرامی داشته می شود تا همگان از اهمیت زمین  و موهبت های آن و گام هایی که می توانند برای حفظ  آن بردارند آگاه شوند.

هر چند امسال به دلیل حضور میهمان ناخوانده ای که به همه کشورهای جهان سرزده و تعداد زیادی را خانه نشین کرده است، رعایت فاصله اجتماعی از اهم اقدامات پیشگیرانه است و لذا امکان برگزاری همایش و جشنواره های حضوری وجود نداشته، جشن های روز جهانی زمین پاک در جای جای دنیا به صورت مجازی برگزار

می شود.

ناگفته نماند، بر اساس مطالعات انجام شده، حضور ویروس کووید ۱۹ و تعطیلات متعاقب آن در کشورهای مختلف برای پیشگیری و مقابله با شیوع این ویروس، منجر به کاهش بی سابقه انتشار گازهای گلخانه ای در سطح جهان  شده و از آلودگی هوا در بیشتر مناطق کاسته است.


اگرچه به دلیل تلفات انسانی بیشماری که این ویروس به همراه داشته، نمی توان از دستاوردهای محیط زیستی حاصل از حضورش ابراز خوشحالی کرد، این تغییرات زیست محیطی به ما نشان می دهد که اگر بخواهیم و اراده کنیم می توانیم در زمانی کوتاه با استفاده از انرژی های تجدید پذیر و کاهش مصرف سوخت های فسیلی به بهترین نتایج دست یابیم.


ضمن تبریک پنجاهمین سالروز زمین پاک، امیدوارم همگی ما با طبیعت همساز شویم و ساز زندگی را همنوا با موسیقی زمین بنوازیم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات