«روز معمار»، فرصتی ارزشمند برای تبیین جایگاه رفیع  ...

«روز معمار»، فرصتی ارزشمند برای تبیین جایگاه رفیع ...

«روز معمار»، فرصتی ارزشمند برای تبیین جایگاه رفیع مهندسان معمار/ وضعیت سیما‌ومنظر شهرهایمان قابل دفاع نیست

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدهادی مهدی‌نیا، با تبریک فرارسیدن «روز معمار»، اظهارکرد: روز معمار مصادف با زادروز «شیخ بهایی»، فیلسوف و معمار ایرانی است که آثار متعدد و ارزنده‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از ادبیات، فلسفه و معماری از خود به جای گذاشته است.

مهدی‌نیا با بیان اینکه هرساله در این روز به پاس خدمات همکاران معمار و طراحی، مراسم بزرگداشتی برگزار می‌شد و در جلسه علنی شورای شهر نیز از برخی بزرگان این حوزه تجلیل و تقدیر به عمل آمده است، گفت: متاسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری‌ اجتماعی، امسال امکان برگزاری چنین مراسم‌هایی وجود ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کالبد شهرهای ما متشکل از تک‌بناهایی است که در کنار یکدیگر و در معابر شکل می‌گیرند؛ این بناها و نماها غالبا محصول تفکر و طراحی مهندسان معمار است که وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، مجموعه آنها سیما و منظر شهری را تشکیل می‌دهد و کالبد و چشم‌انداز تصویر از شهر را به نمایش می‌گذارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه تاکنون اقدامات بسیاری انجام شده و در ادامه نیز باید صورت گیرد تا سیمای شهری مناسب و چشم‌نوازی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: روز معمار، فرصت مناسبی است تا نقش و جایگاه مهندسان معمار در فضاهای شهر و اذهان عمومی بیش از پیش برای همگان مشخص شود و شاهد مهندسان معمار جوان و خوش‎فکر بیشتری باشیم که آثار آنها در تطابق با هویت و فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد.

مهدی‌نیا دستاوردهای حوزه معماری در گذشته را بسیار درخشان دانست و افزود: شرایط امروز هم باید به نحوی رقم بخورد که آیندگان به معماری و طراحی ما افتخار کنند؛ در چنین شرایطی است که میتوانیم به اهداف والاتری در این حوزه دست یابیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به ارزیابی وضعیت معماری شهر مشهد پرداخت و گفت: شرایط و وضعیت کنونی نتیجه اقدامات و فعالیت‌های انجام شده طی 70 الی 80 سال اخیر است.

مهدی‌نیا افزود: سیما و منظر شهری در بخشی از مناطق شهر قابل دفاع بوده و اغتشاش بصری زیادی نداریم ولی در قاطبه شهر و کشورمان، وضعیت قابل دفاعی نداریم؛ البته باید توجه داشت که این امر تنها به حوزه طراحی و معماری مربوط نمی‌شود و عوامل دیگری چون ریزدانگی قطعات، فعالان حوزه ساخت‌وساز و ... نیز در آن دخیل هستند.

وی با بیان اینکه حرفه‌مندان، متخصصین و همکاران معمار در راس مقابله با این آشفتگی بصری هستند، گفت: در کنار این نقش‌آفرینی، سازمان نظام مهندسی باید در فرآیندهای ساخت‌وساز دخیل شود، مهندسان ناظر، حوزه معماری را جدی‌تر بگیرند، برای آن اهمیت قائل شوند و کارفرمایان را به سمتی سوق دهند که با حوزه تخصصی‌شان مطابقت داشته باشد تا به مرور شاهد شکل‌گیری بناهایی هماهنگ و قابل دفاع باشیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد اظهارکرد: در کنار این اقدامات، نظارت شهرداری‌ها نیز باید تقویت شود و فرهنگسازی عمومی به نحوی صورت گیرد که سازندگان برای جداره بیرونی ساختمان نیز، همچون داخل ساختمان، اهمیت قائل شوند.

وی افزود: از دیگر عواملی که موجب اغتشاش بصری و ناهمگونی سیما و منظر شهری شده میتوان به حرفه‌مند نبودن برخی از توسعه‌دهندگان، وجود خرده‌مالکان متعدد و تک‌پلاک‌ها اشاره کرد.

مهدی‌نیا اظهار امیدواری کرد که بتوان مدیریت یکپارچه‌ای برای سیما و منظر شهری شکل داد تا به مرور این نابهنجاری‌ها کاهش یابد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه شورای پنجم، باورمند به بهره‌گیری از نظرات و تجربیات متخصصین و کارشناسان هر حوزه است، گفت: براساس همین رویکرد، دو کارگروه شهرسازی و معماری در ذیل کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد شکل گرفته که این کارگروه‌ها متشکل از متخصص‌ترین، خوش‌نام‌ترین و حرفه‌مندترین معماران و اساتید دانشگاه هستند.

مهدی‌نیا تصریح کرد: در حوزه‌های تقنینی از فکر و اندیشه این بزرگواران استفاده و نظرات آنها را مرتب اخذ می‌کنیم تا در تصمیم‌گیری‌های خود رویکرد عملی قابل دفاع بیشتری داشته باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات