برقی کردن راه آهن تبریز- آذرشهر اواخر خرداد ماه به اتمام می رسد

برقی کردن راه آهن تبریز- آذرشهر اواخر خرداد ماه به اتمام می رسد

مدیرکل راه آهن آذربایجان گفـت: پروژه برقی کردن راه آهن تبریز- آذرشهر سرعت قابل قبولی گرفته و تا اواخر خرداد ماه به اتمام می رسد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز به نقل از ایرنا،'میرحسن موسوی'افزود:درحال حاضرفونداسیون‌ها و تیرهای چراغ برق پروژه تولید و به طور کامل در محل نصب شده است.

وی با بیان اینکه کانتینرهای حامل تجهیزات برقی کردن راه آهن تبریز- آذرشهر از گمرک ترخیص و خرپاهای پروژه هم توسط اکیپ روسی مستقر در تبریز در حال مونتاژ است، اظهار داشت: عملیات اجرایی این پروژه سرعت قابل قبولی یافته و پیش بینی می شود تا اواخر خرداد ماه پروژه برقی کردن راه آهن تبریز- آذرشهر به اتمام برسد.

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان با اشاره به تغییرات موجود در ایستگاه زارعی همچنین گفت: در طرح اولیه این ایستگاه قرار بود به صورت یک خطه احداث شود اما با تغییرات به وجود آمده این ایستگاه به صورت سه خطه احداث می شود.

وی با بیان اینکه قرار است از محل افزایش مبلغ قرارداد قطعات مربوطه مورد نیاز سفارش داده شود،افزود: چهار کانتینر دیگر حاوی تجهیزات مورد نیاز این پروژه ظرف ۱۰ روز آینده از گمرک ترخیص می شود که با ترخیص و نصب این تجهیزات حدود ۸۰ درصد از عملیات اجرایی پروژه طی دو ماه و نیم آینده پیش خواهد رفت.

**تغییرات ایستگاه زارعی نبود برقی کردن راه آهن تبریز آذرشهر امسال تمام می شد

وی با بیان اینکه اگر تغییرات ایستگاه زارعی نبود تا آخر سال پروژه برقی کردن راه آهن تبریز آذرشهر به مرحله بهره برداری می رسید،خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه تغییرات این ایستگاه بسیار ضرورت دارد نمی توان به اهداف پیش بینی شده قبل از تغییرات دست یافت.

موسوی همچنین گفت: بعد ازارائه طرح تفصیلی ازسوی روس‌ها،سفارش تولیدات در روسیه انجام شد و بخشی از پروژه را هم پیمانکار ایرانی در داخل اجرا کرد.

وی با بیان اینکه عمده تاخیرها در بخش حمل و ترخیص تجهیزات بروز کرد،ابراز امیدواری کرد طرف روس حداکثر تا اواسط اردیبهشت برنامه خود را به ما اعلام کند و بر اساس آن پیش بینی کرد تا اواخر خرداد ماه پروژه برقی کردن راه آهن تبریز- آذرشهر به اتمام برسد.

این در حالی است که هفته گذشته 'طالب زارع'قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دیدار با هیاتی از راه آهن روسیه، خواستار تکمیل پروژه برقی کردن خط آهن تبریز- آذرشهر تا نیمه اول سال آینده توسط طرف روسی شد.

طرح راه آهن برقی تبریز- آذرشهر،به طول ۴۶ کیلومتر طرحی است که با هدف استفاده از امکانات موجود تنها خط برقی کشور یعنی تبریز- جلفا و همچنین انتقال دانش فنی و مهندسی و توانمندسازی پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی پیگیری و آغاز شد. در این طرح با توجه به وجود ناوگان برقی در راه آهن تبریز- جلفا و پست های برق نیازی به تامین دوباره ناوگان ندارد.

راه آهن تبریز- جلفا به دلیل موقعیت بی نظیر جغرافیایی خود یکی از پر ترددترین و فعال ترین خطوط ریلی کشور بوده است. این خط آهن ۱۴۶ کیلومتری که در شمال به راه آهن سراسری شوروی سابق متصل می شود با مشارکت روس ها در ۱۱ فروردین ۱۳۶۱ به نخستین راه آهن برقی کشور مبدل شد.

روس ها به عنوان مجری پروژه برقی کردن راه آهن تبریز- آذرشهر دارنده بزرگ ترین شبکه خطوط برقی جهان با ۴۲ هزار کیلومتر بوده و در ساخت تجهیزات راه آهن برقی نیز در جهان پیشتاز هستند

 

 

    نظرات