مدیرکل اقتصاد مسکن وبازار اجاره

مدیرکل اقتصاد مسکن وبازار اجاره

http://www.bananews.ir/مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی درباره روند ورود تقاضا به بازار اجاره معتقد است: با توجه به هرم جمعیتی جوان کشور، مسکن اجاره‌ای از تقاضای قابل توجهی برخوردار است؛ لذا دولت با محوریت وزارت راه و شهرسازی، با طراحی و عملیاتی کردن طرح مسکن‌مهر، بخشی از تقاضای مسکن اجاره‌ای را به طور دائمی پاسخ داده است؛ ضمن اینکه تحولات این بخش مورد رصد قرار می‌گیرد تا به مقتضای شرایط تصمیم بهینه اتخاذ شود؛ نتیجه چنین رویکردی این است که به‌‌رغم بالا بودن تقاضا برای مسکن اجاره‌ای، رشد اجاره‌بها طی دو سال گذشته به طور پیوسته کمتر از رشد شاخص کل (تورم عمومی) بوده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی چگنی درباره بازار اجاره مسکن در تهران نیز تاکید کرد: مطالعات مقدماتی در این بازار نشان می‌دهد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از خانوارهای ساکن پایتخت اجاره‌نشین هستند که این عدد، حدود ۶۰۰ هزار از خانوارهای این شهر را شامل می شود. از این تعداد، حدود نصف مستاجرها قراردادهایشان را تمدید می‌کنند و شاید تعداد کسانی که مجبور می شوند با نرخی بیشتر از عرف منطقه، اجاره‌نامه منعقد کنند کمتر از ۱۰ درصد کل مستاجرها باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی‌واقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد افزود: شاخص مهم در تعیین اجاره‌بها نرخ تورم عمومی و مخارج زندگی است که با توجه به اجرای طرح تعزیرات در بازار اجاره تهران به نظر می‌رسد شیب رشد اجاره‌بها از ابتدای تیرماه کاهش یافته است؛ به طوری که اجاره‌بها طی دو ماه اخیر زیر ۱۰ درصد رشد داشته است. وی برخی آمارها مبنی بر رشد ۲۰ درصدی اجاره‌ها در تهران را نیز نادرست ارزیابی کرد و گفت: براساس مطالعه ما تعداد معاملات ثبت شده در سامانه معاملات املاک کشور طی فصل بهار در برخی مناطق در حدی که بتوان آمارگیری کرد، نبوده و به همین دلیل اعلام این نرخ برای فصل بهار از صحت آماری برخوردار نیست. چگنی افزود: مطالعه میدانی در بنگاه‌های مسکن نشان می‌دهد نرخ رشد اجاره‌بها در تهران در سه ماه اول امسال حدود ۱۵ درصد بوده است.

 

 

 

    نظرات