پاسخ مدیرکل محیط زیست فارس به ادعاهای نادرست یک رسانه

پاسخ مدیرکل محیط زیست فارس به ادعاهای نادرست یک رسانه

"با عنایت به انتشار ادعای کذب و مجرمانه از سوی شخصی با هویت معلوم در فضای سایبری و دامن زدن به این ادعاها کذب از سوی باشگاه خبرنگاران جوان، مراتب به منظور تنویر افکار عمومی به اطلاع مردم عزیز ایران و دوستداران محیط زیست می رسد:

توسعه ناپایدار در حوضه آبریز تالاب بین‌المللی دریاچه ارومیه پیامدهای زیست محیطی ناگواری در پی داشت. یکی از مهم ترین بخش‌های آسیب دیده از خشکیدن چند ساله دریاچه ارومیه، حیات‌وحش، گیاهان و در یک جمله تنوع زیستی جزایر واقع در این زیستگاه ارزشمند بوده است.

کاهش جمعیت گونه در خطر انقراض گوزن زرد از نزدیک به ۳۰۰راس به کمتر از ۵۰راس با اشغال زیستگاه این گونه در جزیره اشک با ورود قوچ و میش ارمنی از جزایر کبودان و اسپیر به این جزیره از یک سو و هجوم گوشتخورانی مانند شغال و روباه به جزیره اشک در نتیجه اتصال جزایر به خشکی، ناشی از کاهش سطح آب دریاچه ارومیه، آسیب جدی به پوشش گیاهی در اثر خشکسالی و فشار علفخواران وعدم تناسب جمعیت علفخوران با ظرفیت مراتع و همچنین لزوم ایجاد زیستگاههای پشتیبان در جنوب دریاچه ارومیه که به شدت  در معرض تصرف بود، برنامه‌ریزی و مدیریت این زیستگاههای ارزشمند را ضروری می‌کند.


به همین منظور با توجه به تنوع مشکلات منطقه، نیاز به تخصص های گوناگون و سختی کار در جزایر پس از بررسی‌های فنی و کارشناسی مقرر شد چهار طرح تحقیقاتی -اجرایی برای نجات حیات وحش و تنوع زیستی این منطقه اجرایی شود.

پس از ده‌ها جلسه کارشناسی، شرح خدمات مطالعات در قالب چهار پروژه، تهیه و پس از چندین جلسه، کارشناسان ارشد سازمان حفاظت محیط زیست، هزینه اجرای این طرح‌ها را برآورد و صورتجلسه کردند.

این چهار طرح از دفتر حقوقی و برنامه‌ریزی و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست، استعلام و پس از تصویب در کارگروه قراردادهای سازمان و تامین اعتبار، از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت به اطلاع عموم رسیده و با طی تمام مراحل قانونی، چهار مشاور متشکل از دانشگاه شهید بهشتی، شرکت مهندسین مشاور بوم میران، شرکت مهندسین مشاور زیست انرژی پارس و موسسه طبیعت پژوهان زیما انتخاب و قراردادهای مربوطه منعقد شده است.

با توجه به طرح برخی اتهامات بی‌اساس در این زمینه چند نکته برای روشن شدن اذهان مخاطبان مطرح می‌شود:

۱- پروژه‌های چهارگانه جزایر دریاچه ارومیه همگی با رعایت مفاد قانون برگزاری مناقصات مصوب بیست و پنجم فروردین ماه ۱۳۸۳در مجلس شورای اسلامی و اصلاحات آن در تاریخ یازدهم خردادماه ۱۳۸۳ در مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیین نامه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت موضوع تصویب نامه وزیران عضو کارگروه تجارت الکترونیکی که به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شده و در مورخه هفدهم آبان ماه ۱۳۹۰ به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است، واگذار و منعقد شده که تمامی اسناد آن در سازمان حفاظت محیط زیست و مراجع مربوطه موجود است.

۲- مطالب منتشره در خصوص عدم رعایت قوانین و مقررات در انعقاد قراردادهای مذکور و واگذاری پروژه‌های یاد شده از اساس کذب و بر خلاف حقیقت است و حاصل تفکری است که به هر بهانه مقتضی تلاش می‌کند دستاوردهای سازمان حفاظت محیط زیست از جمله احیای دریاچه ارومیه و صادق‌ترین نیروهای محیط زیست کشور را خدشه دار نمایند.

۳- آقای مهندس هوشنگ ضیایی، از پیشکسوتان خوشنام حیات وحش، عضو کارگروه تهیه شرح خدمات و برآورد هزینه طرح بوده و در انتخاب مشاورین هیچ نقشی نداشته‌اند. زیرا انتخاب مشاوران دقیقا بر خلاف ادعای صورت گرفته کاملًا قانونی و از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) انجام گرفته است.

۴- بر خلاف ادعای صورت گرفته، چهار مشاور مختلف از جمله یک دانشگاه با اطلاع‌رسانی از طریق سامانه ستاد و طی مراحل قانونی انتخاب شده است و ادعای انعقاد پنج قرارداد با یک مشاور از اساس کذب است.

۵- ذیحساب سازمان به عنوان نماینده وزارت اقتصاد و دارایی بر نحوه اجرای قانون نظارت داشته و پرداخت‌ها نهایتا پس از تایید ایشان انجام می‌شود.

۶- اسناد تمام این قراردادها موجود است و در صورت درخواست در اختیار دستگاه های نظارتی  قرار خواهد گرفت.

۷- پروژه‌های چهارگانه جزایر دریاچه ارومیه خاتمه نیافته، همچنان در حال اجرا هستند. قابل ذکر است آخرین جلسات بررسی روند اجرای پروژه‌ها با حضور کارشناسان ارشد دفاتر معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در اسفند ماه ۱۳۹۸ برگزار شده  و برخی پروژه ها دارای پیشرفت نزدیک صددرصدی است.

۸- قرارداد و صورتجلساتی که تحت عنوان مدرک، منتشر شده نیز در نوع خود مضحک و جالب است، چرا که  با ادعای انعقاد قرارداد یک میلیارد تومانی با یک شرکت، تصویر یک قرارداد دویست و چهل و چهار میلیون تومانی منتشر شده و در حالی که مدعی است باید با دانشگاهها قرارداد منعقد شود و سازمان حفاظت محیط زیست این کار را نکرده، تصویر صورتجلسه پیشرفت کار یک قرارداد دیگر و اتفاقاً با یکی از دانشگاههای معتبر کشور را منتشر کرده است!


در پایان لازم به ذکر است، با عنایت به کذب بودن ادعاها و اتهامات ناروای وارد شده، و انتساب مطالب کذب و خلاف حقیقت به سازمان حفاظت محیط زیست، حق شکایت رسمی برای اینجانب (حمید ظهرابی) محفوظ است."


گفتنی است، جابجایی آقای ظهرابی، مدیرکل محترم محیط زیست استان فارس، به واسطه برخی مشکلات خانوادگی، با درخواست کتبی ایشان صورت گرفته و به کارگیری واژه عزل در مورد ایشان صحت ندارد.




لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات