تعلق «وام» به پیش خرید مسکن

تعلق «وام» به پیش خرید مسکن

http://www.bananews.ir/از قدیم گفتند «با یک دست نمی توان دو هندوانه برداشت» و صحت این ضرب‌المثل در بازار پیش فروش واحدهای مسکونی قابل مشاهده است؛ چراکه اگر خریداری بودجه کافی برای خرید یک واحد مسکونی نداشته باشد، می تواند از طریق اوراق، کاستی مبلغ خرید را جبران کند اما اگر همین خریدار تصمیم بگیرد یک واحد مسکونی در حال ساخت را پیش خرید کند، این امکان وجود ندارد که با کمک اوراق بتواند صاحب‌خانه شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یکی از فروشنده‌های اوراق ۲۰ میلیونی خرید مسکن در بازار آزاد دراین باره به دنیای اقتصاد گفت: اگر شخصی واحدی را پیش خرید کند تا زمانی که سند ملکی را تحویل نگیرد، نمی تواند از بانک اوراق تهیه کند؛ زیرا اوراق زمانی به خریدار تعلق می‌گیرد که واحد معامله شده از سند برخوردار باشد نه اینکه در مرحله ساخت باشد و هنوز سند واحدها تفکیک نشده باشد.

وی در ادامه افزود: در صورتی پیش خریدار می تواند برای خرید یک واحد پیش فروش اوراق تهیه کند که سازنده جواز پایان کار را دریافت کرده و به مرحله تفکیک سند رسیده باشد و واحد خریداری شده در سند مشخص باشد. از این طریق پیش خریدار می‌تواند با داشتن کپی سند مادر، اوراق دریافت کند.

همچنین یکی دیگر از فروشنده های اوراق و وام خرید مسکن اظهار کرد: تا زمانی که پیش خریدار واحد را به همراه سند تحویل نگیرد، نمی‌تواند از اوراق بهره‌مند شود؛ ضمن اینکه سازنده اگر وام مشارکت برای ساخت نگرفته باشد وی می‌تواند اوراق را خریداری کند تا پیش خریدار مبلغ خرید اوراق، اقساط و همچنین سود آن را بر عهده بگیرد.

حسنی خاطر نشان کرد: برخی از پیش خریدارها تصور می‌کنند این کار به سود آنها نیست؛ در حالی که آنها سخت در اشتباه هستند. برای مثال: اگر قیمت هر متر مربع یک واحد پیش فروش ۵۰ متری یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باشد و قیمت هر متر همان واحد اما آماده تحویل، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد، خریدار متری ۳۰۰ هزار تومان یعنی ۱۵ میلیون تومان سود کرده و از طرف دیگر هم قیمت خرید اوراق نیز ۳ میلیون تومان خواهد شد که مشخص است این هزینه در مقایسه با سود حاصل از پیش خرید به صرفه تر است.

نعمتیان یکی دیگر از مشاوران خرید و فروش اوراق مسکن تاکید کرد: گاهی اوقات سازنده‌هایی که واحدهایشان را پیش‌فروش می‌کنند، به اندازه‌ای پول لازم هستند که خودشان اوراق خرید را دریافت می‌کنند و حتی به دلیل نیاز شدید مالی‌شان و از طرف دیگر کسادی بازار مسکن عنوان می‌کنند که از پیش خریدار مبلغ خرید اوراق را دریافت نمی‌کنند، بلکه خریدار فقط باید اقساط آن را پرداخت کند.

 

 

 

    نظرات