ضرورت سرعت‌بخشیدن به پروژه‌های عمرانی شهر کرمان

شهردار کرمان تأکید کرد:

ضرورت سرعت‌بخشیدن به پروژه‌های عمرانی شهر کرمان

شهردار کرمان بر ضرورت سرعت‌بخشیدن به پروژه‌های عمرانی شهر کرمان تأکید کرد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سیدمهران عالم‌زاده در جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی شهر کرمان که با حضور شهردارن مناطق پنج‌گانه و مدیران شهرداری برگزار شد، ضمن تأکید بر سرعت‌بخشیدن به پروژه‌های شهری تصریح کرد: امسال، هیچ پروژه‌ای از طریق ترک تشریفات اجرا نخواهد شد؛ بلکه تمام پیمانکاران باید در مناقصه شرکت کنند.

وی با تأکید بر این‌که لازم است اسناد مناقصه هرچه سریع‌تر آماده شود، گفت: هر شهردار منطقه یا معاونی کوتاهی کرده و نتواند کار انجام دهد، اعتبار آن حوزه حذف و به مناطق یا معاونت‌های دیگر واگذار می‌شود.

شهردار کرمان تصریح کرد: شهردارن مناطق از امروز به مدت دوماه فرصت دارند تا برای پروژه‌ها مشاور گرفته و هزینۀ پروژه‌ها را برآورد کنند؛ چراکه پروژه‌های مناطق چندان بزرگ نیستند؛ بنابراین، باید هرچه زودتر پروژه‌ها طراحی و اسناد مناقصه آماده شود.

عالم‌زاده افزود: قطعاً وقتی زمان‌بندی پروژه‌ها مشخص باشد، پیمانکاران برای انجام کار تشویق می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین سعی می‌کنیم سهم نقدی، بیشتر و تهاتری، کمتر شود تا تمایل پیمانکاران برای حضور در مناقصه‌ها افزایش یابد.

شهردار کرمان با بیان این‌که بهتر است برای اجرای پروژه‌های بزرگ، از ظرفیت بخش خصوصی که توانایی و تخصص لازم را دارد، استفاده کرد، به استفاده از مشاوران صلاحیت‌دار هم تأکید کرد و گفت: این‌که طرحی از مشاور گرفته شود، اما به روش دیگری عمل شود، درست نیست.

عالم‌زاده افزود: برای انتخاب مشاور نیز، آیین‌نامۀ معاملات شهرداری ملاک عمل است.

وی ادامه داد: در این آیین‌نامه، ضوابطی وجود دارد که کار را نسبت به معاملات دولتی راحت‌تر کرده است؛ زیرا در پروژه‌های دولتی ضرورت دارد که با مهندسان مشاور ذی‌صلاح مذاکره شود؛ درحالی‌که در شهرداری و براساس آیین‌نامۀ معاملات شهرداری، شهردار می‌تواند با مهندس معمار و شهرساز قرداد ببندد که هزینۀ کار کمتر و سرعت کار بیشتر است و به استعلام هم نیاز ندارد.

شهردار کرمان با تأکید بر این‌که شهرداران مناطق باید مشاوران خوب را شناسایی و با بررسی سوابق، فرد ذی‌صلاح را انتخاب کنند، گفت: به‌طور قطع پاسخ‌گوی انتخاب مشاور، شهردار منطقه است؛ بنابراین، باید تجربه و سوابق کار را با دقت بررسی کرد.

عالم‌زاده ساخت پارک با رویکرد بافت تاریخی را نیز ضروری دانست و گفت: این پارک‌ها باید در حد امکان در محدودۀ بافت تاریخی ساخته شود؛ زیرا اگر بخواهیم به بافت تاریخی تحرک و زندگی بدهیم، باید در این بخش از شهر بیشتر تلاش کنیم.

وی افزود: برای ساخت پارک‌های کودک نیز به مشاور نیاز داریم؛ بنابراین، استفاده از ظرفیت مشاوران، مقایسۀ طرح‌ها با یک‌دیگر و انتخاب بهترین طرح، ضروری است.

طراحی پنج پارک کودک

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان نیز از طراحی پنج پارک کودک توسط مشاوران از اواخر سال گذشته خبر داد و گفت: برای اجرای این تعداد پارک، به مناطق پنج‌گانه ابلاغ شده تا زمین مناسب جهت طراحی پارک کودک انتخاب و به مشاور طرح معرفی کنند.

محمدعلی قنبری افزود: پارک کودک در منطقه دو، واقع در بلوار جمهوری‌اسلامی به‌طور کامل طراحی شده و آماده اجراست؛ بقیه مناطق هم برای ساخت پارک کودک، در حال مشخص کردن و تملک زمین هستند.

وی با اشاره به این‌که برای اقدامات عمرانی در زمینه‌های مختلف درسال گذشته، از 13 مشاور برای همکاری دعوت شده که شروع به‌کار کرده‌اند، گفت: در زمینۀ تقاطع‌های غیرهم‌سطح و ورودی‌های شهر کرمان، مشاور گرفتیم و برای پروژه‌هایی ازجمله مدرسه شهرداری، ساختمان شورا و مهار سیلاب‌ها نیز، مشاوران در حال کار هستند.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان با بیان این‌که ساماندهی ورودی‌های شهر کرمان در حال طراحی است، گفت: برای ورودی‌های شهر از سمت غرب، طراحی شده، اما برای ورودی‌های شرقی، طرحی نداریم که باید مشاور بگیریم.

قنبری همچنین در خصوص تخصیص و هزینه‌کرد منابع مالی پروژه‌ها گفت: لازم است یک کمیته تخصیص منابع وجود داشته باشد تا براساس پیشرفت پروژه‌های مناطق، این کمیته بر تخصیص منابع نظارت داشته باشد.

وی افزود: با این شیوه شهردارن مناطق می‌توانند براساس میزان بودجه، برنامه‌ریزی کنند.

قنبری با بیان این‌که این سیاست‌گذاری، مشکلات پیمانکاران را حل می‌کند، گفت: بر این اساس تا اوایل خردادماه، برآورد نهایی مابقی پروژه‌ها انجام می‌شود و پروژه‌ها با توجه به سیاست کمیته تخصیص، به مناقصه گذاشته می‌شوند.

اجرای پروژه‌های عمرانی در منطقه یک

رضا خیاط‌زاده، شهردار منطقه یک نیز در این نشست ضمن ارایۀ گزارش اقدامات انجام شده و در دست اقدام، از فهرست کردن چندین آیتم برای پروژه‌های فضای سبز خبر داد و گفت: تعدادی از پروژه‌ها در فاز طراحی و مابقی در حال اجرا هستند.

وی همچنین بیان کرد: قطعاً با تشکیل کمیته تخصیص منابع، مناطق پنج‌گانه شهرداری، دیگر سردرگم نخواهند بود و می‌دانند براساس اعتبارات چه اقداماتی باید انجام دهند.

بهسازی ورودی‌های شهر در منطقه دو

علی سعیدی، شهردار منطقه دو نیز به تشریح پروژه‌های در دست اقدام این منطقه پرداخت و گفت: بهسازی ورودی شهر از سمت بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (جاده تهران)، بلوار جمهوری‌اسلامی و بزرگراه غربی است که مشاور در حال طراحی ورودی شهر از سمت بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و بلوار جمهوری‌اسلامی است؛ ضمن این‌که از سمت  بزرگراه غربی هم اقداماتی در حال انجام است.

وی ادامه داد: مشاور بخشی از لوپ پیاده‌روی هزارویک‌شب و بلوار حمزه را کار کرده که برای اجرا به مصوبۀ شورای ترافیک نیاز است.

سعیدی بیان کرد: پارک کودک واقع در بلوار جمهوری‌اسلامی نیز در حال اجراست؛ ضمن این‌که برای بازگشایی مسیر، تملک لازم انجام شده است.

هر فصل یک پارک در منطقه سه

رامین امیرمداح، شهردار منطقه سه نیز با اشاره به اجرای چندین پارک در این منطقه گفت: پارک‌ها توسط شهرداری منطقه ساخته می‌شود، اما جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی از طریق مناقصه و توسط پیمانکار اجرا خواهد شد.

وی افزود: در هر فصل، یک پارک آماده خواهیم کرد که در این راستا شش پارک توسط مشاور در حال طراحی است و یکی از این پارک‌ها، پارک کودک است.

شهردار منطقه سه با اشاره به پیاده‌روسازی در این منطقه با همکاری کسبه گفت: شهرداری مصالح را در اختیار کسبه قرار می‌دهد و پیاده‌روسازی توسط کسبه اجرا می‌شود که با این طرح، تعداد زیادی از معابر پیاده‌روسازی خواهد شد.

ساخت پارک در محله سرآسیاب

محمدحسین مؤمنی، شهردار منطقه چهار نیز از طراحی پارک سلمان فارسی خبر داد و گفت: اجرای پارک کودک در خیابان شهدا (زریسف) را نیز پیشنهاد داده‌ایم و در اعتبارات هم دیده شده است؛ بنابراین، پس از رفع مشکل تملک، برای طراحی به مشاور سپرده می‌شود.

وی از پیگیری برای ساخت پارک در محله سراسیاب نیز خبر داد.

شهردار منطقه چهار به طراحی پیاده‌راه تندرستی در بلوار 22 بهمن از سال گذشته اشاره کرد و در خصوص سایر اقدامات این منطقه گفت: جدول‌گذاری شهرک صنعتی، آسفالت خیابان اصلی شهرک قائم و بهسازی پارک‌های قدیمی را ازجمله اقدامات دیگر این منطقه است.

اجرای پارک ویژۀ بافت تاریخی

علی‌اکبر قطب‌الدینی، شهردار منطقه پنج نیز از بهسازی پارک کودک در خیابان ابوحامد اشاره کرد و گفت: پارک باغ‌ملی، ریاضیات و پارک یخدان مؤیدی نیز قابلیت تبدیل به پارک کودک را دارند.

وی همچنین از پیاده‌روسازی حدفاصل خیابان شهید چمران تا میدان شهدا (مشتاق) خبرداد و گفت: طرح این پیاده‌راه در دست بررسی است؛ ضمن این‌که برای ایجاد پارک ویژۀ بافت تاریخی، به‌زودی جانمایی خواهد شد.

م.ج

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات