تحقق بهینه‌سازی مصرف آب در فضای سبز مشهد با ایجاد شبکه مستقل آبیاری

تحقق بهینه‌سازی مصرف آب در فضای سبز مشهد با ایجاد شبکه مستقل آبیاری

تحقق بهینه‌سازی مصرف آب در فضای سبز مشهد با ایجاد شبکه مستقل آبیاری

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: تحقق بهینه‌سازی مصرف آب در فضای سبز منوط به ایجاد شبکه مستقل آبیاری است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، احمدرضا سلامی اظهار کرد: چگونگی تامین و توزیع آب در فضاهای سبز و ابعاد اقتصادی و عملیاتی مرتبط به آن، مهم‌ترین چالش در نگهداری و استمرار بهره‌برداری از این فضاست به همین منظور تکمیل شبکه مستقل آبیاری فضای سبز را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی شبکه مستقل آبیاری فضای سبز را شامل خطوط انتقال، خطوط توزیع، مخازن ذخیره و ایستگاه پمپاژ اعلام کرد و افزود: برای حفظ و توسعه فضای سبز سطح شهر و تامین آب پایدار، در سال ۹۹ برخی مناطق شهرداری به‌ویژه مناطق ۹ و ۱۱در دستور کار اجرای این طرح قرار گرفته اند.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح تا سال ۱۴۰۱ به طول انجامد و تا پایان سال ۹۹ شاهد پیشرفت ۷۰درصدی این پروژه کلان خواهیم بود.
سلامی با بیان این که اجرای طرح جداسازی آب شرب از آب خام در اولویت برنامه‌های شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، گام بزرگی در جهت توسعه شبکه آبیاری و بهره‌برداری موثر از ذخایر آب در شهر صورت خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: انتقال آب از شرق مشهد به سایر مناطق، توزیع عادلانه آب متناسب با سطح و نوع گونه، حذف تردد تانکر و کاهش ترافیک و آلاینده‌ها، کاهش هدررفت آب، مدیریت بهینه منابع آبی، امکان تزریق منابع آبی نامتعارف مانند پساب تصفیه‌خانه‌ها به شبکه جداسازی و ... از جمله دستاوردهای این طرح است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تصریح کرد: رشد مصرف آب در شهرها عامل مهمی جهت هر چه سریعتر اجرایی کردن توسعه شبکه مستقل آبیاری فضای سبز است همچنین ازدیاد جمعیت در شهرها نیاز به افزایش پوشش فضای سبز در عرصه‌های شهری را بسیار مهم کرده است و از سویی دیگر تامین آب این دسته از فضاها و اجرای الگوی مصرف آب در آبیاری فضای سبز از دغدغه‌های مدیریت شهری است.
سلامی استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم، کم‌آب و متناسب با اقلیم منطقه، بازچرخانی آب و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری و تلاش برای کاهش تبخیر در سطوح فضای سبز و منابع روباز آب در شهرها را از روش‌های سازگاری با کم آبی اعلام کرد و گفت: اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب و اجرای خطوط انتقال آب به کمربند سبز را از راه های تامین و توزیع منابع آبی است.
گفتنی است که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با توجه به اهمیت موضوع آب و ضرورت صرفه‌جویی در منابع آبی، در سال گذشته معاونت تامین و توزیع منابع آبی را در ساختار اداری خود قرار داد و سید محمد هادی برهانی به عنوان معاون تامین و توزیع منابع آبی سازمان پارک‌ها و فضای سبز عهده دار این سمت شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات