مدیریت شهری متمرکز بر نقاط ضعف تا رسیدن به نقطه  ...

مدیریت شهری متمرکز بر نقاط ضعف تا رسیدن به نقطه ...

مدیریت شهری متمرکز بر نقاط ضعف تا رسیدن به نقطه ایده‌آل در 1400

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن 21‌امین سالگرد تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهارکرد: از زحمات یکایک اعضای شورای شهر مشهد در ادوار مختلف کمال تقدیر و تشکر را دارم و یاد و خاطره اعضای فقید شوراهای اسلامی شهر مشهد را هم گرامی می‌دارم.

وی در ابتدای صحبت‌های خود به تشریح مطالبی درخصوص عملکرد شورای پنجم پرداخت و گفت: مشهدمقدس، نگین شهرهای اسلامی بوده و جایگاه ملی و بین‌المللی آن بر هیچکس پوشیده نیست.

حیدری با بیان اینکه سالانه بیش از 27 میلیون نفر به این شهر سفر می‌کنند، افزود: به همین دلیل، مشهد باید شهری زیبا، زنده، پویا، بانشاط و با شرایط کم‌نظیر و الگویی برای تمام شهرهای کشور معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه امروز در مشهدمقدس شاهد آن هستیم، ثمره 100 سال مدیریت شهری است؛ مشکلات ساختاری و مبانی در برخی حوزه‌ها داریم که بدون شک طی یک دوره 4 ساله نمی‌توان همه آنها را برطرف کرد ولی در عین‌حال جهتگیری‌ها و ریل‌گذاری‌های ما باید در راستای اهدافی باشد که وعده آن را به شهروندان داده‌ایم.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: علیرغم همه تلاش‌هایی که طی 32 ماه اخیر داشته‌ایم، کماکان برخی مشکلات، موانع و مشکلات ساختاری نیز وجود دارد؛ در مسیر تحقق برخی از آرمان‌ها و آرزوهایی که برای شهر داریم، موانعی پیش آمده و روی برخی نیز تمرکزی لازم را نداشتیم که سبب شده آثار و نتایج مطلوب را شاهد نباشیم.

حیدری گفت: در تمام بخش‌هایی که بعنوان برنامه‌ها و اهداف خود به آن دست پیدا نکردیم و محقق نشده، میتوانیم بگوییم نتایج ملموس و روشنی دریافت نشده ولی در مسیر تحقق آنها گام برداشته‌ایم؛ تمرکز ما در آینده فعالیت شورای پنجم، تمرکز روی همین حوزه‌هاست تا ضعف‌ها و نقایص را جبران کنیم.

وی بخش معماری و شهرسازی را از جمله این حوزه‌ها دانست و تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته ولی باید بیش از پیش روی این موضوع متمرکز شد؛ معماری و شهرسازی دارای اجزاء مختلفی همچون سیما و منظر شهری، کوتاه کردن فرآیند صدور پروانه و اخذ پایانکار و ... است تا بتوان با اصلاحاتی در این بخش‌ها، درد و رنج و مشقت مردم را در تعامل با حوزه شهرسازی به حداقل رساند.

حیدری با بیان اینکه حفظ هویت شهری مشهد بویژه از جنبه‌های کالبدی و معماری از جمله حوزه‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در این زمینه فاصله زیادی با برنامه‌های خود داریم و امیدواریم این فاصله در آینده جبران شود.

وی بحث برندسازی از داشته‌های تاریخی و تمدنی شهر مشهد را از دیگر حوزه‌هایی دانست که طی یک سال و نیم آینده باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و افزود: متاسفانه در این مدت نتوانسته‌ایم که تعامل و ارتباط خوبی بین هنرهای آوایی و موسیقی اصیل سنتی و محلی خراسان که در تعامل با فرهنگ دینی و مذهبی ماست، ایجاد کنیم؛ آشتی بین دین و هنر به نفع فرهنگ زیارت در مشهد خواهد بود.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه علیرغم وجود برخی موانع ساختاری، در بحث بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، در سایه تعامل بین بخشی به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده‌ایم و امیدواریم این روند سازنده تا سال 1400 ادامه داشته باشد، گفت: در موضوعاتی چون تفکیک زباله از مبداء، شهر بدون گرسنه و شهر بدون معتاد متجاهر نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته و با تمرکز بر روی آنها میتوان دستاوردهای بیشتری را برای آینده کسب کرد.

وی اظهارکرد: در حوزه فرهنگ و ادبیات نیز تلاش‌‎های بسیاری صورت گرفته و از جمله خروجی‌های آن میتوان به تشکیل خانه ادبیات اشاره داشت؛ در این بخش موانعی نیز وجود دارد که امیدواریم برطرف شود.

حیدری افزود: در بخش افزایش سهم کلانشهرها از درآمدهای پایدار نیز نیازمند نگاه ملی و مصوبات مجلس شورای اسلامی هستیم؛ تلاش هایی در این جهت داشته‌ایم ولی جزو آمال و آرزوهایی است که باید تا سال 1400 به آن بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث شفافیت و حوزه های نظارتی نیز اقدامات ارزنده‌ای انجام شده ولی از دید و نگاه شورای پنجم، هنوز با سطح مطلوب و ایده‌آل فاصله داریم و باید در جهت برطرف کردن نقایص حرکت کنیم.

5 پرونده سوت‌زنی به مراحل نهایی رسیده است

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه این نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود و در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد و بازدهی مصوبه حمایت از سوت‌زنی، گفت: ساختار لایحه حمایت از سوت‌زنان و معرفی عواملی که در ارتباط با شهرداری اختلال ایجاد کرده و بدنبال روابط ناسالم هستند، به نحوی تعریف شده که دبیرخانه آن در محل شورای شهر و نظارت عالیه شکل گرفته است.

حیدری با بیان اینکه تاکنون 20 پرونده در این مجموعه تشکیل شده و بررسی‌های کارشناسی نیز روی آن انجام شده است، گفت: در این طرح، نیاز داریم که شهروندان مطلع یا مراجعه‌کننده، با ارائه اطلاعات دقیق و روشن بستر لازم برای ورود عوامل نظارتی را فراهم آورند و با فرد متخلف برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 5 پرونده در این زمینه محرز شده ولی باید فرآیند بررسی با دقت بیشتری صورت گیرد تا آبروی افراد حفظ شود و گزارشات جنبه تسویه حساب شخصی نداشته باشند؛ جلسه بررسی این 5 پرونده، هفته جاری برگزار خواهد شد.

حیدری در ادامه از رسانه‌ها، تشکل‎ها و سمن‎‌ها و عموم شهروندان خواست تا در این زمینه نقش دیدبانی داشته باشند و برای اصلاح فضا، فداکاری، وقت و حوصله بیشتری صرف کنند و پیگیر فرآیند باشند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان عزیز باید بدانند که گزارش‌های آنها خللی در روند پاسخگویی ایجاد نخواهد کرد و تمام جوانب حفاظتی کار لحاظ می‌شود.

حیدری گفت: میزان مراجعات ما در حوزه سوت‌زنی متاسفانه زیاد نیست که میتوان آن را به دو شکل تفسیر کرد؛ یکی کم بودن مشکلات در بدنه شهرداری و دیگری عدم ورود جدی مردم به این عرصه.

منتظر ابلاغ حکم امیر شهلا هستیم

دومین سوال مطرح شده درخصوص وضعیت امیر شهلا، عضو شورای شهر مشهد بود و حیدری در این باره گفت: حدود 2 سال از تشکیل این پرونده در حوزه قضایی می‌گذرد؛ در دادگاه بدوی، ایشان و سایرین، از برخی اتهام‌ها، از جمله اتهام اصلی تبرئه شدند ولی برای برخی اتهامات دیگر، پرونده به دادگاه تجدیدنظر رفته است.

حیدری گفت: بنابر گزارش دریافتی از سوی آقای شهلا، وی مستنداتی در این خصوص به دادگاه ارائه کرده و تبرئه شده که هنوز حکم برائت ابلاغ نشده است.

وی با تاکید بر اینکه مستندات باید به شکل رسمی در اختیار شورای شهر قرار گیرد، افزود: طی مکاتبه‌ای با دستگاه قضایی، خواستار تعیین تکلیف این پرونده ‌شده‌ایم تا بتوان از حضور وی استفاده کرد.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به رویکرد امیدبخشی که پس از استقرار آیت ا... رئیسی بعنوان رئیس قوه قضائیه شاهد هستیم، این موضوع دنبال شود.

40 میلیاردتومان کاهش درآمد شهرداری بخاطر حمایت از شرکاء اجتماعی و اقتصادی

حیدری در ادامه به تشریح مطالبی درخصوص برنامه‌های شورای شهر به منظور بهبود سطح رفاه اقشار ضعیف و آسیب‌دیده از کرونا پرداخت و گفت: شورای شهر مشهد تدابیر مختلفی را برای این افراد درنظر گرفته و پس از تاکید مقام معظم رهبری نیز گروه‌های جهادی و منسجم مردمی پای کار آمده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات و نقایص ما، نبود بانک اطلاعاتی لایه‌بندی شده، قابل اطمینان و اولویت‌بندی شده از اقشار آسیب‌پذیر است؛ البته براساس طرح دوفوریتی اعضای شورا، شهرداری مشهد مکلف به تشکیل این بانک اطلاعاتی شده که البته زمان‌بر و نیازمند همکاری سایر بخش‌هاست.

حیدری گفت: کرونا آثار اجتماعی و اقتصادی مختلفی بر فضای اقتصادی شهر و شهروندان داشته است و لذا شورای شهر مشهد در جهت حمایت از شرکاء اجتماعی و اقتصادی خود در شهر، گام های تاثیرگذاری برداشت.

وی افزود: از جمله این تمهیدات میتوان به استمهال دیون سررسید شده شهروندان، عدم دریافت عوارض کسب و پیشه سه ماهه اول سال 1399 از مودیان مشمول، محاسبه و دریافت اجاره بهای ماهانه و مالکانه واحدهای تجاری در تملک شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته در سه ماهه اول سال 1399، برمبنای 50% اشاره کرد.

حیدری با بیان اینکه فضاهای فرهنگی و تفریحی، سالن‌های ورزشی، بهره‌برداری از پیاده‌روها و فضاهای شهری، بازارهای سیار، فضاهای روباز و بوستان‌های شهری و سایر صنوف در صورتیکه بنا به مصوبات ستاد استانی پیشگیری از کرونا، تعطیل باشند، در دوره تعطیلی مشمول پرداخت اجاره بها نمی‌باشند، گفت: این بخشودگی‌ها و تخفیفات، حدود 40 میلیاردتومان از درامدهای شهرداری را کاهش می‌دهد

وی خاطرنشان کرد: در این بحث، اقشار اجتماعی دیگری نیز آسیب دیده‌اند که دستگاه‌های دولتی باید نقش آفرینی کنند.

تعطیلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی 20 میلیاردتومان برای شهرداری هزینه داشته است

فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، سوال دیگر خبرنگاران در این جلسه بود و حیدری در این خصوص گفت: شورای شهر مشهد، نخستین کلانشهری بود که بخاطر حفظ و صیانت سلامت شهروندان، تصمیم به تعطیلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی گرفت؛ براساس داده‌های متقن، ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بین 26 تا 30 درصد در افزایش تعداد مبتلایان نقش داشتند.

حیدری با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی، هزینه های ثابتی دارد که شهرداری آنها را حتی در ایام تعطیلی نیز می‌پردازد، اظهارکرد: در کنار این هزینه‌ها، تعطیلی سرویس‌دهی قطارشهری و اتوبوس، 20 میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری مشهد را در این ایام کاهش داد و مدیریت شهری متضرر شد.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: منفعت اقتصادی می‌گوید که فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید از سر گرفته شود ولی اعضای شورای مشهد، سلامتی شهروندان را اولویت نخست دانست؛ گرچه با این تعطیلی برخی اقشار ممکن است متضرر شوند.

حیدری با بیان اینکه در حال حاضر از مجموع 170 خط اتوبوس، 47 خط فعال شده است، اظهارکرد: ظرفیت خطوط راه‌اندازی شده چندین برابر ایام عادی سال است تا از این طریق، تراکم مسافر کاسته شود و مشکلی برای شهروندان رخ ندهد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به افزایش یک ساعته سرویس‌دهی ناوگان اتوبوسرانی در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: ادامه فعالیت این ناوگان پس از 15 اردیبهشت نیز منوط به فضای حاکم بر شهر و آمار ستاد مبارزه با کرونای استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

حیدری با بیان اینکه درصورت پایدار بودن وضعیت شهر، وظیفه ما از سرگیری فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای رفاه و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است، گفت: مدیریت شهری مشهد، به اتوبوس و قطارشهری، به چشم درآمدزایی نگاهی ندارد؛ به نحوی که سالانه ما 400 میلیاردتومان نیز برای این ناوگان یارانه پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: از شهروندان مشهدی تقاضا داریم حتی‌الامکان از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و با رعایت نکات بهداشتی به بهبود شرایط کمک نمایند.

فرهنگسراها، فعالیت‌های خود را به شکل مجازی دنبال می‌کنند

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه نشست به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی پاسخگویی به نیازهای فرهنگی شهروندان، پس از تعطیلی فرهنگسراها، پاسخ داد و گفت: متولی امور فرهنگی در شهرها، فقط شهرداری نیست و حدود 10 الی 15 دستگاه در این زمینه نقش‌آفرینی می‌کنند.

حیدری با بیان اینکه محور فعالیت‌های فرهنگی شهرداری، آموزش فرهنگ شهروندی است، اظهارکرد: در عین حال، فرهنگسراها به سهم خود فعالیت‌های مجازی را ویژه مخاطبین خود آغاز کرده‌اند و برنامه‌های خود را در قالب آموزش و برنامه‌های دینی و مذهبی، ویژه ماه مبارک رمضان، پیش برده‌اند.

مدیر نهاد مطالعات شهرداری مشهد تعیین شود

تذکر اخیر رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهرمشهد به شهردار، سوال دیگر خبرنگاران در این نشست بود؛ حیدری در این باره گفت: موضوع تهیه‌ طرح‌های تفصیلی، موضوعی بین‌بخشی است که در کنار شورای شهر و شهرداری مشهد، اداره کل راه و شهرسازی و مشاورین طرح نیز نقش دارند.

وی با بیان اینکه صاحبنظران حوزه‌های شهرسازی و معماری باید روی این موضوع بحث کنند که چرا تهیه طرح جامع سوم شهر مشهد 10 سال به طول انجامیده است، تصریح کرد: در شورای چهارم حدود 150 ایراد به این طرح وارد شده بود و شورای پنجم اجرای این طرح را منوط به کمک دستگاه‌های ذی‌ربط برای حل و فصل این ایرادات دانسته است.

حیدری گفت: در تعامل با مشاورین و نهادهای ذیربط برای تهیه طرح با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی محور جنوب غرب آماده شده بود ولی پس از بررسی به لحاظ تخصصی ایراداتی به آن وارد آمد؛ از جمله اینکه طرح باید قابلیت اجرایی شدن و تحقق پذیری را داشته باشد؛ چراکه اجرای طرح های تفصیلی سابقه 20 درصد تحقق پذیری بیشتر ندارد.

حیدری گفت: در بحث تراز مالی شهرداری نیز این طرح با نقایصی روبرو بود که توسط مشاورین باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه نهاد مطالعات شهرداری مشهد متولی پیگیری طرح‌های تفصیلی است، افزود: این مجموعه فاقد سرپرست و مدیریت است تا امورات لازم را دنبال و رایزنی کند؛ تذکر آقای مهدی‌نیا هم تاکیدی بر لزوم تعیین تکلیف وضعیت مدیریتی نهاد مطالعات بوده تا با انسجام و سرعت بیشتری، طرح‌های تفصیلی 7گانه شهر مشهد به شکل یکپارچه و مطابق با اسناد بالادستی تهیه و این موضوع تعیین تکلیف شود.

حمایت از سمن‌ها با راه‌اندازی «سرای محله»

موضوع حمایت از تشکل‌های مردمی و سمن‌ها محور دیگر سخنان رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران بود.

حیدری با بیان اینکه این مجموعه‌ها، بویژه در روزهای اخیر فراتر و پیشگام‌تر خیلی دستگاه‌ها نقش‌آفرینی کردند، گفت: یکی از نکات مورد تاکید شورای پنجم شهر مشهد و گفتمان جریان لیست امید، تقویت شرکای اجتماعی، اقتصادی و سمن‌هاست.

وی افزود: سمن‌ها و تشکل‌های مردمی پایه‌های اصلی مشارکت شهر هستند و تاکنون نیز تعامل خوبی با آنها داشته‌ایم؛ براساس رویکرد حمایتی خود، اعتبار خوبی هم برای کمک از این مجموعه‌ها بواسطه ورود به پروژه‌ها مرتبط با مدیریت شهری درنظر گرفته‌ایم.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه اخیرا شهرداری لایحه‌ای با عنوان «سرای محله» به شورا ارائه کرده است، گفت: مبنای تشکیل این لایحه، تقویت سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی است؛ ساماندهی و مدیریت این مجموعه برعهده سمن‌ها خواهد بود و هرکدام متناسب با ظرفیت و وضعیتی که دارند، در حوزه تخصصی خود، در محدوده مدنظر فعالیت خواهند کرد.

حیدری تاکید کرد: سمن‌ها برای بهره‌گیری از حمایتهای مالی مصوب شورای شهر مشهد، باید طرح‌ها و برنامه‌های مدونی داشته باشند؛ ما برای سمن‌ها و این تشکل‌ها بیشتر نقش تسهیلگر قائل هستیم و نه پیمانکار و باید فلسفه وجودی خود را حفظ کنند.

یکی از خبرنگاران سوال خود را با انتقاد از عملکرد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد آغاز کرد و حیدری گفت: نقدهای ما باید به شکل مصداقی و مشخص باشد و هیچ مجموعه و فردی را نمیتوان به شکل کلی مورد انتقاد قرارداد؛ البته ما نسبت به خیلی از حوزه‌ها نقد داریم و تا شرایط مطلوب فاصله است.

خلاء گفتمان مشترک در حوزه فرهنگی شهر، محسوس است

حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اعمال نظر اعضای شورای شهر مشهد در انتصاب رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، اظهارکرد: انتصاب معاونان و مدیران شهرداری، در حوزه ماموریت شهردار بوده و ایشان در این زمینه کاملا مختار است؛ شهردار در حوزه انتصابات خود همچون معاونان و شهرداران مناطق با اعضای شورای شهر مشورت می‌کند ولی در تصمیم نهایی نقشی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: انتظارات از حوزه فرهنگی شهرداری در بخش‌های مختلف باید روشن و مشخص شود چراکه برخی از آنها فراتر از حوزه اختیارات مدیریت شهری است.

حیدری با بیان اینکه شهرداری مشهد متولی اصلی فرهنگ شهر نیست، گفت: همانطور که پیشتر اعلام کردم، حوزه ماموریتی ما، فرهنگ شهروندی است که تاکنون در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس اظهارکرد: در حوزه مبانی فرهنگی شهر، اختلاف‌نظر و دیدگاه هایی شاهد هستیم و گفتمان مشترکی در این زمینه شکل نگرفته است؛ برخی ملاحظات برای شهر مشهد بجا بوده ولی تاکنون تلاش های مختلفی نیز صورت گرفته و برخی از موضوعات نیز محقق نشده است.

حیدری با بیان اینکه جابجایی های مدیریتی در حوزه فرهنگی شهرداری، انسجام لازم را از این مجموعه گرفته و گپ‌هایی ایجاد کرده است، گفت: همین موضوع سبب شده تا علمکرد این حوزه بروز بیرونی نداشته باشد ولی شورای شهر در راستای وظایف نظارتی و سیاست‌گذاری خود سعی کرده ارتباطات خوبی برای تقویت این بدنه شکل دهد و کارهای زیرساختی ارزشمندی نیز صورت گرفته ولی نقدهایی نیز وجود دارد.

وی افزود: یکی از حوزه‌هایی که در ادامه راه شورای پنجم باید به آن بپردازیم و با همت و همراهی دغدغه‌مندان، کاستی‌های گذشته را جبران کنیم، حوزه فرهنگی است.

تهیه پیوست‌های اجتماعی و زیست‌محیطی، تاکید شورای شهر به شهرداری مشهد

عدم اقناع برخی از اعضای شورای شهر مشهد از پاسخ شهردار، محور دیگر سوال خبرنگاران در این جلسه بود.

حیدری در این خصوص گفت: برخی از آیین‌نامه‌های نظارتی شورای شهر، فرآیندهایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فرآیند سوال از شهردار به این صورت است که ابتدا شهردار، پاسخ خود را به شکل مکتوب ارائه می‌دهد، تصریح کرد: در جلسه علنی شورا، آقای دکتر حاجیان از پاسخ شهردار قانع نشده بودند و جلسه نیز به دلیل اختلاف نظر بر سر تفسیر ماده 68 آیین نامه داخلی شورا، تعطیل شد.

حیدری با تاکید بر اینکه مصوبات شورای شهر باید از سوی شهرداری اجرایی شود، افزود: پیوست‌های زیست محیطی یکی از مصوبات شورای چهارم بوده که جزو ضروریات نیز محسوب می‌شود ولی شورا باید در زمان تصویب بودجه و اعتبار لازم برای پروژه، به این پیوست‌ها توجه می‌کرد و حتی شرط تخصیص اعتبار برای این پروژه‌ها در بودجه سال 97 و 98 را تهیه پیوست‌های زیست محیطی و حتی اجتماعی تعیین می‌نمود.

وی افزود: از سوی دیگر شهرداری هم باید به تکالیف خود عمل کند و نسبت به اجرایی کردن مصوبات شورا اقدام نماید.

حیدری گفت: برای برخی پروژه‌ها که در گذشته اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند، دلیلی ندارد که پیوست‌های زیست محیطی تهیه شوند مگر اینکه بخواهیم نواقص و ضعف‌ها را برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در نامه‌ای خطاب به شهرداری تاکید خواهد شد تا علاوه بر پیوست‌های زیست محیطی، پیوست های اجتماعی نیز تهیه شود تا برای اجرای هر پروژه، نظرات مردمی هم اعمال شوند.

انتصاب بانوان به سمت‌های مدیریتی، مطالبه جدی ما از شهردار است

انتصاب بانوان به سمت های مدیریتی در شهرداری مشهد، سوال دیگر خبرنگاران از رئیس شورای شهر مشهد بود و حیدری گفت: در این موضوع، انتقاد به شهردار وارد است و مطالبه جدی شورا نیز بوده که ایشان باید سهم لازم را برای مدیریت بانوان در مدیریت شهری درنظر بگیرند.

وی با بیان اینکه موانع و مشکلاتی نیز بر سر راه انتصاب بانوان بعنوان مدیر وجود دارد و رویکردی هم مخالف چنین انتصاباتی در شهر مشهد است، افزود: از سوی دیگر، این ظرفیت در گذشته، در اختیار بانوان قرار نگرفته و بسیاری از آنها بخاطر سایر نقش‌هایی که عهده‌دار هستند، پذیرش نقش های مدیریتی را رد می‌کنند.

حیدری اظهارکرد: انتصاب بانوان به سمت های مدیریتی، برگرفته از روح قانون اساسی و برگرفته از آموزه‌های دینی و ظرفیت‌هایی است که بانوان دارند و این میدان باید در اختیار آنها قرار گیرد.

تهاتر 4400 میلیاردی بدهی‌های شهرداری ثمره تدبیر و درایت مدیریت شهری مشهد است

یکی از خبرنگاران از توجه ویژه دولت و مجلس به شهرهایی چون مشهد و قم گلایه داشت و از تبعیض در این زمینه سخن گفت.

رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ اظهارکرد: این حمایت، دقیقا همان موضوعی است که باید محقق می‌شده و تاکنون اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه مشهد، کلانشهری در سطح ملی و بین‌المللی است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: سالانه 27 میلیون زائر و مسافر به این شهر سفر می‌کنند و طبیعتا باید نگاه ویژه‌ای به مشهد شود که نمی‌شود؛ مشهد هیچ ردیف بودجه جداگانه‌ای ندارد و برای سرویس‌دهی و ارائه خدمت به زائرین، باید از عوارض دریافتی از مردم شهر هزینه کنیم.

حیدری خاطرنشان کرد: دولت محترم حتی به تعهدات قانونی خود همچون عوارض سوخت، سهم از قانون هدفمندی یارانه‌ها، حمل‌ونقل پاک و ... نیز عمل نکرده و در حال حاضر 3400 میلیاردتومان به شهرداری مشهد بدهکار است.

رئیس شورای شهر مشهد درخصوص تهاتر 4400 میلیاردتومانی سال گذشته نیز گفت: این موفقیت، بیشتر ثمره کار مدیریتی و تعامل اجرایی بین شورای شهر، شهرداری و مدیران عالی استان بوده و باید به حساب تدبیر، درایت و هوشمندی مدیران شهری مشهد گذاشت.

حیدری افزود: این افتخار در حالی کسب شد که برخی شهرداری‌ها حتی از این قانون اطلاع نداشتند.

وی با بیان اینکه مشهدمقدس پیشانی جهان اسلام و جهان تشیع است، گفت: این شهر باید در تراز جمهوری اسلامی و شهری بسیار ایمن و زیبا و بانشاط باشد و همه در مقابل مشهد مسئولیت دارند.

ورود به عرصه تقابل‌های سیاسی و حزبی، در عرصه خدمتگذاری به مردم سم مهلکی است

مطالبه‌گری برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از مدیریت شهری محور دیگر سوالات یکی از خبرنگاران بود و حیدری در این خصوص گفت: مدیریت شهری مشهد پس از 14 سال در اختیار جریان اصلاحات قرار گرفت و با انتظارات انباشته‌ای مواجه شدیم؛ انتظار دارند رویکردها و مبانی گفتمان اصلاح طلبی در رویکردهای مدیریت شهری دیده شود و نسبت به آن حساس هستند و مطالبه درستی است.

حیدری گفت: در عین‌حال، بعنوان منتخبین مردم در حد توان خود تلاش می‌کنیم تا مطالبات را به درستی پاسخ دهیم.

وی تاکید کرد: از ابتدای فعالیت شورای پنجم تاکنون وارد هیچ تقابل سیاسی و حزبی نشده‌ایم چراکه ورود به این عرصه را سم مهلکی می‌دانیم؛ ولی در عین حال با تکیه بر رویکرد و نگاه اصلاح‌طلبی با بخش‌های مختلف تعامل داشته و خواهیم داشت.

حیدری با بیان اینکه شهر مشهد، شهری مذهبی است و همه جوانب آن را باید رعایت کنیم و ملاحظات لازم را داشته باشیم، گفت: برخی مطالبات درست و صحیح است ولی به برخی واقعیت‌ها نیز باید توجه کنیم.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: آنچه طی 32 ماه اخیر در شهر مشهد رخ داده، ثمره و برکت همین رویکرد تعاملی و هم‌افزایی و پرهیز از تقابل‌ها بوده است.

تعارض منافعی در طرح بافت پیرامونی حرم مطهر نداریم

بافت پیرامون حرم مطهر رضوی محور دیگر سخنان رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه بود و حیدری با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد تعامل خوبی با آستان قدس رضوی، در دوران تولیت سابق و کنونی داشته دارد، اظهارکرد: در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی هم‌نوایی کاملی شکل گرفته است.

حیدری با اشاره به طرح مهرازان، تصریح کرد: برای اصلاح این طرح همه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ این هم‌افزایی نشان از این دارد که هیچ تعارض منافعی نداریم و اتفاقات خوبی در حال افتادن است.

وی افزود: عملکرد شهرداری منطقه ثامن در این دوره، اعم از بازگشایی معابر، صدور پروانه، فضای سبز، حل و فصل پروژه‌ها و ... بسیار خوب بوده به نحوی که عملکرد برخی حوزه‌ها معادل 5 تا 10 سال گذشته است.

ساخت پارکینگ در بافت پیرامونی حرم مطهر تقاضای سفر را افزایش می‌دهد

چاره‌اندیشی برای معضل ترافیکی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، سوال دیگر خبرنگاران بود.

حیدری با بیان اینکه ترافیک در محدوده حرم مطهر شرایط ویژه‌ای دارد و در برخی مناسبت‌ها چون ولادت امام‌رضا(ع)، سال نو و ایام پایانی ماه صفر هیچ نوع تدبیر و برنامه‌ای کارساز نیست، خاطرنشان کرد: در عین حال نمیتوان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود؛ طرح دریافت عوارض برای ورود به این محدوده توسط سازمان ترافیک شهرداری مطرح شد ولی پس از بررسی های شورای شهر، بخاطر شرایط اقتصادی حاکم، اجرای طرح به صلاح نبود و از سوی دیگر مشکلاتی هم در بحث اجرای آن داشتیم.

وی افزود: ساخت پارکینگ در این محدوده به مثابه افزایش تقاضا برای سفر است؛ بدنبال ایجاد پارکینگ‌هایی در نزدیکی بافت پیرامونی حرم مطهر هستیم تا شهروندان خودروهای خود را پارک کرده و سپس با استفاده از حمل‌ونقل عمومی به این محدوده وارد شوند.

حیدری گفت: این طرح با کمک آستان قدس رضوی اجرایی خواهد شد.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه مصوبه اخیر شورای شهر مشهد برای انعقاد قرارداد تجهیزات ایستگاه های قطارشهری خط 3 گام بسیار موثری در جهت کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر است، گفت: شورای شهر مشهد در این شرایط اقتصادی مجوز انعقاد قرارداد به ارزش 2600 میلیاردتومان را به تصویب رساند تا بتوانیم در 3 ماه نخست سال 1400، سه ایستگاه میدان شهدا، باب‌الجواد(ع) و پایانه مسافربری را به بهره برداری برسانیم.

کمیسیون‌های شورا صرفا نقش سیاست‌گذاری و جهت‌دهی را عهده‌دار هستند

عملکرد کمیسیون فرهنگی نیز در این جلسه محور سوالات خبرنگاران بود و حیدری با بیان اینکه روند انتخاب اعضای کمیسیون‌ها براساس آیین‌نامه داخلی شورا انجام می‌شود و اعضا میتوانند برای عضویت در 2 یا 3 کمیسیون اعلام آمادگی کنند، اظهارکرد: در اولین جلسه کمیسیون نیز، پس از مشخص شدن اعضا در صحن علنی، رئیس کمیسیون با رای اعضا مشخص می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی گفت: انتقاداتی در فضای کنونی نسبت به حوزه فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که مواردی از آنها درست است ولی برخی صاحبنظران انتظاراتی دارند که خارج از مسئولیت شوراست.

حیدری از برگزاری نشستی با حضور منتقدین و رئیس و یا اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی خبرداد و گفت: انتقادات ما باید مصداقی باشد و از کلی‌گویی پرهیز کنیم تا بتوان به خروجی مطلوب دست یافت.

وی با بیان اینکه حوزه رسانه کمیسیون فرهنگی مسئول سیاست‌گذاری و جهت‌‌دهی و ایجاد انسجام بین ظرفیت‌های رسانه‌ای در اختیار مدیریت شهری اعم از روابط عمومی شورا، روابط عمومی شهرداری و روزنامه شهرآرا به منظور ارتباط با سایر رسانه های شهر است، تصریح کرد: باید توجه داشت که کمیسیون‌ها نقش اجرایی ندارند و اساس کار آنها سیاستگذاری و جهت دهی است.

وی درخصوص گلایه یکی از خبرنگاران از عدم حمایت و تدوین برنامه‌ای ویژه اصحاب رسانه از سوی این کمیسیون، گفت: نقش حمایتی را در این خصوص باید ارشاد و تشکل‌‎های صنفی ایفا کنند.

حیدری گفت: کل بودجه حوزه فرهنگی شهرداری مشهد 220 میلیاردتومان است که از این اعتبار تنها حدود 70 یا 80 میلیاردتومان به اجرای برنامه‌های مختلف اختصاص می‌یابد؛ این اعتبار را با بودجه سایر حوزه‌ها مقایسه کنید.

وی افزود: البته از تمام فعالان فرهنگی و صاحبنظران تقاضا داریم که کمک کنند در این حوزه تا سال 1400 به سطح مطلوب و ایده‌آل دست یابیم و نقایص فعلی را برطرف کنیم.

وضعیت ساختمان موسسه شهرآرا تعیین تکلیف می‌شود

رئیس شورای شهر مشهد در خصوص مصوبه تغییر ساختمان موسسه شهرآرا نیز در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت: این ایراد وارد است و باید موضوع ساختمان سریعا تعیین تکلیف شود؛ ابتدا قرار بود با مالک ساختمان کنونی به توافق برسند ولی این مهم محقق نشده و به زودی در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.

اساس کار شورایی، رای اکثریت است

یکی دیگر از خبرنگاران موضوعی با عنوان وجود «عضو تاثیرگذار و بی تاثیر» در شورای شهر مشهد را طرح کرد و حیدری در این باره گفت: مبنای کار نظام شورایی، رای اکثریت است؛ برخی ممکن است پیشنهاداتی داشته باشند که با قبال اعضای شورا همراه نشود و چنین استنباطی کاملا اشتباه است.

وی افزود: در تمامی پارلمان‌ها اقلیتی حضور دارند پس باید آنها را غیرموثر بخوانیم؟ اختلاف نظر در باب برخی طرح‌ها و لوایح پیش‌می‌آید که موضوعی طبیعی است.

حیدری در خصوص عدم اعمال نظر و توجه به پیشنهاد کمیسیونها نیز اظهارکرد: کمیسیون‌ها بررسی های تخصصی را انجام میدهند ولی سرانجام مجموعه شورا در مورد آن موضوع تصمیم‌گیری می‌کند؛ اگر نظر کمیسیون فصل الخطاب باشد پس دیگر چه نیازی به صحن علنی داریم؟

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: همه طرح‌ها و لوایح، مگر دوفوریتی، در کمیسیون‌ها به بحث و تبادلنظر گذاشته می‌شود و طبیعی است که خروجی برخی از آنها مغایر با نظر کمیسیون باشد.

گرفتن تست کرونا اعضا و کارکنان شورای شهر بخاطر ارتباط مستقیم آنها با شهروندان است

تست کرونای اعضای شورای شهر مشهد محور دیگر سوالات این جلسه بود که حیدری در پاسخ اظهارکرد: شورای شهر، مرکز و کانون مراجعات مردمی و تعاملات چهره‌به‌چهره شهروندان است؛ برهمین اساس ظرفیتی ایجاد شد تا از تمامی کارکنان مجموعه شورا، اعم از اعضای شورا، کادر اداری، خدمه و رانندگان و ... تست کرونا گرفته شود که 9 نفر در این تست‌ها مثبت شدند؛ 2 عضو و 7 نفر از پرسنل.

حیدری با بیان اینکه تست‌گیری و قرنطینه افراد مبتلا روشی‌ است که در شرایط مطلوب بسیار تاکید شده و ثمربخش است، گفت: پس از آزمایشات، افرادی که کرونا آنها مثبت شده بود به مرخصی رفتند و سریعا قرنطینه شدند.

وی افزود: تا این لحظه قراردادی با جهاد دانشگاهی برای تست کرونا منعقد نکرده‌ایم و اگر هزینه‌ای مترتب بوده، جبران می‌شود.

آثار شفافیت در طی بازه زمانی مشخص مشهود خواهد شد

حیدری در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص مبارزه با فساد، گفت: مبارزه با فساد یک پروسه است و نه یک پروژه که آثار آن در یک بازه زمانی دیده شود.

وی با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد مصوبات متعددی را هم در زمینه شفافیت گذرانده است، تصریح کرد: از جمله این مصوبات میتوان به ایجاد سامانه فاش اشاره کرد که در آن بسیاری از اطلاعات، از جمله تمامی قراردادهای شهرداری، با جزئیات، در آن به ثبت رسیده و در اختیار عموم قرار دارد.

حیدری با بیان اینکه بعنوان مثال سفرهای خارجی اعضای شورای شهر و شهرداری مشهد در این سامانه ثبت شده است، گفت: عموم مردم می‌توانند با مراجعه به این سایت، بعنوان مثال تفاوت تعداد سفرهای اعضای شورا در دوره چهارم با دوره پنجم را مقایسه کنند؛ در این دوره برخی اعضا به سفر خارجی نرفته‌اند و برخی یک یا حداکثر دو مورد ماموریت خارجی با اهداف مشخص و شرکت در نشست های بین‌المللی شرکت کردند، در حالیکه دوره قبل بین 3 تا 4 سفر ثبت شده است.

وی در ادامه، مصوبه سوت‌زنی را دیگر اقدام شورای پنجم در جهت ایجاد شفافیت در شهرداری و مدیریت شهری دانست و گفت: متاسفانه میزان استقبال از این مصوبه کم بوده و هنوز فرهنگ آن در بین مردم شکل نگرفته و آنها حاضر نیستند در این زمینه ایفای نقش کنند.

حیدری با بیان اینکه در این زمینه تسهیلاتی برای افراد افشاکننده فساد درنظر گرفته شده و فرآیند رسیدگی به کار آنها نیز خارج از مسیر پیگیری خواهد شد، گفت: از دیگر اقدامات، میتوان به شفافیت در معاملات و روابط استخدامی شهرداری، حسابرسی های داخلی و تفریغ بودجه و نظارت‌های درونی اشاره کرد.

وی افزود: براساس همین نگاه و نظارت ویژه شورای شهر مشهد، سال گذشته از مجموع 1600 مناقصه برگزار شده، 10 درصد آنها ابطال و یا با تذکر همراه شد.

رئیس شورای شهر مشهد اظهارکرد: علیرغم تمامی این اقدامات و مصوبات، کماکان با سطح آرمانی، فاصله داریم؛ نقش شهروندان در موضوع شفافیت بسیار مهم است و باید این مهم را پیگیری کنند.

اجرای پروژه‌های عمرانی اولویت‌بندی شده است

دیگر سوال مطرح شده از سوی خبرنگاران، موضوع تامین درامدهای پایدار بود و رئیس شورای شهر مشهد گفت: براساس آخرین برآوردها، شیوع کرونا برای مدیریت شهری مشهد حدود 1000 میلیاردتومان خسارت به بار آورده که از این سرجمع، 650 میلیاردتومان منابع کاهش یافته و 350 میلیارد تومان نیز هزینه تحمیل شده است.

وی افزود: البته این اثرگذاری منوط به پایان کرونا تا پایان اردیبهشت است و اگر شاهد موج دوم باشیم، خسارت‌ها بیشتر می‌شود.

حیدری با بیان اینکه هزینه جاری شهر ماهانه 350 میلیاردتومان است، اظهارکرد: اولویت‌ نخست‌ما تامین این هزینه‌هاست که شامل هزینه نگهداشت شهر و حقوق پرسنل می‌شود.

رئیس شورای شهر مشهد از اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی شهر برای سال 99 خبرداد و گفت: به میزانی که منابع مالی ما تامین شود، پروژه‌ها را فعال می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد با پیگیری موضوع تهاتر بدهی‌های شهرداری با بانک‌ها و طلب از دستگاه های دولتی، این عقب‌ماندگی و کمبود اعتبار دو ماهه را جبران کنیم.

حیدری گفت: درصورتیکه این تهاترها محقق نشود، ناچار به اتخاذ رویکرد انقباضی و محدود کردن فعالیت‌ها در حوزه عمرانی خواهیم شد که البته آثار زیانباری بهمراه دارد.

وی افزود: از دولت محترم تقاضا داریم که همچون بخش‌های مختلف صنعتی و صنوف و ...، با تسهیلات ارزان‌قیمت و پیش‌بینی امکاناتی از صندوق توسعه ملی و یا تاخیر در برخی تعهدات شهرداری و دیون آنها به بانک‌ها، از شهرداری‌ها حمایت کنند و یاری‌رسان مدیریت‌ شهری باشند تا بتوانیم از این بحران به سلامت عبور کنیم و در خدمت‌رسانی به مردم و فعالیت‌های مختلف خللی ایجاد نشود.

افزایش 3 تا 4 برابری هزینه‌، علت افزایش بهای خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری برای عدم سرویس‌دهی ناوگان مترو، گفت: بارها تاکید شده که سلامت شهروندان اولویت نخست ماست؛ براساس اطلاعات دریافتی، بخشی از بیماران کرونایی که نیازمند دیالیز بودند، برای رفتن مرکز دیالیز پیش‌بینی شده در بلوار وکیل‌آباد از قطارشهری استفاده می‌کردند و از سوی دیگر اتوبوس‌ها هم بخاطر تراکم جمعیت، بسیار خطرآفرین بودند و لذا شورای شهر مشهد تصمیم به تعطیلی موقت ناوگان حمل‌ونقل عمومی گرفت تا تحرک در شهر کاهش یابد.

وی اظهارکرد: گزارش‌های دریافتی طی دو الی سه روز اخیر و حجم مراجعات به بیمارستان‌ها بسیار نگران کننده است وگرنه شورای شهر مشهد مشتاق به بازگشایی مترو و سرویس‌دهی کامل ناوگان اتوبوسرانی است.

وی درخصوص افزایش بهای اتوبوس و مترو نیز اظهارکرد: در حال حاضر مدیریت شهری مشهد برای هر سفر مترو 2 هزارتومان و برای هر سفر با اتوبوس نیز 910 تومان یارانه پرداخت می‌کند؛ از سوی دیگر قیمت اتوبوس‌ها و هزینه تعمیر و نگهداشت آنها رشد 3 برابری داشته و اگر این افزایش بها نباشد، ناوگان ما روز به روز فرسوده‌ می‌شود و سرویس‌دهی به شهروندان با خلل همراه می‌شود.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: با این وجود، برای معلولان تا سقف 60 سفر رایگان در ماه درنظر گرفته شده است.

حیدری گفت: امیدواریم روزی درامدهای شهرداری در سطحی باشد که همین بهای اندک هم از شهروندان دریافت نشود.

بهای پروانه افزایش نه، اصلاح شده است

موضوع عوارض ساختمانی و تخفیفات حوزه ساخت و ساز هم در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که رئیس شورای شهر مشهد گفت: تخفیفات شهرداری همیشه در مناسبت‌هایی چون پایان سال بوده که با بررسی های انجام امکان جابجایی این تخفیف از دهه فجر به ابتدای سال وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش بهای پروانه و عوارض در برخی نقاط تصریح کرد: لایحه اصلاح عوارض، یک سال قبل به شورای شهر ارائه شد و درگیر کارهای کارشناسی بودیم چراکه اعضای شورا نیز نسبت به آن حساسیت داشتند.

حیدری گفت: این لایحه، بهای پروانه را اصلاح کرده و افزایش نداده است؛ سهم یک متر پروانه به فروش آپارتمان، تنها به حدود 4.7 درصد رسیده که بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه سهم پروانه در افزایش بهای ساختمان‌ها بسیار ناچیز است، گفت: این سهم در مقایسه با سهم ساخت و زمین و تورم مصالح، بسیار کم اهمیت است.

رئیس شورای شهر مشهد اظهارکرد: شهر از محل همین دریافتی‌هاست که اداره می‌شود و ما اگر میخواستیم نرخ 40 درصد تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی را اعمال کنیم، این بها به مراتب افزایش بیشتری داشت.

حیدری با بیان اینکه 74 درصد پهنه ها زیر این نرخ تورم افزایش داشته است، گفت: شورای شهر مشهد سعی کرده با تصویب این لایحه فضایی عادلانه در شهر حاکم کند؛ در عین حال میتوان نشستی با حضور کارشناسان برگزار کرد و متغیرهای مختلف بر قیمت مسکن را بررسی کنیم.

وی افزود: بعنوان مثال، براساس این مصوبه، سهم پروانه در ساخت آپارتمانی در بلوار سجاد حدود 12 درصد، سیدی 3 درصد، امامت 10 درصد و حجاب 9 درصد است.

حیدری با بیان اینکه برخی افراد شایعاتی مبنی بر رکود صنعت ساختمان به دلیل اصلاح بهای پروانه ایجاد کرده‌اند، گفت: مردم باید بدانند که سهم زمین و ساخت موجب رکود می‌شود و نه سهم شهرداری؛ در این زمینه باید برخورد منصفانه داشت.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: در سال جدید حقوق کارگران 40 درصد افزایش داشته است و شهرداری مشهد 15 هزار نیروی خدمات شهری دارد، افزود: سازندگان ما نباید به سود حداکثری فکر کنند.

حیدری گفت: به منظور رونق بیشتر ساخت و ساز و تشویق فعالان این حوزه، تقسیط حقوق شهرداری را افزایش داده‌ایم و در بخش تسهیلات نیز شرایط ویژه ای درنظر گرفته شده است.

زائرسراهای ارزان قیمت، تجربه‌ای ناموفق بود

زائرسراهای ارزان قیمت، محور دیگر صحبت‌های حیدری در این نشست بود و گفت: تعداد اندکی از این پروژه‌ها فعال شده و مابقی هیات امناء مربوطه قادر به فراهم کردن منابع نبوده‌اند و به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

حیدری افزود: حال زمان این تفاهمنامه‌ها سپری شده و موعد مقرر گذشته است؛ شورا و شهرداری به تعهدات خود عمل کرده ولی برخی فراتر از مجوز قانونی ساخت و ساز داشته که فرآیند رسیدگی به انها نیز در حال طی شدن است.

وی با بیان اینکه از ابتدای شورای پنجم تاکنون تقاضای جدیدی در این خصوص نداشته‌ایم، گفت: البته امکان پاسخگویی نیز وجود ندارد؛ زائرسراهای ارزان قیمت تجربه ناموفقی می‌دانیم.

المانهای ورودی شهر هم در این نشست خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت که رئیس شورای شهر مشهد گفت: در محل ‌سه‌راه فردوسی ورودی مناسبی پیش‌بینی شده و مطالعات آن در حال انجام است؛ در سایر محورها نیز صاحبنظران اگر پیشنهادی دارند، مطرح کنند و ما آماده اجرایی کردن طرح‌ها هستیم.

100 هزار مترمربع فضای سبز در کمربند جنوبی ایجاد می‌شود

سوال یکی از خبرنگاران به موضوع کمربند جنوبی اختصاص یافت.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه کمربند جنوبی دارای چند فاز است که فاز نخست آن، حدفاصل ابتدای بلوار آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تا پل شهید برونسی به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم آن نیز شامل پل شهید برونسی تا اتوبان باغچه می‌شود.

وی گفت: این پروژه تمام اسناد بالادستی را داراست و شوراهای دوم تا چهارم شهر مشهد هم حدود 200 میلیاردتومان برای آن هزینه کرده که اکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حیدری با بیان اینکه در زمان آغاز فعالیت شورای پنجم با دغدغه‌مندی برخی فعالان محیط زیست و دستگاه های اجرایی در این زمینه مواجه شدیم، افزود: در چنین شرایطی، ایده‌ای از سوی شورای شهر و مدیریت مطرح شد تا بتوان با انجام برخی اقدامات اصلاحی، آسیب وارد شده به محیط زیست را جبران کرد چراکه دخالت در فضای طبیعی آثار زیان‌باری بهمراه دارد و با توسعه چندبرابری فضای سبز و حفظ آبراه‌ها و چشمه‌های این محدوده میتوان قدم‌های تاثیرگذاری برداشت.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: اجرای این پیشنهاد اصلاحی نیز توسط دستگاه‌های اجرایی و براساس تصمیم ستاد تدبیر استان متوقف شد.

حیدری گفت: تشکل‌های محیط‌زیستی و مدیرانی که امروز دغدغه کمربند جنوبی را دارد، اغلب افرادی هستند که در 10 سال گذشته هم مسئولیت داشته و در شروع پروژه و طول اجرا عکس‌العملی نداشتند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد، آنچه تاکنون در کمربند جنوبی اتفاق افتاده را بعنوان مسیر دسترسی مردم به کمربند سبز و ارتفاعات تعریف کرده است، افزود: مسیری به طول 4.5 کیلومتر آسفالت و 100 هزار مترمربع فضای سبز ایجاد خواهد شد تا مردم از آن بعنوان پارکینگ و مسیر ویژه دوچرخه‌سواری و دسترسی به ارتفاعات استفاده کنند.

حیدری اظهارکرد: این فضا، طبق زما‌ن‌بندی پیش‌بینی شده تا خردادماه یا اوایل تابستان در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس در ادامه صحبت‌های خود گفت: بر خود فرض می‌دانیم که از تلاش‌های شورای حفظ حقوق بیت‌المال تشکر کنیم که مانع از شکل گیری اتفاقات ناگوار بسیاری در این ارتفاعات شده است.

حیدری با بیان اینکه جدا از سایت‌های مخابراتی، حدود 800 هکتار از این محدوده در اختیار برخی نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفته و فنس‌کشی شده است، اظهارکرد: این فضاها میتواند در اختیار شهرداری مشهد قرار گیرد تا با کاشت درخت در این اراضی، به فضای 3500 هکتاری درختکاری شده اضافه کنیم و خوب است برخی نمایندگان محترم مجلس که دغدغه محیط زیستی دارند و تشکل های محیط زیستی، مطالبه‌گر این موضوع باشند.

وی خاطرنشان کرد: فعالان محیط زیست و نمایندگان محترم باید نسبت به این موضوع هم حساس شوند و از ظرفیت‌های خود برای ارتقاء و بهبود فضای سبز کنونی بهره بگیرند.

62 کیلومتر مسیر دوچرخه در سال 98 احداث شده است

حمل و نقل پاک دیگر محور سوالات مطرح شده در این جلسه بود حیدری با بیان اینکه این حوزه دارای اجزاء مختلفی چون قطارشهری، دوچرخه‌سواری و ... است، گفت: تا قبل از سال 1398، 134 کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد داشتیم که تنها در سال 98، 62 کیلومتر به این مسیرها افزوده شده است؛ این آمار نشان از توجه ویژه شورای پنجم به حمل و نقل پاک است.

حیدری گفت: 2 هزار دوچرخه نیز به زودی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و علاوه بر آن، اسکوتر برقی نیز در نظر گرفته شده تا این حوزه را تقویت کند.

وی افزود: امیدواریم اعتباری که برای توسعه مسیرهای دوچرخه در سال 99 پیش‌بینی شده، تامین شود و شاهد تحقق آن باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات