چرخش نیکزاد و روی دیگر سکه برای ایرلاین‌ها

چرخش نیکزاد و روی دیگر سکه برای ایرلاین‌ها

http://www.bananews.ir/در حالی که تنها چند روز پس از افزایش نرخ بلیت هواپیما، وزیر راه و شهرسازی در پی نارضایتی ایرلاین‌ها از میزان افزایش آب پاکی را روی دست ایرلاین‌ها ریخت و اعلام کرد که هر ایرلانی نمی‌تواند با این شرایط کار کند تعطیل کند و برود، اخیرا اظهاراتی کرده که به نظر می‌رسد دیدگاه وی تا حدودی به ایرلاین‌های کشور متفاوت شده است به طوری که اکنون مسئله کاهش نرخ سوخت شرکت‌های هواپیمایی مطرح شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، "هر ایرلاینی که نمی‌تواند خودش را با افزایش ۱۴ درصدی قیمت‌ بلیت‌ها تطبیق بدهد، تعطیل کند برود" این جمله واکنش علی نیکزاد- وزیر راه و شهرسازی- نسبت به نارضایتی ایرلاین‌ها درباره میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما بود.

چراکه ایرلاین‌ها افزایش حداقل ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما را خواهان بوده و اعلام می‌کردند به دلیل ۴ برابر شدن قیمت سوخت در‌آمد‌ها هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد.

اما وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که باید تحولی را در خطوط هوایی شاهد باشیم، گفت: از آنجاکه نرخ بلیت هواپیما سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته بود، درخواست ایرلاین‌ها را قبول نمی‌کردیم اما با شرط ارتقا خدمات و تحول در این بخش اجازه افزایش قیمت ۱۴ درصدی را دادیم.

وی ادامه داد: اکنون شرکت‌های هواپیمایی باید اعلام کنند با این میزان افزایش چه خدماتی را به مردم ارائه می‌کنند. خبرنگاران نیز باید این را از ایرلاین‌ها سوال کنند.

این در حالی‌ است که پیش از افزایش قیمت بلیت هواپیما عبدالرضا موسوی- رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی- اعلام کرد: در صورتی که شرکت‌های هواپیمایی بهای سوخت ۴۰۰ تومان را با قیمت فعلی بلیت هواپیما پرداخت کنند عملا ورشکسته خواهند بود.

وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی پویا هستند هزینه استهلاک سرمایه‌ای که در دستمان هست را داریم، هواپیماها هزینه تعمیر و نگهداری دارند و بعد از مدتی باید بتوانیم جایگزین برای آن‌ها تعیین کنیم به عبارت دیگر هر صنعتی باید سود داشته باشد تا انباشت شود و بتواند خود را توسعه دهد.

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: ‌وقتی از پس هزینه‌های خودمان برنمی‌آییم و در شرایطی که به ما تسهیلات ارزان قیمت هم پرداخت نمی‌شود چه توقعی از ما است.

اما هنوز دو ماه از افزایش قیمت بلیت نگذشته است که وزیر راه و شهرسازی اظهاراتی متفاوت با قبل را ارائه کرده است.

وی اعلام کرده که ارائه خدمات به مسافران همواره در دستور کار جلسه هوایی وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشور و شرکتهای هواپیمایی بوده و این افزایش قیمت حدود ۱۴ درصدی بلیت هم به دلیل افزایش قیمت سوخت است.

وزیر راه شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر قیمت سوخت متفاوت‌تر از قبل در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار می‌گیرد و همچنین بحث تورم نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست بنابراین دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما همین موارد است و ارتباطی به افزایش یا کاهش خدمات‌دهی شرکت‌های هواپیمایی ندارد.

در این‌باره حمید غوابش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: مرور زمان مساله را روشن کرده و نشان داده با این میزان افزایش نمی‌توان سطح خدمات را ارتقاء داد.

وی ادامه داد: برای افزایش سطح خدمات، ابتدا باید هزینه‌هایی که محیط به ایرلاین‌ها تحمیل کرده، پوشش داده شود و سپس سقف خدمات بالا برود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: به طور معمول، عموم مردم انتظاری زیادی ندارند و فقط خواهان انجام به موقع پرواز‌ها و رفتار مناسب هستند.

غوابش با تاکید بر این‌که البته پروازها باید به موقع انجام شود، تصریح کرد: تاخیر پرواز قبل از هر چیزی ایرلاین‌ها را متضرر می‌کند.

وی با اشاره به این‌که این میزان افزایش قیمت، افزایش هزینه سوخت را پوشش نمی‌دهد، گفت: افزایش هزینه‌ی سوخت، هزینه هر نفر ساعت صندلی پروازی را ۱۲ دلار افزایش داده است، این در حالی است که این میزان افزایش نرخ بلیت هواپیما فقط شش دلار را پوشش می‌د‌هد بنابراین هم‌چنان شرکت‌های هواپیمایی با زیان انباشته روبه‌رو هستند.

وی با تاکید بر این‌که هدف متعادل‌سازی هزینه‌ها و درآمد است، ادامه داد: در حال مذاکره با دولت هستیم تا نرخ سوخت را کاهش دهیم و افزایش قیمت را دنبال نمی‌کنیم.

بنابراین با توجه به این‌که قیمت بلیت هواپیما باید طی دو سال آینده آزاد شود و همچنین نقش ناچیز حمل و نقل هوایی در جابه‌جایی مسافر به نظر می‌رسد بهتر است مسوولان هرچه سریعتر نسبت به بهبود شرایط ایرلاین‌ها اقدام کند.

 

 

    نظرات