رشد 117 درصدی بارش نسبت به متوسط ۵۲ ساله اخیر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در سال آبی جاری بارندگی‌ها نسبت به متوسط۵۲ ساله، ۱۱۷ درصد رشد داشته که طبق آمار ۵۶۰ میلیون مترمکعب بارندگی نیز ثبت شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، دکتر هوشنگ ملایی در نشست خبری ویدیو کنفرانس اظهار کرد: متوسط بارندگی سالیانه هرمزگان در دوره ۵۲ ساله ۱۸۷ میلی‌متر بوده که خوشبختانه از سال گذشته سال‌های مناسب آبی را پس از یک دوره ده‌ساله خشک‌سالی سپری می‌کنیم .

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دشت‌های هرمزگان در این مدت آسیب دیدند، تصریح کرد: بارش‌هایی که از سال گذشته رخ داد نویدبخش یک سال مناسب آبی است و امیدواریم کمبودهای ده سال گذشته را جبران کنیم .

ملایی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی در بارش‌ها داریم، خاطرنشان کرد: در بارندگی های اخیر ۱۱۷ درصد رشد نسبت به متوسط بارندگی ۵۲ ساله اخیر در هرمزگان داریم که طبق آمار ۵۶۰  میلیون مترمکعب بارندگی نیز ثبت شده است.

وی ادامه داد: اتفاق مناسبی که امسال با کمک مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه رخ داد، نشان از توجه مناسب به منابع آبی در سطح کشور دارد .

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه پیشنهادی از وزارت نیرو به مجلس مبنی بر اجرای طرح ساماندهی و لایروبی بستر رودخانه‌ها با واگذاری به بخش خصوصی ارائه شد، اظهار کرد: سالیان سال دنبال این موضوع بودیم که خوشبختانه با تصویب مجلس این امر محقق شد .

وی با بیان اینکه دو رودخانه استان هرمزگان با همین شکل و سرمایه‌گذاری ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی در حال شروع به کار است، اضافه کرد: در استان هرمزگان مجموعاً سه میلیون و صد هزار مترمکعب از منابع آب زیرزمینی برای بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی تخصیص دادیم .

ملایی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار هکتار اراضی برای پرورش میگو استان هرمزگان که عمدتاً در سواحل دریا قرار دارند، تخصیص داده شد، عنوان کرد: از سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ چاه غیرمجاز در استان هرمزگان تعیین تکلیف شده و هماهنگی مناسبی بین دستگاه‌های ذی‌ربط وجود دارد و آمادگی داریم برای هر ۴ هزار و ۲۰۰ چاه فاقد پروانه استان هرمزگان، پروانه صادر کنیم .

وی با بیان اینکه بحث ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در طرح‌های آب را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: می‌توانیم طرح‌هایی در بحث تالاب‌ها نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌پیش ببریم که هم به توسعه شهری، توسعه گردشگری و زیباسازی شهرها کمک می‌کند .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال مطالعه ۱۰ سد در استان هرمزگان هستیم، در خصوص درگیر شدن برخی روستاهای میناب با سیل ناشی از سرریز شدن سد میناب، بیان کرد: معمولاً براساس گزارش‌های هواشناسی و تحلیل‌های صورت گرفته وضعیت بارش‌ها را براساس سامانه ورودی بررسی می‌کنیم .

وی ادامه داد: ۸ اسفند جلسه‌ای در استانداری هرمزگان برگزار و متوسط بارش توسط اداره کل هواشناسی استان هرمزگان ۳۰ میلی‌متر و سپس ۴۰ میلی‌متر پیش‌بینی شد و براساس این تحلیل نیز با توجه به گنجایش سدها نیز اتفاقات دیگری در عمل رخ داد و برخلاف پیش‌بینی‌ها سامانه جدیدی وارد استان هرمزگان شد .

ملایی با اشاره به اینکه بالا دست سد شمیل و نیان نیز بارش رخ داد و به منطقه رودان و حتی مرز مشترک با کرمان نیز بارش ۲۴۰ میلی‌متری رخ داد و به‌محض متوجه شدن با این موضوع از ساعات اولیه نیز تماسی با فرماندار شهرستان میناب صورت گرفت و تمامی هشدارها اعلام شد .

وی اضافه کرد: به‌ناچار دریچه‌های تحتانی سد میناب باید باز می‌کردیم و ساعت ۱۰:۴۰ صبح همان روز نیز با فرماندار میناب صحبت کردم و اطمینان داده شد که در این خصوص اطلاع‌رسانی شده است .

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه دریچه‌های سد باز شد و حجم روان آب‌ها افزایش پیدا کرد، اظهار کرد: بحث سرریز سد با توجه به حجم بارندگی نیز با مدیریت صورت گرفت اما چون روستای تمبک به دلیل نامناسب بودن موقعیتی و قرار گرفتن در پایین‌دست سد استقلال میناب باید این روستا جابجا می‌شد .

وی ادامه داد: باید برای این روستا فکر اساسی شود که یا جابجایی صورت گیرد یا راهکار فنی برای استقرار آن‌ها گرفته شود .

ملایی با اشاره به اینکه در رودخانه‌های استان هرمزگان امسال جریان مناسب آبی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: سد زاکین از جمله سدهایی است که جهاد کشاورزی هرمزگان در حال اجرایی کردن عملیات آن است و امیدوارم امسال این سد برای بحث آبگیری آماده شود و برای تأمین آب منطقه موردنظر نیز راهگشا باشد .

وی اضافه کرد: روند کاهشی سطح آب در چاه های استان نیز متوقف شده و حتی در برخی مناطق شاهد افزایش سطح آب زیر زمینی در استان هرمزگان بودیم و دشت میناب با افزایش یک متری سطح آب هستیم .

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار کرد: مطالعات سد جاماش در بندرعباس و سد برآفتاب در حاجی‌آباد در حال پایان است .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات