بررسی عملکرد ۳۰ ماهه کمیسیون برنامه و بودجه شورای  ...

بررسی عملکرد ۳۰ ماهه کمیسیون برنامه و بودجه شورای ...

بررسی عملکرد ۳۰ ماهه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، نکته جالب‌توجه در آمار جلسات کمیسیون آنجاست که در شش‌ماهه پایانی این دوره، تعداد جلسات کمیسیونی بالغ‌بر ۵۰ درصد تمام جلسات کمیسیونی در دو سال ابتدایی بوده و همچنین جلسات کارشناسی ۶ ماهه دوم سال ۹۸ بیش از ۶۶ درصد آمار این جلسات در دو سال ابتدایی فعالیت کمیسیون را تشکیل می‌دادند.
به‌طورکلی عملکرد کمیسیون برنامه‌وبودجه را می‌توان در چهارفصل بررسی کرد:
فصل اول: برنامه
در حوزه برنامه‌ریزی کمیسیون در دو بخش فعالیت‌های خود را پیگیری کرد. در بخش ابتدایی به تنظیم و تدوین برنامه‌های استراتژیک مدیریت شهری، اصلاح روندها و اجرای اهداف و سیاست‌ها در آینده کوتاه‌مدت و میان‌مدت پرداخته در بخش دوم به تأمین زیرساخت‌های توسعه شهری مبادرت کرد.
ازجمله مهم‌ترین اقدامات کمیسیون در بخش اول می‌توان به بررسی برنامه عملیاتی میان‌مدت ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شهرداری و بازنگری و تطبیق شاخص‌های آن اشاره کرد. اولویت‌بندی سطوح مختلف برنامه عملیاتی و توزیع اعتبارات بر اساس اولویت‌ها، همچنین طراحی برش منطقه‌ای در برنامه عملیاتی از اهم اقدامات در راستای برنامه استراتژیک ۴ ساله بود.
کمیسیون در این دوره به دنبال ایجاد نظام یکپارچه مطالعات و پژوهش‌ها بود و ازاین‌رو تمامی عناوین مطالعاتی و پژوهشی در سازمان‌های وابسته به شهرداری را در زمان تصویب بودجه بررسی نمود.
ایجاد رونق در فضای کسب‌وکار در شهر ازجمله اهداف مورد پیگیری کمیسیون در این مدت بود و در این راستا برنامه‌هایی ازجمله بازنگری در نحوه دریافت و تقسیط مطالبات شهرداری از صنعت ساختمان، اعطای مجوز تأسیس شرکت توسعه گردشگری شهر مشهد به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های صنعت گردشگری، تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی با اصلاح فرآیندهای مربوط در شهرداری، رونق بخشی به ساخت‌وسازهای بزرگ‌مقیاس از مسیر ایجاد فرایند و واحد مستقل صدور مجوز ازجمله اقدامات انجام‌شده در کمیسیون بوده است.
در موضوع تأمین زیرساخت‌های توسعه‌ای، برنامه‌هایی که مدنظر کمیسیون برنامه‌وبودجه بود عبارت بودند از استفاده از ظرفیت شرکت‌های لیزینگ باهدف تنوع‌بخشی به ظرفیت‌های اقتصادی، تشکیل شرکت توسعه گردشگری شهرداری باهدف افزایش زمینه‌های جذب و ماندگاری زائر و گردشگر، دستیابی به هدف شهر بدون بی‌سواد از طریق مشارکت با آموزش‌وپرورش و اهدای مشوق، دستیابی به هدف حمل‌ونقل روان منضبط و ایمن از طریق انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پلیس، تسریع و تسهیل در امور املاک موقوفه به‌منظور توسعه مشارکت بین نهادی همچنین باهدف ارتقاء مشارکت شهروندان در اقتصاد شهر، سازوکار خیرین شهریار طراحی شد.
گام بلند کمیسیون برنامه‌وبودجه اما ایجاد ساختار لازم جهت شفافیت هرچه بیشتر اقدامات و فعالیت‌های مجموعه مدیریت شهری بود که در این خصوص برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام‌شده را می‌توان به شرح زیر عنوان کرد:
اصلاح و هوشمندسازی فرایندهای مستعد فساد، اجرای برنامه‌های عملی مقابله با فساد و مشوق‌های اعلام‌کنندگان مفاسد اداری، تصویب سازوکار ویژه اجرای معاملات به‌منظور ایجاد شفافیت در معاملات و پیشگیری از تضییع احتمالی حقوق عمومی، اعطای تشویق و حق‌الکشف به کاشفان املاک و مستغلات شهرداری جهت تهیه بانک املاک شهرداری.
فصل دوم: بودجه
اقدامات کمیسیون در این فصل را می‌توان به دو بخش کلان و خرد دسته‌بندی کرد. در بخش کلان کمیسیون در ۳۰ ماه گذشته مصوبه مشوق‌های سرمایه‌گذاری جهت رونق سرمایه‌گذاری، محاسبه بهای تمام‌شده کالاها و خدمات، حذف فعالیت‌های موازی فاقد ارزش‌افزوده، تنوع‌بخشی به منابع پایدار درآمدی و الزام تهیه و تدوین نظام جامع درآمدی، شناسایی و وصول مطالبات معوقه از دستگاه‌های دولتی و تهاتر این مطالبات با بدهی‌های بانکی، وصول مطالبات معوق شهرداری از طریق ایجاد سازوکار ویژه، الزام به انجام مهندسی ارزش در پروژه‌های کلان، تعیین سازوکار تأمین مالی غیر نقد پروژه‌های عمرانی و سازوکار جذب حداکثری اسناد خزانه اسلامی جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران، حذف اعتبارات خارج از شمول شهردار و اصلاح ضوابط محاسبات درآمدی را طراحی و تصویب کرد.
همچنین در بخش اقدامات خرد خروجی‌های کمیسیون عبارت‌اند از:
صدور مجوز آغاز عملیات حفاری تونل خط ۴ قطار شهری از طریق دریافت تسهیلات دولتی، اصلاح حق‌الزحمه کارگزاران درآمدی، حمایت از تیم‌ها و مجموعه‌های ورزشی، واگذاری زمین احداث فضای فرهنگی خردسرای فردوسی، هبه اتوبوس به آسایشگاه معلولین فیاض بخش، معافیت خانواده‌های شهدا از هزینه‌های کفن‌ودفن، حمایت از تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس، اعطای تسهیلات به آموزش‌وپرورش باهدف ریشه‌کنی بی‌سوادی در شهر، ارائه خدمات رایگان حمل‌ونقل عمومی برای معلولان و دانش آموزان استثنایی و در اقدامی ویژه: مقابله با تأثیرات شیوع ویروس کرونا از طریق تعیین نظام اولویت‌بندی در اقدامات و اعطای تسهیلات و مشوق‌های شهروندی در بخش‌های مختلف.
فصل سوم: فناوری اطلاعات
در این حوزه کمیسیون برنامه‌وبودجه در گام نخست به طراحی و اجرای اقدامات زیرساختی پرداخت که مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده را می‌توان در پیگیری و راه‌اندازی سامانه اینترنتی فاش و شفاف‌سازی اقدامات مدیریت شهری، تدوین و حمایت از برنامه‌های عملیاتی هوشمندسازی، الزام شهرداری به یکپارچه‌سازی سامانه‌های خدماتی، ساخت سامانه‌ها و دستگاه‌های موردنیاز از طریق اعطای تسهیلات به مراکز علمی پژوهشی و توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند از طریق تأسیس شرکت ارتباطات شهر اشاره کرد.
کمیسیون برنامه‌وبودجه در فصل فناوری اطلاعات مصوبات و برنامه‌های زیر بخشی مهمی نیز به انجام رساند ازجمله مجموعه برنامه‌های مشوق جهت سوق دادن شهروندان به همراهی با برنامه‌های شهر هوشمند و روش‌های اخذ خدمات غیرحضوری مانند انواع مشوق¬ها به شهروندانی که از روش‌های هوشمند استفاده می‌کنند و ارائه بسته‌های تسهیلات و تخفیفات و جوایز در نرم‌افزار شهرمن.
در ادامه نیز حمایت و تشویق مادی و معنوی گزارشگران تخلفات، تجمیع دکل‌ها و کافوهای مخابراتی، تسهیل ضوابط مربوط به تاکسی‌های اینترنتی از دیگر برنامه‌های به انجام رسیده در این حوزه بوده است.
فصل چهارم: منابع انسانی
در این حوزه به چند اقدام زیرساختی کمیسیون می‌توان اشاره کرد ازجمله تدوین نظام جامع سرمایه انسانی باهدف افزایش تعهد کاری و عدالت بین نیروهای انسانی، پرداخت هدفمند اضافه‌کار و تأثیرگذاری نتایج ارزیابی عملکرد سازمانی در کارانه، بازنگری اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری، ایجاد شفافیت در روابط استخدامی جهت پیشگیری از تضییع حقوق عمومی و به‌کارگیری بانوان آتش‌نشان در سازمان آتش‌نشانی باهدف تحقیق شهر ایمن.
از دیگر برنامه‌های عملی شده کمیسیون به‌صورت موردی در این فصل انواع حمایت‌ها از کارکنان ازجمله شمولیت بیمه عمر، اعطای تسهیلات رفاهی و تعیین الگوی بهینه باهدف ساماندهی امور نقلیه بود. ضمن اینکه در حوزه بازنشستگان نیز مواردی ازجمله افزایش اعتبارات هزینه‌ای کمک‌های رفاهی و ارائه خدمات بیمه تکمیل درمان نیز به انجام رسیده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات