جبران بخشی از کسری مخازن آب‌های زیرزمینی در استان خراسان...

جبران بخشی از کسری مخازن آب‌های زیرزمینی در استان خراسان...

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بخشی از کسری مخازن آب‌های زیرزمینی در استان خراسان جنوبی جبران و بهبود یافته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، "حسین امامی" با بیان اینکه در استان خراسان جنوبی 44 محدوده مطالعاتی وجود دارد خاطر نشان کرد: از این تعداد 9 محدوده با استان های مجاور مشترک و 35 محدوده دیگر در حوزه فعالیت این شرکت قرار دارند.

وی افزود: از تعداد 35 دشت؛ 8 دشت استان دارای وضعیت ممنوعه بحرانی، 18 دشت بحرانی و تعداد 9 دشت نیز آزاد می باشد که  دشت های آزاد عمدتاً در مناطق کم جمعیت یا خالی از سکنه واقع شده و به لحاظ کمی و کیفی فاقد پتانسیل قابل اتکاء هستند.

وی با اشاره به جبران بخشی از کسری مخازن آبی در دشت های استان ، اظهار داشت: با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیزمینی در استان از جمله نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی، پر و مسلوب المنفعه نمودن چاههای غیر مجاز، فعال نمودن گروههای گشت و بازرسی از منابع آبی و ...کسری مخازن از 185 میلیون متر مکعب در سال 92 به 113 میلیون مترمکعب در سالجاری کاهش یافته است.

امامی میانگین بارندگی استان در سال آبی جاری را  164.5 میلی متر عنوان کرد و گفت: میزان بارندگی در خراسان جنوبی در زمان مشابه بلند مدت 110.4 میلی متر و در زمان مشابه سال قبل 138.6 میلی متر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تأثیر مثبت بارندگی ها بر منابع آبهای زیرزمینی در دراز مدت مشخص خواهد شد افزود: با توجه به اینکه در زمان بارندگی چاههای کشاورزی خاموش بوده و استحصالی از منابع آب زیرزمینی انجام نمی شود بارندگی ها تأثیر غیر مستقیم و مثبتی بر مخازن زیرزمینی دارند.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه 41.74 درصد از مخازن سدهای استان آب ذخیره دارند، گفت: حجم فعلی مخازن سدهای استان در حال حاضر 27.8 میلیون متر مکعب است که در مدت مشابه سال قبل این میزان 22.4 میلیون متر مکعب بوده است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات