دريافت مجوز استخدام 50 محيط‌بان ويژه دريايي/ پايش‌‌هاي ماهواره‌‌اي و پهپادي سواحل و تالاب‌‌ها

دريافت مجوز استخدام 50 محيط‌بان ويژه دريايي/ پايش‌‌هاي ماهواره‌‌اي و پهپادي سواحل و تالاب‌‌ها

معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در نظر داريم در تمام سواحل، تالاب‌‌ها و جزاير كشور از طريق مطالعات ماهواره‌‌اي و سنجش از راه دور و هم‌چنين تصاويري كه ازطريق پهپاد دريافت خواهيم كرد پايش بسيار مستمر و دقيقي را انجام دهيم.


به گزارش «پارما» از سايت سازمان حفاظت محيط زيست فارس، معاون محيط زيست دريايي و تالاب‌ها سازمان حفاظت محيط زيست، دريافت مجوز استخدام 50 محيط بان ويژه دريايي براي سال 99، پهنه ‌بندي مكان استقرار آب شيرين‌‌كن‌ ها، پهنه‌‌بندي آمايش سرزمين منطقه مكران به مساحت 9 ميليون هكتار، شناسايي تركيب مواد نفتي در خليج فارس، پايش‌هاي ماهواره‌اي و پهپادي سواحل و تالاب‌ ها، حفاظت از لا‌‌ك‌‌پشت‌هاي دريايي و جمع آوري گازهاي همراه نفت در 2 ميدان نفتي فروزان و درود را از مهم‌ترين اقدامات اين معاونت در حوزه خليج فارس برشمرد.


احمد رضا لاهيجان زاده به مناسبت روز «ملي خليج فارس» با اشاره به اينكه بيشترين اكوسيستم متعلق به شمال خليج فارس است گفت: خليج هميشه فارس يكي از با ارزش‌ترين اكوسيستم‌هاي طبيعي دنيا را به خود جاي داده است و عمده سواحل شمالي كه خوشبختانه به جمهوري اسلامي ايران تعلق دارد داراي بيشترين ويژگي اكوسيستم در خود است و همچنين جزاير بسيار با ارزشي از نظر زيستگاه‌هاي زيست ‌محيطي در خليج فارس وجود دارد.


وي با بيان اينكه  براي حفاظت از اين زيست‌گاه‌‌ها و اكوسيستم ‌هاي بسيار با ارزش اقداماتي درسال 98 انجام شده است، گفت: اخبار خوبي در برنامه ‌هاي حفاظتي در 2 بخش اقدامات درون سازماني و برون سازماني براي حفاظت از منطقه ارزشمند خليج فارس انجام شده و يا در دست انجام است.


معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: امسال 2 پاسگاه به بهره برداري خواهد رسيد و اميدواريم تا سال 1400 بتوانيم 3 پاسگاه ديگر را نيز به بهره برداري برسانيم تا درمجموع 5 پاسگاه در سواحل جنوبي كشور داشته باشيم.


***پهنه‌‌بندي مكان استقرار آب شيرين‌‌كن‌‌ها


معاون محيط زيست دريايي با بيان اينكه توسعه در آينده به سمت سواحل جنوبي خواهد بود كه جزء برنامه‌هاي استراتژيك دولت است در مورد پهنه‌بندي مكان استقرار آب شيرين‌كن‌ها اظهار داشت:  مطالعات مكان‌هاي ياد شده در استان هرمزگان به پايان رسيده است و مطالعات مربوط به استان بوشهر نيز تا نيمه امسال به اتمام خواهد رسيد.


احمدرضا لاهيجان زاده با اشاره به اينكه قرارداد نحوه فعاليت آب شيرين‌كن‌ها منعقد شده است، گفت: بخش وسيعي از سواحل جنوبي كشور از اين طريق پهنه‌بندي را انجام خواهيم داد همچنين پهنه‌بندي آمايش سرزمين منطقه مكران به مساحت 9 ميليون هكتار درحال انجام است كه اميدواريم  درسالجاري اين پهنه‌بندي نيز به پايان برسد.


***شناسايي تركيب مواد نفتي خليج فارس

معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: شناسايي تركيب مواد نفتي ازديگر فعاليت‌هاي درون سازماني است كه به كمك دانشگاه‌ها درحال انجام است و امسال به پايان مي‌رسد كه از اين طريق به راحتي هرگونه آلودگي نفتي كه درخليج فارس ايجاد مي‌شود با نمونه‌برداري‌ دقيقاً مشخص مي‌شود  از كدام ميدان نفتي و يا از كدام كشور به خليج فارس وارد شده است.


***پايش‌‌هاي ماهواره‌اي و پهپادي سواحل و تالاب‌ها

معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه پايش‌هاي ماهواره‌اي و  پهپادي سواحل و تالاب‌ها از ديگر اقدامات درون سازماني است كه از فروردين سال 99 فعاليت خود را شروع كرده است، گفت: در نظر است در تمامي سواحل، تالاب‌ها و جزاير كشور ازطريق مطالعات ماهواره‌اي و سنجش از راه دور و همچنين تصاويري كه ازطريق پهپاد دريافت خواهيم كرد پايش بسيار مستمر ودقيقي را انجام دهيم.


لاهيجان ‌زاده همچنين به فعاليت‌هاي پاكسازي سواحل، جزاير و سكوهاي نفتي در سال گذشته براي حفاظت از خليج فارس اشاره كرد.


معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با قدرداني از دوستداران و سازمان‌ هاي مردم نهادگفت: حفاظت از لاك‌ پشت‌ ها را در سال 98 با كمك سازمان هاي مردم نهاد شروع كرديم  و به كمك دوستداران محيط ‌زيست منطقه آزاد چابهار براي تمامي سايت‌ هايي كه لاك‌‌پشت‌ ها در آن محدوده تخم‌گذاري مي‌‌‌‌كنند برنامه‌ ي حفاظتي ويژه ‌اي اجراء مي‌شود.


وي با اشاره به اقدام ملي براي  مقابله با آلودگي‌ هاي دريايي گفت: در اين زمينه در آستانه قرارداد با دانشگاه‌ هاي معتبر كشور هستيم تا برنامه ‌اي جامع براي حفاظت از خليج فارس تهيه شود  تا با مصوبه دولت و درصورت نياز با مصوبه مجلس بتوانيم  در اين مورد اقدام كنيم.


لاهيجان زاده ادامه داد: جمع آوري گازهاي همراه نفت در 2 ميدان نفتي فروزان و درود به اتمام رسيده و به پتروشيمي خارك منتقل شده و به ثروتي در منطقه بدل شده است.


معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست  با قدرداني از تمامي ادارات كل محيط زيست استان‌هاي ساحلي و ديگر دستگاه‌ها و اينكه نزديك به 18 متولي در دريا با سازمان حفاظت محيط زيست همكاري دارند، گفت: هركدام از اين دستگاه‌ها فعاليت‌هاي مربوط به خودشان را دارند كه اميدواريم اين همكاري‌ ها بيشتر شود و استمرار داشته باشد تا بتوانيم از ثروت الهي بنام خليج هميشه فارس براي نسل‌هاي آينده هم حفاظت كنيم.


***دريافت مجوز استخدام 50 محيط بان ويژه دريايي


همچنين جمشيد محبت خاني فرمانده يگان حفاظت محيط زيست كشور نيز گفت: با موافقت سازمان اداري و امور استخدامي كه با درخواست سازمان حفاظت محيط زيست انجام شد، امسال شاهد استخدام و آموزش50 محيط‌بان با رسته دريايي خواهيم بود كه جدا از 250 نفر محيط‌باني است كه براي فعاليت درمناطق 4 گانه حفاظتي استخدام خواهند شد.

وي افزود: يگان حفاظت محيط زيست كشور باتفاق معاونت محيط زيست دريايي كه به تازگي از پويايي خاصي برخوردارشده است، به دنبال احياء پاسگاه‌هاي مربوطه و تامين نيروي انساني هستيم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات