۵۰۰ کیلومتر از انهار گیلان لایروبی شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان از لایروبی حدود ۵۰۰ کیلومتر انهار و زهکش های استان خبر داد.

مرتضی میرزایی روز پنجشنبه  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا) اظهار کرد:  هرساله به منظور افزایش راندمان شبکه های آبیاری و انهار  به دلیل رشد گیاهان و شیب کم موجود در  جلگه ،  انهار و زهکش ها  لایروبی می شوند که تا کنون حدود ۵۰۰ کیلومتر از انهار و زهکش ها در استان لایروبی شده اند.
وی  با بیان اینکه  تا کنون ؛ حدود  ۸۰ درصد انهار و زهکش های استان لایروبی شده اند،تصریح کرد: سر دهنه های طبیعی نیز ساخته و آماده هستند.
وی با اشاره به وجود ۴۰۰ ایستگاه پمپاژ برقی و دیزلی افزود: تا کنون ۲۸۰ ایستگاه پمپاژ با توجه به نیاز وارد مدار شده و مابقی نیز در صورت نیاز وارد مدار خواهند شد ؛ ضمن آنکه ۱۵۰ حلقه چاه عمیق نیز با توجه به نیاز وارد مدار بهره برداری شده است.
میرزایی یکی از مشکلات و نگرانی های هر ساله را آبیاری مزارع خارج از شبکه سفید رود عنوان و بیان کرد:  نگرانی برای مزارع  خارج از شبکه در شهرهایی همچون  تالش و رضوانشهر در غرب استان  و شهرستان هایی در شرق گیلان را داریم که از طریق رودخانه های محلی آبیاری می کنیم.
وی با اشاره به اینکه هر ساله سر دهنه های سنتی را در بستر رودخانه می سازیم،اظهار کرد: امسال وقوع سیلاب در اوایل و اواخر فروردین ماه  در استان موجب تخریب دوباره این سردهنه ها شده است .
میرزایی گفت:  در حال حاضربیش از ۹۵ درصد سردهنه های اصلی دوباره ساخته شده اند و در اسرع وقت مابقی نیز  بازسازی  می شوند.

وی با اشاره به حدود بیش از یک میلیارد متر مکعب آب موجودی کنونی پشت سد سفید رود اظهار کرد: تا پایان دوره نشاء کاری کانال های آبیاری را به طور مستمر آبگذاری می کنیم .

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان اضافه کرد: بعد از پایان نشاء کاری با توجه به پایش شرایط در صورت نیاز به نوبت بندی، این اقدام انجام خواهد  شد.

https://www.irna.ir/news/83778644

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گیلان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گیلان

    شركت آب منطقه‌ای گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات