۵۰۰ کیلومتر از انهار گیلان لایروبی شد

۵۰۰ کیلومتر از انهار گیلان لایروبی شد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "مرتضی میرزایی" در این باره اظهار کرد:  هرساله به منظور افزایش راندمان شبکه‌های آبیاری و انهار به دلیل رشد گیاهان و شیب کم موجود در  جلگه، انهار و زهکش‌ها  لایروبی می‌شوند که تا کنون حدود ۵۰۰ کیلومتر از انهار و زهکش‌ها در استان لایروبی شده‌اند.
وی  با بیان اینکه  تا کنون حدود ۸۰ درصد انهار و زهکش‌های استان لایروبی شده‌اند، تصریح کرد: سردهنه‌های طبیعی نیز ساخته و آماده هستند.
وی با اشاره به وجود ۴۰۰ ایستگاه پمپاژ برقی و دیزلی در استان افزود: تا کنون ۲۸۰ ایستگاه پمپاژ با توجه به نیاز وارد مدار شده و مابقی نیز در صورت نیاز وارد مدار خواهند شد؛ ضمن آنکه ۱۵۰ حلقه چاه عمیق نیز با توجه به نیاز وارد مدار بهره‌برداری شده است.
میرزایی یکی از مشکلات و نگرانی‌های هر ساله را آبیاری مزارع خارج از شبکه سفیدرود عنوان و بیان کرد: نگرانی برای مزارع خارج از شبکه در شهرهایی همچون تالش و رضوانشهر در غرب استان و شهرستان‌هایی در شرق گیلان را داریم که از طریق رودخانه‌های محلی آبیاری می‌شوند.
وی با اشاره به احداث سالیانه سردهنه‌های سنتی در بستر رودخانه، اظهار کرد: امسال وقوع سیلاب در اوایل و اواخر فروردین ماه در استان موجب تخریب دوباره این سردهنه‌ها شده است که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد سردهنه‌های اصلی دوباره ساخته شده و در اسرع وقت مابقی نیز بازسازی می‌شوند.

میرزایی با اشاره به حدود بیش از یک میلیارد متر مکعب آب موجودی کنونی پشت سد سفیدرود گفت: تا پایان دوره نشا کاری، آبگذاری کانال‌های آبیاری به‌طور مستمر انجام خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: بعد از پایان نشا کاری با توجه به پایش شرایط در صورت نیاز به نوبت‌بندی، این اقدام انجام خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات