بهره‌مندی 2 میلیون اصله نخل از آب پایدار با بهره‌برداری از سد دالکی بوشهر

بهره‌مندی 2 میلیون اصله نخل از آب پایدار با بهره‌برداری از سد دالکی بوشهر

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علی محمدی" در حاشیه بازدید از پروژه سد دالکی با بیان اینکه در سالی که توسط مقام معظم رهبری "جهش تولید" نامگذاری شده، تکمیل پروژه های زیرساختی می‌بایست سرعت بیشتری به خود گیرد، اظهار داشت: ساخت این سد علاوه بر کنترل سیلاب‌های رودخانه دالکی و کاهش خسارات ناشی از آن، موجب بهبود کشاورزی و آبیاری پایدار در 12 هزار و 750 هکتار از اراضی نخلستان منطقه، رونق تولیدات کشاورزی و اشتغال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت این پروژه به صورت همزمان در 9 جبهه کاری قابل تقدیر است و امیدواریم با تامین اعتبار، سد دالکی طبق برنامه زمانبندی به بهره‌برداری برسد.

جمشید تویل معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز در حاشیه این بازدید اظهار داشت: سد دالکی یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی استان است که به منظور تامین آب پایدار بیش از 2 میلیون اصله نخل دشت دالکی در حال ساخت است.

وی افزود: این سد از نوع خاکی با هسته آسفالتی است و طول تاج آن 1176 متر است. ارتفاع آن 106 متر است و برای احداث آن بیش از 6 میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام می‌شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به سوابق مطالعاتی این طرح گفت: مساحت حوضه آبریز این سد 5110 کیلومتر مربع و حجم مخزن آن نیز 270 میلیون متر مکعب است.

تویل، با بیان اینکه در حال حاضر کارگاه این سد در 9 جبهه کاری به صورت همزمان در حال فعالیت است، اضافه کرد: هم اکنون عملیات اجرایی خاکبرداری فرازبند، لاینینگ تونل انحراف، بتن ریزی سازه ورودی تونل انحراف و عمل آوری مصالح هسته فرازبند در حال انجام است.

وی پیشرفت فیزیکی زیرساخت‌های این سد را 42 درصد و پیشرفت فیزیکی کل پروژه را 18 درصد عنوان کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، سیستم انحراف این سد تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

سد دالکی در 20 کیلومتری شهر دالکی در شهرستان دشتستان در حال احداث است.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات