موافقت رئیس جمهور با ارائه ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به صنف حمل و نقل
بازرس کانون سراسری رانندگان گفت: پنج روز پیش مقرر شد به یک میلیون و ۸۰۰ هزار عضو صنف حمل و نقل مبلغ ۱۰ میلیون تومان و در واقع جمعأ به تمامی اعضا ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود که رییسجمهور این رقم را به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش داد.
به گزارش بنانیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، حسین زندی طی نشست خبری در خصوص تأثیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها بر حمل و نقل، اظهار داشت: اتحادیه حمل و نقل استان تهران از ماهها قبل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها، جلسات مختلفی را برگزار میکرد و برای اجرای این قانون در آمادهباش کامل بود.
وی با تأکید بر اینکه در تمامی جلسات از مسئولان دولتی خواستیم که حمل و نقل ستاد مشخصی داشته باشد تا مدیریت متمرکز در آن انجام شود، افزود: در حال حاضر بخشی از انجمنهای حمل و نقلی تحت پوشش انجمنهای صنفی، بخشی دیگر تحت پوشش اتحادیهها و بخش دیگر نیز تحت پوشش وزارت کار قرار دارند که قطعا در اینباره موازیکاریهایی صورت میگیرد.
بازرس کانون سراسری رانندگان خاطرنشان کرد: در این راستا که وزارت کشور مسئولیت هماهنگی سیاستهای حمل و نقل کشور را برعهده دارد، در جلسات پیشین از ریس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت خواستیم در اینباره مدیریت متمرکزی پیاده شود و هر صنف در زیرمجموعه هر ارگانی قرار نگیرد.
زندی خاطرنشان کرد: در راستای هماهنگی بیشتر بین اصناف حمل و نقلی، تأکید شده بود که ستادی ایجاد شود و تمام اعضای اصناف حمل و نقل در ستاد مذکور عضو باشند.
رییس انجمن صنفی شمیرانات با انتقاد از اینکه آمار مشخص و دقیقی از تعداد ناوگان حمل و نقل نداریم تا مسئولان برای تحویل سوخت به طور دقیق ثبتنام انجام دهند، اظهار داشت: در واقع نمیتوان آمار دقیقی از تعداد کامیونها، کشندهها، وانتها و کمپرسیها ارائه داد.
بازرس کانون سراسری رانندگان با بیان اینکه تشکیل ستاد مشخص در خانه حمل و نقل یکی از الزامات این سیستم است، اظهار داشت: رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پیشنهاد ما را در این باره قبول کرد و آن را ضروری دانست.
* لزوم کاهش مالیاتهای حمل و نقل
رییس اتحادیه حمل و نقل استان تهران تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰۰ هزار کامیون در کشور وجود دارد که با در نظر گرفتن خانوادههای آنها حداقل دو میلیون نفر با این شغل سر و کار دارند که لازم است در راستای حمایت از آنها پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها، بستههای حمایتی اجرا شود.
بازرس کانون سراسری رانندگان با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل خود میتواند بزرگترین وزارتخانه داشته باشد، افزود: مالیاتی که از حمل و نقل دریافت میشود در مقایسه با دیگر اصناف قابل مقایسه نیست؛ رانندگان ما چندین برابر کارمندان دولت مالیات میدهند اما سیستم منسجمی ندارند در حالی که باید تمامی شقوق حمل و نقل اعم از دریایی، زمینی، ریلی و هوایی مدیریت شوند.
رییس اتحادیه حمل و نقل استان تهران با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد کالای کشور توسط ناوگان حمل و نقل جابهجا میشود، اظهار داشت: هیچ ستادی در این سیستم وجود ندارد تا حقوق خود بر دولت و حقوق دولت را بر خود معین کند.
زندی با اشاره به اینکه کاهش مالیاتهای حمل و نقل، فشار بر این بخش را پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها تعدیل میکند، اظهار کرد: طی دو ماه گذشته بیش از ۳۰ جلسه با رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور برگزار و اعلام شد که نظرات انجمنها در مورد اجرای این قانون مثبت است اما اشکالاتی نیز وجود دارد.
بازرس کانون سراسری رانندگان افزود: با این وجود صدا و سیما تنها از چند نفر از رانندگان درباره این قانون اطلاعجویی میکند و مشکلات اجرایی آن را کاملأ برای رانندگان برطرف شده جلوه میدهد در حالی که باید گفت نظریات چندین نفر قطعأ نظرات چهار هزار راننده نیست.
* هنوز لاستیک تعاونی را دریافت نکردهایم
رییس اتحادیه حمل و نقل استان تهران، خاطرنشان کرد: نرخ سوخت، ۷ الی ۱۲ درصد بر روی هزینه حمل تاثیر دارد و این در حالی است که نباید قیمت سایر اقلام مصرفی ناوگان نظیر روغن و لاستیک افزایش داشته باشد.
زندی با اشاره به اینکه مسئولان تاکید کردهاند که قیمت لاستیک و سایر اقلام پرمصرف خودرو افزایش نمییابد، اذعان داشت: تاثیر این میزان قیمت سوخت بر هزینه حمل و نقل در حالی است که میزان قیمت کالاهای مصرفی ناوگان افزایش نیابد.
رییس اتحادیه حمل و نقل استان تهران ادامه داد: رییس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت از طرف رییس جمهور به رانندگان قول داده است لاستیک و روغن مورد نیاز ناوگان را به قیمت مصوب اسفند ۱۳۸۸ به دست رانندگان برساند.
رییس تعاونی حمل و نقل استان تهران با انتقاد از وعدههای مکرر مسئولان در اینباره، اظهار داشت: قرار بود لاستیک خودرو به قیمت اسفندماه سال ۸۸ به اتحادیهها تحویل شود که با جلوگیری از افزایش کاذب قیمت، التهاب و دلهره از مردم گرفته شود اما این امر هنوز اجرا نشده است.
* رانندگان را به صبر و تحمل دعوت کردهایم
رییس اتحادیه حمل و نقل استان تهران ادامه داد: ۱۵ روز پیش پس از صحبت با اعضای اتحادیه به آنها اعلام کردیم که هیچگونه افزایش قیمتی نداشته باشند و دولت خود افزایش قیمتها را اعلام میکند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه اعضای اتحادیه بارها اعلام کردند که با افزایش قیمت سوخت کرایههای قبلی تامین هزینههای آنها را نمیکند، اما آنها را به صبر و تحمل بیشتر دعوت کردهایم.
رییس اتحادیه حمل و نقل استان تهران ادامه داد: با این وجود در چندین استان همانند هرمزگان و قزوین، کامیونها در اعتراض به افزایش قیمت نفتگاز یک روز بارگیری نکردند اما پس از یاری خواستن از آنها، دوباره فعالیت خود را آغاز کردند.
* ارائه تسهیلات ۲۵۰ میلیارد تومانی به یک میلیون و ۸۰۰ هزار عضو صنف حمل و نقل
رییس اتحادیه حمل و نقل استان تهران با اشاره به اینکه دولت یک میلیون و ۸۰۰ هزار عضو صنف حمل و نقل را شناسایی کرده است، اظهار داشت: پنج روز پیش مقرر شد به هر عضو ۱۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه شود و در واقع جمعأ به تمامی اعضا ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود.
زندی تصریح کرد: این مبلغ تسهیلات را برای تصویب پیش رییسجمهور بردیم که وی مبلغ آن را به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش داد که شامل تسهیلاتی است که به اصناف حمل و نقلی کمک میکند.
وی توضیح داد: این رقم خارج از تسهیلات ۴۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی است که در کارت شارژ رانندگان ذخیره میشود.
رییس اتحادیه حمل و نقل استان تهران، خاطرنشان کرد: در سیستم حمل و نقل درونشهری قیمتها توسط سازمان بازرگانی قیمتگذاری میشود و سالانه یک بار به دلیل افزایش تورم این قیمتها تغییر میکند.
زندی خاطرنشان کرد: در سیستم حمل و نقل برونشهری قیمتها اغلب توافقی است که باید صرفه اقتصادی برای صاحبان ناوگان داشته باشد تا عملیات حمل و نقل را به طور بهینه انجام دهند.
نظرات