لزوم جلوگیری از ورود مسکن مهر به معاملات بنگاهی در زاهدان

لزوم جلوگیری از ورود مسکن مهر به معاملات بنگاهی در زاهدان

http://www.bananews.ir/در حالی مسکن مهر هم اکنون به عنوان طرحی برای مهار نوسانات بازار مسکن مطرح شده است که برخی از بنگاهداران زاهدانی از رهن و اجاره این واحدهای مسکونی در این شهر خبر می دهند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالی بنگاهداران زاهدانی از عدم تاثیر واحدهای واگذار شده مسکن مهر بر روند بازار در سیستان و بلوچستان سخن می گویند اما مسئولان این استان اعتقاد دارند خانه های واگذار شده توانسته است نوسانات مسکن را مهار کند.

اما مسکن مهر در حالی باید در خانه دار شدن مردم نقش داشته باشند که برخی از بنگاهداران زاهدانی از اجاره و رهن این خانه ها در این شهر خبر می دهند که جلوگیری از این روند بسیار ضروری است.

یکی از بنگاه داران زاهدانی گفت: فعلا خرید و فروش خانه های طرح مسکن مهر از استقبال لازم برخوردار نیست مگر اینکه در این محل مراکز خدماتی، آموزشی، مذهبی و غیره ایجاد شود و رفته رفته این خانه ها به مرکز شهر وصل شوند، تا چند سال دیگر وضعیت مناسبی پیدا خواهند کرد.

این در حالی است که تعداد متقاضیان اعضای تعاونی های مسکن مهر خلاف این ادعا را ثابت می کند.

یکی از اعضای تعاونی مسکن مهر در زاهدان گفت: شهروندانی که ناچارند در خانه های استیجاری سکونت کنند و هر ماه مبالغ هنگفتی از حقوق خود را بابت اجاره خانه بپردازند و همواره با اخم و .... صاحب خانه روبرو هستند، از این طرح بخوبی استقبال کرده اند.

وی که خود را احمد یاراحمد زهی معرفی کرد، افزود: تعدادی زیادی از مردم متقاضی عضویت در تعاونی های مسکن مهر هستند اما مشکل اصلی بسیاری از آنان مبلغ سهم آورده است زیرا توان تهیه مبالغ مورد نظر را ندارند.

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی افزود: من خودم مستاجر و از متقاضیان خرید مسکن مهر هستم اما چون قبلا زمین گرفته بودم و با قیمت اندکی آن را فروخته ام از عضویت در تعاونی محروم شدم در حالی که توان خرید خانه با قیمت آزاد و نقدی را ندارم.

علی رضا محمودی با تقدیر از مسئولان به دلیل توجه ویژه به مناطق محروم اظهار داشت: از رئیس جمهور و هیئت دولت درخواست دارم در صورت امکان ترتیبی اتخاذ کنند تا همه بی خانه ها صاحب خانه شوند.

وی گفت: حدود ۱۵ سال قبل خانه ای را با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از تعاونی اداره پیش خرید کرده و چون توان پرداخت بقیه آن را نداشتم به ناچار خانه ساخته نشده را با قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروختم که با این مبلغ نتوانستم سرپناهی تهیه کنم و اکنون نیز چون در لیست افراد دارای مسکن قرار دارم از عضویت در تعاونی مسکن مهر محروم شده ام و با هفت نفر عائله که سه نفر آنان نیز دانشجو هستند بدون سرپناه هستم.

در همین رابطه خبرنگار مهر با مدیرکل مسکن و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفتگویی را انجام داد.

مسعود مالکی اظهار داشت: ۱۵ هزارو ۸۱۴ نفر تاکنون متقاضی مسکن مهر در استان بوده اند که به حدود ۹۵ درصد این متقاضیان زمین واگذار و با آنان عقد قرارداد شده و پروانه ساختمان هم از شهرداری های استان اخذ کرده اند.

وی گفت: از این تعداد، پی سازی حدود ۱۵ هزارو ۹۹۳ واحد به اتمام رسیده و ۱۲ هزارو ۴۵ واحد اسکلت سازی شده، ۱۰ هزارو ۷۱۲ واحد در مرحله سفت کاری و هشت هزارو ۵۶۷ واحد در مرحله نازک کاری است.

وی افزود: تاکنون دو هزار و ۶۶۶ واحد مسکن مهر در سال ۸۸ و سه هزار و ۷۵ واحد در اسفند ماه ۸۹ و در مجموع پنج هزارو ۷۴۰ واحد توسط وزیر مسکن و شهرسازی و استاندار سیستان و بلوچستان افتتاح شده است.

مدیر کل مسکن و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان داشت: در حال حاضر سه مدرسه در سایت های مسکن مهر در دست اقدام است که دو واحد آن در زاهدان در مرحله نصب اسکت و سفت کاری و یک واحد در سایت منطقه زیبا شهر چابهار در مقطع فونداسیون است.

وی گفت: همچنین سه مسجد در سایت مسکن مهر در دست اقدام است که در حال حاضر دو مسجد زاهدان با ۷۰ درصد پیشرفت در مرحله سفت کاری و نازک کاری قرار گرفته اند و مسجد چابهار هم اسکلتش بر پا شده است.

وی افزود: حدود سه هزار متر زمین برای ساخت درمانگاه نیز در نظر گرفته شده و اسکلتش به پایان رسیده است.

مالکی اظهار داشت: در خصوص خدمات رسانی و واحدهای تجاری نیز پنج هزار متر مربع زمین را در اختیار اتحادیه تعاونی های مسکن مهر گذاشتیم که فونداسیون آن اجرا شده است.

وی گفت: در مورد فضای سبز و پارک بازی نیز زمین در اختیار شهرداری قرار داده شده و شهرداری در صدد است با همکاری سازمان پارک ها و فضای سبز اقدام به اجرای این طرح ها کند.

وی افزود: این واحدهای مسکونی برای خانواده های نیازمند ساخته شده است.

مدیر کل مسکن و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان داشت: در این آپارتمان ها کلیه امکانات رفاهی از جمله آسانسور، پله اضطراری، پارکینگ و انباری در نظر گرفته شده و علاوه بر این ها نظارت فنی این واحدها توسط مهندسین نظام مهندسی کنترل کیفیت می شود و نظارت عالی با سازمان مسکن شهرسازی است.

وی گفت: در هر یک از پروژه ها آماده تحویل شبکه های آب و برق نیز متصل شده اما انشعابات خانگی را باید خود اعضا پیگیری کنند این در حالی است که تفاهم نامه لازم با شرکتهای آب و برق امضا شده که انشعابات به صورت اقساط واگذار شود.

وی افزود: در حال حاضر سهمیه سال ۸۹ - ۹۰، ۲۰ هزار واحد است که پنج هزار و ۷۴۰ واحد را تحویل داده ایم و پنج هزار واحد دیگر در نیمه اول مهرماه سالجاری تحویل متقاضیان می شود.

مالکی اظهار داشت: همچنین حدود شش هزار متقاضی جدید ثبت نام کرده اند که باید گزینش و مراحل چهار گانه آن ها انجام شود.

وی گفت: از نظر بهینه سازی مصرف انرژی در این ساختمان ها، مبحث ۱۹ مقررات ملی رعایت شده و اکثر ساختمان ها دارای پنجره یو پی وی سی و شیشه های دوجداره هستند.

وی افزود: تاکنون به ۱۱ هزارو ۲۸۱ واحد تسهیلات آماده سازی پرداخت شده و به ۱۲ هزارو ۳۶۷ واحد تسهیلات ساخت پرداخت شده است.

مدیر کل مسکن و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان داشت: جمع تسهیلات از ابتدای مسکن مهر تاکنون هزارو ۲۵۳ میلیارد ریال بوده که از این مقدار هزارو ۱۱۳ میلیارد ریال توسط بانک مسکن و مابقی توسط بانک های دیگر پرداخت شده است.

وی گفت: بانک وام را در چهار مرحله پرداخت می کند که مرحله اول بعد از اجرای فونداسیون، مرحله دوم پس از اجرای سقف ها، مرحله سوم پس از اجرای سفت کاری و مرحله چهارم بعد از اجرای نازک کاری است.

وی افزود: راهبرد جدید وزارت مسکن و دولت در خصوص مسکن مهر به صورت خود مالک است یعنی اگر کسی داخل شهر زمین شخصی داشته باشد و اقدام به ساخت کند برای هر تعداد واحد و هر متقاضی تسهیلات ۲۰ یا ۲۵ میلیون تومانی مسکن مهر پرداخت می شود.

مالکی اظهار داشت: براساس دستور رئیس جمهور مسکن مهر را به صورت طبقاتی در زاهدان تعدل کردیم در حالی که اول به صورت شش یا هفت طبقه بود که سه طبقه کردیم و در شهرستان ها به صورت ویلایی این طرح اجرا شد ولی در بعضی شهرستان ها که زمین کم داریم به صورت دو طبقه ساخته شد اما پیش بینی کردیم که دو حیاط جداگانه داشته باشند.

وی گفت: این استان در ارتباط با مسکن ویلایی جزو استان های پیشتاز است.

وی افزود: در مجموع حدود ۴۰ درصد ساخت و سازهای مسکن مهر که در شهرستان ها انجام می شود به غیر از زاهدان به صورت ویلایی است.

مدیر کل مسکن و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان داشت: هم مردم و هم دستگاه های مرتبط باید پیگیر این موضوع باشند چون ممکن است دولت همیشه زمین نداشته باشد و این بهترین فرصت است که کسانی که خانه ندارند به خصوص زوج های جوان از این مرحله استفاده کنند.

وی گفت: برای افراد کم درآمد نیز اقداماتی انجام شد از جمله اینکه ۳۹۲ واحد برای مددجویان در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) و قرارداد ۴۲۶ واحدی نیز برای معلولین و افراد ناتوان و سایر افراد زیر پوشش خدمات بهزیستی امضا شده است.

وی افزود: عقد قرارداد با بنیاد تعاون ناجا از دیگر اقدام ها است که حدود ۸۰۰ واحد در مقطع نازک کاری است و ۳۰۴ واحد نیز با بنیاد تعاون سپاه قرارداد منعقد شده است.

مالکی اظهار داشت: سهمیه استان از طرح مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر که توسط اداره کل مسکن و شهرسازی انجام می شود ۲۰ هزار واحد است ولی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر که توسط بنیاد مسکن انقلاب انجام می شود دو هزار واحد برای سال ۸۹ - ۹۰ است که تا پایان سال به مرحله بهره برداری می رسد.

وی گفت: در شهر جدید رامشار نیز ۸۰۴ واحد مسکن مهر را در دست اقدام داریم که در حال حاضر نزدیک ۵۰۰ واحد در مقطع سفت کاری و اسکلت رسیده و ۳۰۰ واحد هم در مقطع پی سازی است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۲۵ تعاونی مسکن مهر در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

مدیر کل مسکن و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان داشت: مسکن مهر به چند روش اجرا می شود، ۶۰ الی ۷۰ درصد واحدها توسط تعاونی های مسکن مهر انجام می شود و تعدادی نیز توسط انبوه سازان در قالب تفاهم نامه سه جانبه که نزدیک سه هزار واحد است و تعدادی هم به صورت گروه های چند خانواری است که در سطح استان حدود هزارو ۲۲۰ واحد است.

وی گفت: اگر طرح مسکن مهر نبود همه مردم به شهر هجوم می آوردند و قیمت اجاره و خرید مسکن بالا می رفت و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت ها که پایین آمده به خاطر مسکن مهر است.

وی افزود: مسکن مهر همچنین باعث ایجاد اشتغال شده است و حدود ۱۰ هزار نفر در سال گذشته توسط ساخت و سازهای مسکن مهر مشغول به کار شدند یعنی از سهمیه ۳۶ هزار اشتغال استان ۲۷ درصدش را مسکن مهر ایجاد کرده است.

مالکی اظهار داشت: خرید و فروش مسکن مهر فعلا ممنوع است چون سند عرصه به نام دولت و سند اعیان به نام مردم است.

وی گفت: بعضی مصالح به صورت جزئی تا چند ماه پیش کاهش قیمت داشته اند که اخیرا به دلیل تورم قیمت مصالح کمی افزایش یافت.

وی در ارتباط با بافت فرسوده نیز افزود: تقریبا به هزارو ۲۰۰ واحد در سال های ۸۸ و ۸۹ تسهیلات وام ۲۰ میلیون تومانی بافت فرسوده پرداخت شده و ۳۰۰ واحد هم سهمیه امسال است که توسط شش بانک عامل پرداخت خواهد شد و واجدین شرایط تسهیلات دریافت خواهند کرد.

مدیر کل مسکن و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان داشت: در رابطه با بافت فرسوده اقدامات زیادی انجام شده از جمله احداث چندین مدرسه، یک مرکز فنی حرفه ای که چند ماه پیش تحویل شد و چهار درمانگاه با مساحت ۵۰۰ متر مربع در سطح شهر زاهدان که همه به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی گفت: ساخت و بهسازی بسیاری از معابر حاشیه شهر نیز توسط مسکن شهرسازی و همکاری استانداری و شهرداری انجام شده است.

وی افزود: درخصوص احیای بافت فرسوده فرهنگسرایی در محله بابائیان با حدود هزار متر مربع زیربنا و دو هزار و ۵۰۰ متر مربع محوطه سازی در دست اجرا است که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

 

    نظرات