ارائه روش جدید استفاده از جعبه سیاه برای جلوگیری از حوادث هوایی

ارائه روش جدید استفاده از جعبه سیاه برای جلوگیری از حوادث هوایی

http://www.bananews.ir/دانشمندان آمریکایی و اسپانیایی روشی را ارائه کردند که به جعبه سیاه اجازه می دهد قبل از اینکه هواپیما از باند فرودگاه بلند شود تمام اطلاعات فنی را بررسی کرده و از بروز حوادث احتمالی در طول پرواز پیشگیری کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، جعبه سیاه، نوعی دستگاه ثبت است که می تواند تمام اطلاعات سری تمام پروازهای هواپیماها را در خود ذخیره کند.

اکنون گروهی از دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوت (ام. آی. تی) و دانشگاه Pontificia Comillas در مادرید اسپانیا روشی را ارائه کردند که به این جعبه اجازه می دهد به زودی حتی برای پیشگیری از حوادث هوایی نیز به کار رود.

این محققان، برنامه ای را ارائه کردند که می تواند به سرعت اطلاعات ذخیره شده در حافظه جعبه سیاه را بررسی کند و با دقت و اطمینان بالایی خرابیها و نقص فنی احتمالی مرتبط با هواپیما را شناسایی و به این ترتیب به کارشناسان اجازه دهد که قبل از بلند شدن هواپیما نقص را رفع کنند.

جعبه سیاه علاوه بر ثبت صداها و اصوات کابین خلبان می تواند در ساعات طولانی صدها پارامتر مکانیکی مختلف را از بازده موتورها تا موقعیت پرواز در خود ذخیره کند.

اطلاعاتی که شرکتهای هواپیمایی می توانند از آنها حتی برای تضمین ایمنی سرنشیان از آنها استفاده کنند. اما از آنجا که عملیات بررسی اطلاعات زمان زیادی می برد و نیاز است که کارشناسان آشنایی بالایی با این پارامترها داشته باشند از این اطلاعات استفاده نمی شود.

این درحالی است که با این نرم افزار جدید می توان اطلاعات کلیدی برای ارتقای ایمنی و عملیات پرواز را پیش از وقوع حادثه به اپراتوارها و کارشناسان ارائه کرد.

این پژوهشگران به منظور توسعه این سیستم کنترل، اطلاعات ثبت شده در جعبه سیاه را با استفاده از متد آماری "تحلیل خوشه ای" مورد ارزیابی قرار دادند و در مدت زمان کوتاهی توانستند برنامه ای را بنویسند که اطلاعات هر پرواز را استخراج و آنها را در گروههای مختلف و برپایه ویژگیهای مشترک دسته بندی می کند.

برای مثال، ذخیره اطلاعات در گروه اطلاعات پروازهای ناهنجار بدان معنی است که قبل از بلند شدن هواپیما باید دنبال نقص فنی و رفع آن گشت. سپس این دانشمندان با استفاده از متد خود، پارامترهای جمع آوری شده در ۳۶۵ پرواز بین المللی چند هواپیمای "بوئینگ ۷۷۷" یک شرکت هواپیمایی را در مدت یکماه فعالیت بررسی کردند.

براساس گزارش وایرد نیوز، این نرم افزار توانست اطلاعاتی چون موقعیت هواپیما، سرعت و شتاب، باد، فشار و دما را تجزیه و تحلیل کند.

از جمله ناهنجاریهایی که این برنامه نشان داد می تواند به توان کم، سختی چرخش در زمان بلند شدن و ارتفاع بسیار پایین در فاز فرود اشاره کرد.

 

 

    نظرات