تخریب بیش از ۱۴۳ هزار متر مربع پی و شفته طی سال گذشته

تخریب بیش از ۱۴۳ هزار متر مربع پی و شفته طی سال گذشته

تخریب بیش از ۱۴۳ هزار متر مربع پی و شفته طی سال گذشته

شهردار منطقه دو مشهد گفت: میزان تخریب پی و شفته در سال گذشته ۱۴۳ هزار و ۳۵۸ متر مربع بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد جلال قربانی در خصوص تسهیلات موجود برای اخذ پروانه، اظهار کرد: در حال حاضر مدیریت شهری به سمت الکترونیک شدن دریافت پروانه حرکت می‌کند تا مردم تمامی کارهای خود با شهرداری را از طریق دفاتر پیشخوان به صورت مجازی انجام دهند اما با این وجود همچنان بسیاری از شهروندان برای پیگیری موضوعات خود به صورت حضوری به شهرداری مراجعه می‌کنند.
وی در رابطه با ساخت و سازهای غیرمجاز شهری در این منطقه، افزود: این نوع ساخت‌وساز سبب نازیبا شدن نما و منظر شهری می‌شود، زیرا افراد به ضوابط ساخت آشنایی ندارند. هچنین برخی افراد به دلیل کسب سود بیشتر به ساخت و ساز طبقاتی اضافه‌تر از آنچه که در طرح تفضیلی وجود دارد، روی می‌آورند.
لازمه ایجاد فضای زیبا شهری، ساخت و ساز بر اساس طرح تفضیلی است
شهردار منطقه دو مشهد با بیان اینکه در طرح تفضیلی برای قسمت‌های مختلفی از شهر تراکم متوسط، کم و زیاد را تعریف کرده‌ایم، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت مصالح، شهروندان و سازندگان به ساخت و ساز بیش از آنچه که در طرح تفضیلی آمده روی می‌آورند اما اگر تمامی مردم و سازندگان براساس طرح تفضیلی فضایی را بسازند، قاعدتا هیچ مشکلی پیش نخواهند آمد و فضا و منظر شهری نیز زیبایی خود را حفظ می‌کند.
قربانی خاطرنشان کرد: امروزه این امر بسیار ضروری است که هر ۱۰ سال یک‌بار طرح تفضیلی بازنگری شود و مواردی که نیاز به اصلاح دارد، تراکم آن تغییر پیدا کند، در غیر این صورت سازندگان به ساخت و سازهایی با سقف اضافه از شهرداری و یا به صورت خلاف اقدام می‌کنند که به دنبال آن شاهد نازیبایی در شهر از لحاظ ساخت و ساز خواهیم بود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر دریافت پروانه ساختمانی برای شهروندانی براساس تراکم مجاز می‌خواهند اقدام کنند، بیش از دو ماه زمان نخواهد برد.
شهردار منطقه دو مشهد درباره سوداگری درخصوص ساخت و ساز و رفع آن، تصریح کرد: در این زمینه قانون‌گذار باید قوانین مدونی را مشخص کند که این امر همکاری مدیریت شهری و عوامل قضایی را می‌طلبد. چنانچه قوه قضاییه ضوابط مدونی داشه باشد و با همکاری هیات وزیران آن را ابلاغ کند، این امر شدنی خواهد بود.
قربانی گفت: پلیس ساختمان در شهرداری‌های مختلف هر منطقه مستقر است و نیروهای آنان به صورت شبانه‌روزی و در سه شیفت کاری فعایت می‌کنند. همچنین در دو ماه اخیر با توجه به شیوع بیماری کرونا فعالیت آنان متوقف نشده اما در این میان سودجویانی بودند که سلامت کارگران و مردم را مقدم به منافع شخصی خود ندانستند و نازیبایی‌هایی را در شهر ایجاد کردند.
وی ادامه داد: ما از دو طریق با ساخت و سازهای غیرمجاز مقابله خواهیم کرد و لازم است که شهروندان ما را در این امر نیز یاری کنند. شهروندان می‌توانند باحضور مستمر اکیپ‌ها در منطقه و در سطح شهر همکاری لازم را داشته باشند یا از طریق سامانه رسیدگی به شکایات گزارشات مردمی (تلفن ۱۳۷) تخلفات موجود را سریعا گزارش دهند.
تلاش برای رفع شلوغی و ساماندهی بولوار طرحچی مشهد
شهردار منطقه دو مشهد در خصوص ساماندهی خیابان طرحچی، اظهار کرد: در بولوار طرحچی، انبارهای آهن بزرگی وجود دارد که دلیل اصلی وجود مغازه‌های چوب، کاشی و سرامیک و آهن‌آلات در این منطقه ارزان بودن آن است و این امر سبب رفت‌وآمد ماشین‌آلات سنگین در این منطقه شده و شهروندان این منطقه از ساعت ۹ الی ۱۳ شاهد ترافیک سنگینی هستند. در این امر شهرداری منطقه دو، مدیریت شهری، سازمان حمل و نقل و ترافیک و معاونت فنی و عمران در تلاش برای ساماندهی این منطقه هستند.
قربانی با بیان اینکه ساماندهی و برقراری نظم در یک منطقه نیازمند همکاری همه‌جانبه مردم است، عنوان کرد: درخواست ما از شهروندان توجه به تصمیمات مدیریت شهری است. طی سال گذشته، توانسته‌ایم در بولوار کشاورز، به صورت یکی در میان خیابان‌های کشاورز یک، سه، پنج و هفت را ورود ممنوع کنیم، اما کسبه و مردم مقابل این حرکت ایستادند در صورتی که همکاری شهروندان خود به تنهایی در ساماندهی و نظم بخشیدن به برخی خیابان‌ها کمک شایانی می‌کند.
ساخت و ساز در خیابان‌های باریک و بن‌بست حداقل دو طبقه است
وی در رابطه با ساخت و سازهای بیش از چهار طبقه در کوچه‌های باریک و بن‌‍‌‌بست، بیان کرد: در نقاط مختلف شهر طرح تفضیلی وجود دارد که براساس آن مجور داده می‌شود. علاوه بر آن پروانه صادره براساس قوانین بالادستی مستقیما از طرح تفضیلی نشات می‌گیرد.
صدور بیش از پنج هزار اخطاریه برای ساختمان‌های غیرمجاز منطقه دو طی سال گذشته
شهردار منطقه دو مشهد درباره ساخت و ساز در خیابان زمان، خاطرنشان کرد: تراکم در این منطقه کم است و امکان ساخت و ساز در این منطقه تا دو طبقه مجاز است اما تعدادی از افراد سودجو برای کسب و منفعت بیشتر اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می‌کنند.
قربانی با بیان اینکه در سال گذشته فقط در منطقه دو حدود پنج هزار و ۳۵ مورد صدور اخطاریه برای ساختمان‌های غیرمجاز وجود داشته، تصیح کرد: همچنین ۴ هزار و ۲۵۰ مورد از رسیدگی به شکایات از طریق سامانه ۱۳۷ بوده و ۲ هزار و ۲۳۸ مورد نیز جمع‌آوری ابزار و مصالح ساختمانی وجود داشته است.
تخریب بیش از ۱۴۳ هزار متر مربع پی و شفته طی سال گذشته
وی با بیان اینکه میزان تخریب پی و شیفته در سال گذشته ۱۴۳ هزار و ۳۵۸ متر مربع بوده، اضافه کرد: همچنین هزار و ۶۱۸ مورد نیز پلمپ و ۷۲۴ مورد فک پلمپ صورت گرفته است. همچنین تعداد پرونده‌های ارسالی به کمیسیون ماده صد، ۱۳۳ مورد بوده است.
شهردار منطقه دو مشهد در خصوص تخلفات موجود و اخذ زیرمیزی برای اخذ مجوز غیرمجاز برای ساخت و ساز، گفت: متاسفانه تعداد انگشت‌شماری هستند که مرتکب تخلف می‌شوند. در سال گذشته اداره نظارت و بازرسی شهرداری مشهد با تعدادی از این مورد تخلفات برخورد کرده است و خوشبختانه در دوره جدید مدیریت شهری، این مقدار تخلفات به حداقل رسیده و به کم‌ترین مقدار خود دست پیدا کرده است.
غزاله شهیدی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات