ضرورت کنترل ساخت‌وسازها در بافت تاریخی

معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان خبرداد:

ضرورت کنترل ساخت‌وسازها در بافت تاریخی

معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان از کنترل ویژۀ ساخت‌وسازها در بافت تاریخی از مرحلۀ صدور پروانه ساختمانی، پایان‌کار و بعد از پایان‌کار خبر داد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، مریم ایلاقی حسینی در جلسه‌ای که با حضور اعضای کارگروه بافت تاریخی و مشاور طرح گلبازخان برگزار شد، گفت: به‌منظور حمایت از بافت تاریخی، باید با اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وحدت‌رویه برسیم و در یک مسیر کار کنیم.

وی با اشاره به بازدیدهای مکرر از بافت تاریخی افزود: به پیشنهاد اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و توسط مشاور طرح، محدودۀ بافت تاریخی، زون‌بندی و منطقه‌بندی شده است؛ ضمن این‌که مقرر شد تا نقطه‌نظرات توسط مشاور مطرح و اصلاحات انجام شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار کرمان با اشاره به لزوم هماهنگی بین شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمان گفت: به‌دلیل عدم هماهنگی و مداخلات مستقیم و غیرمستقیم بعضی از ارگان‌ها در بافت تاریخی، کارگروه بافت تاریخی را تشکیل دادیم تا هماهنگی بیشتری ایجاد شود.

ایلاقی حسینی از بررسی فصل ‌به ‌فصل ضوابط بافت تاریخی خبر داد و گفت: این ضوابط را بررسی کرده و بعد از بازنگری در مورد این‌که چه سیاست یا رویکردی در پیش گرفته شود، اظهار نظر و در مورد آن تعیین تکلیف خواهد شد.

وی همچنین دلیل تشکیل شهرداری منطقه پنج به‌عنوان شهرداری ویژه بافت تاریخی را توجه ویژه به بافت تاریخی دانست و گفت: امیدواریم با در نظر گرفتن ضوابط جامع بافت تاریخی و هماهنگی و همکاری بیشتر میراث فرهنگی با شهرداری کرمان، بافت تاریخی شهر کرمان حیات تازه‌ای پیدا کند.

در ادامه، علی‌اکبر قطب‌الدینی، شهردار منطقه پنج شهر کرمان نیز با اشاره به این‌که اعمال سلیقه‌های مختلف موجب عدم یکپارچگی در بافت تاریخی شهر کرمان شده است، گفت: برای یک‌شکل شدن ساخت‌وسازها در معابر و مناطقی که به بافت تاریخی نزدیک‌تر هستند، باید ضوابط خاصی تعریف شود .

وی با تأکید بر این‌که ضوابط ساخت‌وساز در بافت تاریخی باید در حین اجرا و پایان‌ کار اعمال شود، افزود: متأسفانه شاهد ساخت‌وسازهایی هستیم که با بافت تاریخی سنخیت ندارند، اما اگر هماهنگی بین‌دستگاهی بیشتر شود، مردم نیز همکاری کرده و ضوابط ساخت‌وساز را مد نظر قرار می‌دهند.

پیمان سلیمانی، نماینده اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این نشست گفت: ماهیت شهر کرمان به تاریخی بودن آن بستگی دارد و اگر ضوابط رعایت نشود، هویت شهر کرمان از دست می‌رود.

وی اجرای برخی پروژه‌ها در اطراف بافت تاریخی را سوال‌برانگیز دانست و گفت: سرمایه‌گذاران و مردم باید وجاهت قانونی ضوابط بافت تاریخی را درک کنند؛ بنابراین، بهتر است صدور پروانه ساختمانی و ساخت‌وساز در بافت تاریخی، خاص و متفاوت باشد.

سلیمانی افزود: میراث فرهنگی در بافت تاریخی قانون و ضوابط مشخص و تعریف‌شده‌ای دارد؛ بنابراین، باید ضوابط به اطلاع مردم برسد.

نماینده اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: بعضی از مردم از مرمت جداره‌ها در بافت تاریخی شاکی هستند؛ درحالی‌که نمی‌دانند این اقدامات به نفع مردم است و ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است؛ در پایان این نشست پیشنهادات دکتر مسعودی، مشاور بافت تاریخی در خصوص ضوابط اجرایی پروژۀ طراحی شهری گلبازخان، میدان توحید (ارگ) و خیابان‌های این محدوده، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد نماینده میراث فرهنگی، فایل ضوابط پیشنهادی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در اولین فرصت جهت بررسی برای اعضای کارگروه ارسال کند.

همچنین مقرر شد کنترل ساخت‌وسازها در بافت تاریخی در مراحل مختلف ازجمله صدور پروانه ساختمانی تا بعد از پایان‌کار، مدنظر قرار گیرد.

م.ج

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات